Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Svärmors Hyundai...gav svett och tårar

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
peterv
Medlem

Svärmors Hyundai...gav svett och tårar

Inlägg av peterv » 23 jun 2010 12:20

Japp, då var det dags för svärmors Sonata som inte tvättats sen förra året, aldrig blivit behandlad och är ca 3 år gammal (om hag får gissa)....

Efter en noggrann inspektion beslöt jag att tvätta interiören dagen före poleringen vilket jag inte ångrar....bilen ser renare ut på bild än vad den var...

Bild

Bild
Massor med små repor på sidorna...

Bild

Bild
"Kan du fräscha upp mattorna lite..jag provade med möbel polish och det gick inte så bra"....

Tvättade interiören dvs säten/mattor med Concept HD Fabric Cleaner, började med en 1:60 blandning och avslutade mer aggressivt med en 1:20 mix, detta medel kommer definitivt att användas i min arsenal i framtiden...tog ca 3,5h totalt. Toppade med 303 Aeropspace Protectant och Trutest White dressing...tvättade rutorna med Strovels glasrent. :jeps

Efter interiören var klar kom min svärfar förbi med en Kärcher textilvårdsmaskin som han undrade om jag kanske kunde behöva....lite försent :roll:
Bild

Mattorna tvättades med HD Grön och fick stå i 5min, följt med handtvätt o tork över natten. Avslutade med Concept Outline som torkade över natten...blev lite besviken fastän det blev en förbättring....så jag "fuskade" med lite Concept Outline :lol:
Bild

HD Grön (7min), avspolning med högtryck, handtvätt med Megs Schampoo, clay Ultima Elastrofoam :jeps, avspolning, torka av bilen....polerade bilen först med Biltema dubbel -med motvikterna justerade rätt ;) Menzerna Final Finish + gula trissor (eftersom det inte bet tillräckligt), Menzerna Fast Gloss + gula (lila på vissa ställen) sen Menzerna Power Finish + gula trissor (ett varv på varje panel) :jeps.

Avslutade med ett lager Fireglaze (lät bilen sitta äver natten) och 3 lager Ultima Paint Guard+ (12 timmar mellan varje applicering)
Bild

Bild

Trääd..eller buskar kanske?
Bild

Bild

Bild

Avslutade med däcken som fick Sonus Tire dressing gel
Bild

---Betyg/intryck---

Concept HD Fabric Cleaner
5/5 :jeps
Mycket nöjd med denna, bättre än Autosmart Brisk Low foam som jag tidigare använt. Märk att jag alltid skrubbat för hand icke med maskin.

Concept Outline 3/5 :?
Säkert en mycket bra produkt, mycket bättre än Selaclean gummiförnyare i min bok men jag föredrar Concept Vista som jag applicerar i små mängder och "buffrar" ut med hjälp av min trogne MF duk.

Concept Vista 5/5 :best
En vinnare, finns inte så mycket att lägga till...

Sonus Tire Dressing Gel 5/5 :best
Bra hållbarhet, bör inte appliceras för mycket medel för optimalt resultat. Luktar som Hawaiian Tropic olja och kan även användas på lister och torkare (har jag hört).

Ultima Elastrofoam 5/5 :best
Har kört med denna i nästan ett år och tycker verkligen om den

303 Aerospace Protectant 5/5 :best
En given produkt i min arsenal, ger bra skydd till interiör. Mycket enkel att applicera och en sprayflaska har hållit länge för mig. Diggar 303 produkterna mycket....

Trutest White Dressing 5/5 :best
Luktar gott, enkel att applicera och funkar som en fin produkt att toppa av med på plastinredning och andra lister man har i bilen

Strovels Glasrent 5/5 :best
Inte mycket att lägga till här, har ersatt min Stoners Glass cleaner och används även till att putsa fönster och annat i hemmet.

Menzerna Produkterna 5/5 :best
Mycket bra produkter, finns inte mycket att lägga till. Kanske provar lite andra grejer när jag tar nästa steg till en mer effektivare poleringsmaskin.

Det var allt för mig idag. Kommentarerna jag fick efteråt var att bilen "luktade gott", "såg ut som ny" och "f-- vad fin den har blivit".... :D
Senast redigerad av 4 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Burrne
Medlem

Re: Svärmors Hyundai...gav svett och tårar

Inlägg av Burrne » 23 jun 2010 12:59

Riktigt snyggt resultat måste jag säga :cheers
Senast redigerad av 4 Burrne, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Inlägg av Göran » 23 jun 2010 15:15

Doftar Concepts Fabrik Cleaner någonting?

Bra jobbat som vanligt!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 23 jun 2010 15:17

Snyggt :jeps .
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 23 jun 2010 18:27

Bra jobbat ;) Alltid så kul när dom blir nöjda!
Sist jag gjorde en bil så grät killen nästan :D
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 23 jun 2010 18:48

ser mycket bra ut.
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 23 jun 2010 18:58

Helt suverän skillnad!!!!
Tror du svärmor håller den ren nu eller kommer du får bli hennes lilla "polernisse" kanske :lol:
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 23 jun 2010 19:59

Nu ligger du bra till hos svärmor kan ja tänka..... ;)

Fint blev det i alla fall..... :jeps
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 23 jun 2010 22:09

Jag gillar det där med möbelpolishen..... :lol:
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

peterv
Medlem

Inlägg av peterv » 24 jun 2010 11:23

Göran...concept hd fabric cleaner luktar inte starkt men har en väldigt "fräsch och nytvättad" lukt enligt frugan/svärmor...kommer kanske beställa Ultima interior schampoo på Fredag..anar att de luktar ljuvligt :lol: :D

Bilen var rätt "blank" innan jag påbörjade sett från långt håll...men vid närmare inspektion och tack vare min LED lampa från Claes Ohlsson, så öppnades ögonen en aning...taket hade en del "märken" som såg ut som de kom från träd...man kunde inte känna dessa med händerna...de var synliga med LEDn men inte i dags/kvälls ljus...fick bort det mesta men inte riktigt allt...får bli nästa gång ...

Svärmor blev glad, jag förklarade det där med möbelpolish och har tappat upp en sprayflaska med Concept HD Cleaner till henne...hon vill hålla mattorna och interiören ren...men jag har nog blivit hennes polernisse i all framtid...
Bild

Skriv svar