Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Siggys jakt på rena och blänkande bilar
-
Cogo
- Entusiast

Re: Siggys jakt på rena och blänkande bilar
Snyggt. Prova med att blåsa ur mikrofiber trissorna med tryckluft alternativt håller du en Mf duk mot trissan och slår på maskinen, då torkar man bort överflödig medel. Fungerar att borsta ur dem med nagelborste också.
-
henkek
- Trogen Medlem

Jäklar så fint du fick det 
- Commander
- Trogen Medlem

Snyggt Siggy-Stardust 
- Siggy-Stardust
- Medlem
Tack kamrater!
@Cogo - tack för bra vägledning. Kommer skaffa en kompressor här inom en snar framtid så det blir enkelt med "residue control", eller vad man nu kan säga på svenska.
Är det någon som kör någon variant av en sån Pad washer? Hiss eller diss?
@Cogo - tack för bra vägledning. Kommer skaffa en kompressor här inom en snar framtid så det blir enkelt med "residue control", eller vad man nu kan säga på svenska.
Är det någon som kör någon variant av en sån Pad washer? Hiss eller diss?
-
floydian1
- Medlem
Vilken skillnad!
- eye69
- Medlem
Riktigt snyggt gjort. Det är märkligt hur man kan göra sån skillnad på lacker man trodde var helt slut.
Audi Allroad 2.5TDI Quattro -03
- BTG
- Trogen Medlem

Skitläckert[emoji106]
- korvis
- Trogen Medlem

Jisses vilken skillnad 
- Siggy-Stardust
- Medlem
VW Tiguan -10
Denna bils ägare villa att pärlan skulle få en rejäl genomgång bilvårdsmässigt - sagt och gjort, så här gjorde jag.
Bilen är mycket bra omskött så det var inget galet projekt. Normalt slitage av lacken med tvättrepor, någon enstaka
större repa, motor inget speciellt (ja ni ser på bilden) och invändigt någon fläck här och var.
Bilen är vit och på några bilder är det lite färgstick så det ser ut lite år cream-hållet, men vitt ska det vara.

Jag började med att preparera bilen för polering genom avfettning, tvätt, lera (clay towel) osv.

Nu när bra förutsättningar för polering fanns började jag kika lite efter hur lacken mår.

Som ni ser så är det lite störande repor som gör att lystern inte kommer fram. Det fanns
någon enstaka större repa som jag fick ta våtslipning på, men det var inga problem.

Jag körde med Rupes LHR 21 och Flex 14-2.
Meguiars M101
Meguiars M205
Meguiars M188

Denna bils ägare villa att pärlan skulle få en rejäl genomgång bilvårdsmässigt - sagt och gjort, så här gjorde jag.
Bilen är mycket bra omskött så det var inget galet projekt. Normalt slitage av lacken med tvättrepor, någon enstaka
större repa, motor inget speciellt (ja ni ser på bilden) och invändigt någon fläck här och var.
Bilen är vit och på några bilder är det lite färgstick så det ser ut lite år cream-hållet, men vitt ska det vara.

Jag började med att preparera bilen för polering genom avfettning, tvätt, lera (clay towel) osv.

Nu när bra förutsättningar för polering fanns började jag kika lite efter hur lacken mår.

Som ni ser så är det lite störande repor som gör att lystern inte kommer fram. Det fanns
någon enstaka större repa som jag fick ta våtslipning på, men det var inga problem.

Jag körde med Rupes LHR 21 och Flex 14-2.
Meguiars M101
Meguiars M205
Meguiars M188

- Jensa
- Trogen Medlem

Blev ju alla tiders, ser kanon ut
-
henkek
- Trogen Medlem

Riktigt fint. Synd att man inte får den där wow effekten på vit som typ på saaben du fixa
- Commander
- Trogen Medlem

Snyggt jobb 
- korvis
- Trogen Medlem

Den ser oerhört fräsch ut på nåt vis...
Bra jobbat!
Bra jobbat!
- e_king
- Entusiast

Snyggt [emoji106] Skiner starkare än solen. 
- Siggy-Stardust
- Medlem
Tack kamrater för era snälla kommentarer.
Verkligen så med vita bilar att man inte får samma wow-effekt som med andra kulörer.
Nästa helg är det en Volvo XC90 som skall in på bilvårdsbehandling, och då är kulören mera
lämpad för bilder hoppas jag.
Verkligen så med vita bilar att man inte får samma wow-effekt som med andra kulörer.
Nästa helg är det en Volvo XC90 som skall in på bilvårdsbehandling, och då är kulören mera
-
popp
- Entusiast

Snyggt jobbat.
Ser ut som en ny bil igen.
Ser ut som en ny bil igen.
-
henkek
- Trogen Medlem

Re: Sv: Siggys jakt på rena och blänkande bilar
Skickat från min GT-N8020 via Tapatalk 2Siggy-Stardust skrev:Tackar!e_king skrev:Snyggt jobbat.![]()
De är lite tråkroliga att göra, arbetsbilar. Otroligt mycket jobb men det blir stor skillnad när man är färdig.
Tackar.Former recond skrev:Du fick till att bra där siggy-stardust.
Och fint med däckglans, tycker jag mig se
Däcken fick sig en omgång och jag glömde skriva i kemlistan, men jag använde "Chemical Guys New Look Trim Gel".
- Lundberg
- Trogen Medlem

- Manor
- Moderator

Rött och svart är väl nästan de tacksammaste...själv har jag numera just vit efter många år med silver...fega färger, jag vetSiggy-Stardust skrev:Tack kamrater för era snälla kommentarer.
Jag tycker ändå att du fick till den vita lacken riktigt bra. Motorn såg bedrövligt skitig ut...lyfter aldrig ägaren på huven?
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Norrhyttan
- Trogen Medlem

Här måste jag nog försvara mig trots att det inte är min bil.Manor skrev:Motorn såg bedrövligt skitig ut...lyfter aldrig ägaren på huven?
Varför ska man lyfta på huven? Det är ju bara för folk med extremt putsbehov! Jag försöker hålla min bil i skick både utvändigt men kanske ännu mer invändigt, eftersom det är där jag spenderar tiden när jag åker bil.
Hur den ser ut under huven gör mig inget. Visst har jag tänkt att jag skulle ta en vända puts där också, men det blir aldrig av eftersom jag aldrig ser hur lortigt det är där.
Ursäkten är att jag lämnar in bilen när den ska servas. Byta lampor går ju inte att göra själv på en modern bil, och hittills har ändå ingen gått sönder. Kolla oljan? Näe, bilen säger ju till själv om det krisar och de första 3.000 milen drog den ingenting. Spolarvätskan då? Näe, inte den heller. Behandlad vindruta med bra avrinning gör att jag nästan aldrig använder spolningen. På 3.300 mil har jag fyllt en gång, och det dröjer nog ett par tusen mil innan det är dags igen!
Hobbybil, tävlingsbil, utställningsbil - knullputs under huven!
Bruksbil - då fuskar jag ...
Vad var det jag sa!