Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fyra timmar senare: Toyota Avensis

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Fyra timmar senare: Toyota Avensis

Inlägg av Tantrum » 30 okt 2009 17:23

Här har vi en mjuk grön skönhet som fått lite nytt liv. Mjuk som mjuk i lacken alltså. Jobbet tog totalt 4 timmar, med lite tid för skitsnack och kexchoklad osv. Rätt snabbt jobbat med mina mått mätt.

Jag använde Biltemamaskin med vita Lake County-trissor samt lila sprängd tillsammans med Final- och Power Finish. Jag plockade det mesta med bara Final Finish, men valde att stega upp till Power Finish då det fanns riktigt mycket defekter. Huven körde jag av med roterande och Final Finish på en aprikosfärgad sprängd trissa. Garaget var fruktansvärt kallt så jag höll stadiga 2000 varv efter att ha byggt lite värme på lägre varv. Har jag sagt att jag är kungen av dåliga förutsättningar? Final Finish ger hur som helst en otroligt bra yta som är lika kul att lyfta fram varje gång!
På Biltemamaskinen sprider jag medlet på lägre hastighet och brassar sedan på max tills jag är nöjd. Det var bara att glömma att försöka bryta ned medlet idag. Dels pga. temperaturen och dels tidsbrist :)

Som lackskydd valde jag såklart Ultima Paint Guard Plus. Det var lite för kallt för att det skulle lira optimalt. Det syns särskilt där jag vänt med applikatorsvampen- Det smetar lite till skillnad mot när det är varmt. Annars kändes det som vanligt.

Kan någon gissa miltalet på den bilen förresten?

Nåja, här kommer bilderna:

Lite repig och rostig... Jag blir matt bara av att titta på bilderna alltså (Matt, haha!) Det syns också lite ärr där karossvampen dragit fram.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Här har jag kört med Final Finish på Biltemamaskin. Rätt bra effekt.
Bild

Orört.
Bild

Blankt och fint.
Bild

Oblankt och fult.
Bild

Bild

Bild

Här testade jag faktiskt Intensive Polish också. Men den bösade och korvade för mycket för att kännas bra.
Bild

Bild

Bild

Bild

Här testade jag Power Finish istället och det funkade betydligt bättre. Den dammar rätt mycket när det är så kallt, men stökar till mindre än Intensive Polish.
Bild

Blandade bilder från arbetets gång.
Bild

Bild

Bild

Bild

Försök att fånga de defekter som återstod efter Final Finish och lila trissor på Biltemamaskinen.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bilen klar. Lite smet från lackskyddet syns som sagt där jag vänt med applikatorn. Dessa var nästan helt borta när jag kom hem dock, 2 km och 5 minuter senare. Ingen jäkla däcksglans här inte :) Vintersulorna skulle visst på om ett par dagar bara, så jag skippade det.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tack för uppmärksamheten! Kritik och kommentarer emottages lika tacksamt som vanligt!
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Re: Fyra timmar senare: Toyota Avensis

Inlägg av MAX » 30 okt 2009 17:41

Bra jobbat tantrum med tanke på omständigheterna eller som man säger alla goda ting är tre.
Lite tid.
kallt.
Tjuriga medel.
Samt var nog den repigaste bilen i hela projekt och bild trådens historia.

Men blev som sagt stoooor skilnad till det bättre :jeps
Ps snygg polermössa som lyser rött i den blanka lacken 8-)
mvh max,
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 30 okt 2009 17:45

Snyggt resultat och intressant att Power Finish tjorvade mindre i kylan än vad Intesive Polish gjorde. Man kanske ska ta sig en provflaska eftersom man ofta hamnar i garage med 10-15 grader eller så och då kan som sagt IP vara lite omedgörligt...
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 30 okt 2009 19:19

rkoo skrev:Snyggt resultat och intressant att Power Finish tjorvade mindre i kylan än vad Intesive Polish gjorde. Man kanske ska ta sig en provflaska eftersom man ofta hamnar i garage med 10-15 grader eller så och då kan som sagt IP vara lite omedgörligt...

Håller helt med rkoo!!

Snyggt o väldigt intressant angående PF då jag oxå ofta har 10/15 grader :(
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 30 okt 2009 19:51

Snygg bil(egentligen inte men jag har en själv ;)) bra jobbat i vart fall

Kör du inte dubbeltrissan på fulla varv? PF är en klockren polish, som jag älskar den :cheers
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 30 okt 2009 20:58

Menzerna Power Finish är även min favorit..... :best
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 30 okt 2009 21:32

Snyggt jobb :best

Var den tvättad med svinto innan ;)
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 31 okt 2009 01:39

Den har snart gått 30200 mil :) Jag vill minnas att det var en 98:a.

Jag är nästan övertygad om att ägaren har vräkt bort snö från bilen. Grejen är att den aldrig tvättas, varpå smutsen mellan lack och snötäcke fungerar lika bra som ett 80-papper :)

Marcus: Körde 2000 rpm på Milwaukeen, dvs. roterande maskin. Jag förutsatte att alla förknippar "Biltemamaskin" med deras oscillerande, men så var det inte. De har ju faktiskt minst tre polermaskiner när jag tänker efter :D Med den oscillerande maskinen är det bara maxfart som gäller när jag spridit medlet.

Tack för alla trevliga kommentarer. Det är därför man delar med sig :jeps
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Executive
Medlem

Inlägg av Executive » 31 okt 2009 12:13

Knappt någon skillnad alls!! :shock: :shock: ;)

Snyggt jobbat! :jeps
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 31 okt 2009 15:11

Har också upplevt en mjuk Toyota lack. Det var en svart 01 el. 02. Väldigt tacksamma att lobba med.

Bra jobbat

Skriv svar