Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ny bil, vad bör göras?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Glooie
Medlem

Ny bil, vad bör göras?

Inlägg av Glooie » 12 jan 2016 21:13

Jag och frugan går i funderingarna på att införskaffa en helt ny solidsvart XC70. Då frugan halvt anklagar mig för att tvätta hål på lacken på tidigare bilar kan jag ju inte låta mitt rykte förfalla, och funderar på vad ska man göra för att bilen/lacken ska hålla sig bäst? Med 2 små barn i huset kommer jag inte kunna lägga en helg (eller ens en heldag) på att rekonda bilen, så det får tyvärr bli till att leja bort jobbet. Är det lackkonservering som gäller? Isf när? Direkt när man hämtat ut bilen? Bör man göra nåt invändigt, t.ex impregnering av klädsel (svart helläder)? Nåt annat jag missat?
Jag kommer fortfarande köra "löpande underhåll" in och utvändigt, men större saker som tar en heldag eller så måste tyvärr lämnas bort till andra pga tidsbrist...

Cogo
Entusiast
Entusiast

Re: Ny bil, vad bör göras?

Inlägg av Cogo » 12 jan 2016 22:32

Vart bor du? kanske i närheten av en forummedlem som kan hjälpa dig?

Annars kan du ju titta på alternativ som du själv kan lägga på i samband med tvätt som inte tar så lång tid. Orchards produkter, Ultima, Carpro Reload eller hydrocoat.

Annars får du göra som jag gjort att dela upp bilen i olika delar, huv och framskärm en kväll, tak och två dörrar nästa kväll, och så vidare.

Mvh magnus

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 12 jan 2016 23:20

Tvätta rätt och man kan inte tvätta ihjäl en bil. Oavsett om det är en behandlad bil eller inte. Om du väljer att lämna iväg den på behandling så fråga de om hur och framförallt varför du bör tvätta på det sättet. Kan de inte svara på varför så är de inte kunniga inom behandlingen de utför. De flesta förseglingar kan underhållas på samma sätt för att uppnå bra livslängd.

/Fredrik

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 13 jan 2016 00:03

Mina senaste nya bilar har jag polerat med ett milt medel och mjukare trissa samt därefter behandlat med något keramiskt lackskydd (Opti-Coat respektive CQuartz UK). Det känns som ett bra grundskydd. Därefter tvättar jag den enligt konstens alla regler, och toppar då och då med något medel jag gillar. Det kan vara ett vax, lackskydd eller bara något av typen "sprayvax" eller Reload. Det jag toppar med försvinner relativt snabbt, men det keramiska skyddet är (vad jag tycker) intakt. Sen är det lite upp till en själv när man känner att det är poleringsdags igen...men de keramiska skydden håller säkerligen 2 år och mer därtill. De tvättrepor mm som alltid blir är tämligen lätta att polera bort, och oftast så sitter det bara i det keramiska skyddet.

Det är åtminstone min tanke runt ett bra skydd för en ny bil...och som man ändå kan pyssla om när man så önskar.
mvh Manor

Glooie
Medlem

Inlägg av Glooie » 13 jan 2016 21:23

Ok, så keramiskt är att föredra? Hur är Volvo Bils egna lackkonservering? Eller är det olika mellan olika handlare/verkstäder? Bor i Skene, så det är Kinna Bil som är säljare.
Hur är det med inredningen, bör man behandla lädret med något direkt? Eller är det behandlat redan vid leverans?

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 13 jan 2016 21:46

Vad jag vet så har Volvo PPS som lackskydd, dom hade det i alla fall för 1år sedan på bilar som görs i Volvos anda.

PPS är ett bra lackskydd som håller måttet.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 13 jan 2016 21:52

Jag gillar keramiskt lackskydd för hållbarheten, det är ju inte direkt kul (eller mysigt) att lägga. Jag vet inte riktigt vad Volvo eller de olika bilhandlarna använder för medel, men om jag inte grejade med detta själv så skulle jag hellre kontakta någon av forummedlemmarna som jobbar med detta (ex e_king för att nämna någon). Jag antar att priset och resultatet blir bättre.

En läderklädsel kan du behandla lätt själv. Ett bra medel kostar inte så mycket, och det går snabbt att lägga en behandling. Om jag ska nämna något märke som fungerat bra för mig så är det Ultima, men det finns en hel del andra märken som också levererar. Jag behandlar min inredning några gånger per år...det går snabbt och smidigt och ger ett bra resultat.
mvh Manor

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 13 jan 2016 22:46

Använder inte Volvo lahega topguard samt toughguard?

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 14 jan 2016 00:59

Cogo skrev:Använder inte Volvo lahega topguard samt toughguard?
Jo i alla fall Rejmes runt Örebro.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 14 jan 2016 11:36

Det brukar vara Lahegas grejor, det är ett ganska stort samarbete både i verkstad och handel..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 14 jan 2016 13:25

Ja tog Autosmart Silver Seal 2 på nya bilen. Får se hur det håller nu. Räcker nog med lite nytt skydd till våren.

sura56
Medlem

Inlägg av sura56 » 14 jan 2016 18:10

Glooie skrev:Ok, så keramiskt är att föredra? Hur är Volvo Bils egna lackkonservering? Eller är det olika mellan olika handlare/verkstäder? Bor i Skene, så det är Kinna Bil som är säljare.
Hur är det med inredningen, bör man behandla lädret med något direkt? Eller är det behandlat redan vid leverans?
Om du inte tycker att det är för långt att åka till Mölnlycke tycker jag du skall prova
http://www.z-bilrecond.se
Kan verkligen rekommendera honom, mkt. nöjd med de jobb han gjort åt mej.

Glooie
Medlem

Inlägg av Glooie » 14 jan 2016 20:20

Mölnlycke är absolut inte för långt att åka, jobbar på Hisingen... Vet du i vilket prisspann han ligger för en behandling?
Hur funkar det med fälgar, bör man göra något särskilt där? Eller räcker det med vanligt fälgvax? Och plasten nertill på bilen, lägger man keramiskt skydd där oxå? Eller finns det andra produkter att lägga där?

sura56
Medlem

Inlägg av sura56 » 15 jan 2016 08:04

Glooie skrev:Mölnlycke är absolut inte för långt att åka, jobbar på Hisingen... Vet du i vilket prisspann han ligger för en behandling?
Hur funkar det med fälgar, bör man göra något särskilt där? Eller räcker det med vanligt fälgvax? Och plasten nertill på bilen, lägger man keramiskt skydd där oxå? Eller finns det andra produkter att lägga där?
Det bästa är nog att slå han en signal och höra pris eller svänga förbi om du åker den vägen.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 15 jan 2016 10:05

Även jag kan rekommendera den firman, Hantverket är verkligen jättebra, och Kenneth är jättetrevlig.. Jag har flera bekanta som varit där och alla har varit jättenöjda.

Jag hämtade ut en ny bil i går och körde direkt på ett lager Hydro2. Jag tänkte göra något mer permanent lite längre fram då jag får tid..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar