Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lahega 13

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Lahega 13

Inlägg av Jiiins » 12 aug 2010 14:15

Hej!

Bilen är en Saab -02 som ville ha lite kärlek utav Lahega 13 och Flexus 3401
Mina steg såg ut enligt följande

1. Avfettning petrolium får sitta i ca 5 min ,avspolning med högtryck
2. Alkalisk avfettning hd-grön ca.1:20 ca 5 min, avspolning med högtryck
3. Tvätt med svamp med efterföljande avspolning
4. Lerade bilen med Honkonglera och som smörjmedel använde utblandad sonax schampo i en lågtryckspruta.
5. Spolar av bilen med högtryckstvätten igen :)
6. Spolar ytterligare ett varv med enbart vattenslangen utan munstycke.
7. Nu blir det torkning av bilen.
8. Maskering av lister.
9. Testar lite olika medel och trissor och kom fram till Lahega 13 med lahegas no 13 trissa passade bäst till denna bil och maskinval, tog såpass bra och även gav fin slutfinish ;)
10. Polering av bil spritar allteftersom jag jobbar mej runt bilen.
11. Spritar hela bilen en gång till
12. Lackskydd Diamondbrite steg 1, för hand med en waxapplicator får ligga och dra i ca.45 min. Båda stegen läggs på med "rakatag" ej cirkulerande rörelse
13. Lackskydd steg 2 läggs ovanpå steg ett, använder en vanlig mjuksvart trissa till detta steg oxå för hand. På denna bil fick lackskyddet ligga på till dagen efter innan avtork.
14. Avtork utav lackskydd många microfiberdukar blir det :)
15. Lister och däck fick lite omvårdnad valet till denna bil blev Sonus.
16. städning och fönsterputs
17. Rutbehandling valet blev AQUAPEL
18. Färdig :D
Nu kommer många kort :jeps
Före:
Bild
Bild
Bild

Nu kommer det lite före och efterkort, kom ihåg för engång skull att ta i någorlunda samma vinklar!

Bild
Bild
Jobbar mej sakta åt vänster....
Bild

Och nu två närbilder

Bild
Bild

Nu blir det fler ex.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nu till utebilder, tyvärr tagna mitt på dagen......

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

PS. Blev lite inspirerad av Max´s..... projekt igår :D.....Så jag var tvungen att lägga in ett oxå!......Säger även jag .......Viva Lahega ;)

Nu ett par bonuskort på ytterligare en Lahega 13 edition :D
02-Fransos
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Slut :) Tack för mej :brumm
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
raffe
Medlem

Re: Lahega 13

Inlägg av raffe » 12 aug 2010 15:01

Vackert Vackert !!!
:best :best :best :best :best
Jiins, vilket hastighet på maskinen valde du generellt att köra på?
Mvh - Ralph
Senast redigerad av 4 raffe, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 12 aug 2010 16:16

Härligt blänk :nicka
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

jaxpo
Medlem

Inlägg av jaxpo » 12 aug 2010 16:51

Grymt!!
Sitter du och håller på en massa polerbilder jiiins, ut me dem bara ut :D
Du får så bra resultat, vad det den oranga lahega trissan du körde med som ingick i julklappen från Lahega?

//Johan
Senast redigerad av 4 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.

hebbe
Medlem

Inlägg av hebbe » 12 aug 2010 18:51

snyggt :jeps lahega 13 är riktigt bra, och ja avslutar alltid trutest polish 150 för att få till lite mer glans.
Senast redigerad av 4 hebbe, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Inlägg av MAX » 12 aug 2010 20:06

Fina jobb Jiiins :P
såg ut vara riktigt otäcka repor på saaben åtminstoende som jag uppfattade dom men klart att det blev bra när du använde ett riktigt polermedel :jeps

Tycker själv att no13 funkar fullt ut både då till lite grövre defekter och även då kunna köra en slutfinish fullt ut samt då lång arbets-tid ungefär som man känner att man själv avgör när det räcker eller om man vill fortsätta, :P

Saaben blev ricktigt ricktigt fin :P ,fast peugoeten slår det verklingen gnistor :o om jäcklar anamma som man säger.
Hur som helst Viva lahega :brumm
Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 12 aug 2010 21:13

jaxpo skrev:Grymt!!
Sitter du och håller på en massa polerbilder jiiins, ut me dem bara ut :D
Du får så bra resultat, vad det den oranga lahega trissan du körde med som ingick i julklappen från Lahega?

//Johan

Ja det var julklapps trissan ;)
Jo det finns nog en del :)

Max, Det stämmer man kan göra lite som man vill köra hårt o kort eller halvhårt o väldigt länge :best

Raffe, Brukar för det mesta ligga med den orangatrissan o 13 på hastighet 5 och precis under 6
Men som jujimbo skrev om optipad/propad då ligger jag oxå på 3 till 3,5 med den trissan, kör man fortare så avverkar den dåligt med Flexusen.

Tack alla för responsen :cheers

PS. Fransosen är den enda bil som jag själv blivit helt nöjd med :D 99,5% repfri på en 02:a inte dåligt.
Minns faktiskt inte om jag även körde ett varv Lahega 18 oxå på den tror nästa att jag gjorde det ;)
" En sjuk polernörd "

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 12 aug 2010 22:20

blev ju riktigt bra.
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 13 aug 2010 08:45

:best :best :best :best :best

Som den fula ankungen.... som blev förvandlad till en ...SAAB..... :lol:
Kanonresultat.... Fransosen ska vi inte prata om...

Snygg jobbat grabben!!
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 13 aug 2010 10:55

carina skrev::best :best :best :best :best

Som den fula ankungen.... som blev förvandlad till en ...SAAB..... :lol:
Kanonresultat.... Fransosen ska vi inte prata om...

Snygg jobbat grabben!!
Tack, japp nästan som jag själv blev sugen på en SAAB 9-3 ;)

nyberg skrev:blev ju riktigt bra.
Tackar :D
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 13 aug 2010 13:11

Okej jaxpo, släpper på lite fler ;)
Lahega 13&18 med oranga trissan till båda medlen!

Börjar med lite oxid :)
Bild

Bild

Nu ska vi se om man kan få med några repor???... :lol:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Efter lite mer körning så blev det hyffsat!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Avslutar med denna, Volvofälgen speglar sej i Kiafälgen :D
Bild
" En sjuk polernörd "

jaxpo
Medlem

Inlägg av jaxpo » 13 aug 2010 18:25

Det där gjorde du bra :jeps Och så sitter då på en massa rekondporr, hehe :shock:

Att du får till det så bra alltså med lahega orange samt lahega no13. Var det stor skillnad mellan steget 13 till 18, såg du skillnad som va värt att köra 18 också? Antar det var flex 3401 här me...

Förresten den oranga trissan är ju lite för stor för flexens fästplatta, går det bra ändå?

//Johan

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 13 aug 2010 20:05

jaxpo skrev:Det där gjorde du bra :jeps Och så sitter då på en massa rekondporr, hehe :shock:

Att du får till det så bra alltså med lahega orange samt lahega no13. Var det stor skillnad mellan steget 13 till 18, såg du skillnad som va värt att köra 18 också? Antar det var flex 3401 här me...

Förresten den oranga trissan är ju lite för stor för flexens fästplatta, går det bra ändå?

//Johan

Den orange trissan blir ju lite sliten när man har den på flexens platta just pga att den är en hel del större en flexplattan... Jag köpte en ny platta på Biltema och fixade till så den passade till trissorna som kom med från Lahega i julklappen, nu går dom betydligt mycke bättre en med orginal plattan på flexen.

Ps: Plattan på Biltema kostar under 20:-/St :nicka
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

MAX

Inlägg av MAX » 13 aug 2010 21:47

Crille skrev:Den orange trissan blir ju lite sliten när man har den på flexens platta just pga att den är en hel del större en flexplattan... Jag köpte en ny platta på Biltema och fixade till så den passade till trissorna som kom med från Lahega i julklappen, nu går dom betydligt mycke bättre en med orginal plattan på flexen.

Nu börjar det likna riktig recond :P (dvs val o möjligheter :jeps
Samt så håller vi oss fortfarande till ämnet :P då det gäller 3401.an samt lahegas medel o trissa,
Nu måste du berätta lite mera Crille hur du fixat till det med biltema fästplattan för att få den att fungera på 3401,an(flexusen)är det en fästplatta med m14inv gänga du gjort om eller en med pinnbult ca 8-10mmgänga fast den tumgängade dvs den som passar till luftdrivna exenterslipar som du använt dig av kanske det tom är samma gänga som bulten till orginalfästplattorna nä nu får du allt berätta för oss nyfikna :P

Samt så sist men inte minst så, good working Jiiins och fyll gärna på med mer eggande(upphetsande ;) recond bilder :brumm

Max.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 14 aug 2010 00:16

jaxpo skrev:Det där gjorde du bra :jeps Och så sitter då på en massa rekondporr, hehe :shock:

//Johan

Det var flexus 3401, stor skillnad? Nja det vet jag inte.......Körde mest den för att vara safe eftersom det var en mörkfärg, samt få det där lilla extra. Så svaret om det är stor skillnad är NEJ om du bara kör ut 13 länge o väl! Angående storlek på plattan så upplever jag det inte som något problem, använder 140 mm plattan.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 14 aug 2010 09:14

MAX skrev:
Crille skrev:Den orange trissan blir ju lite sliten när man har den på flexens platta just pga att den är en hel del större en flexplattan... Jag köpte en ny platta på Biltema och fixade till så den passade till trissorna som kom med från Lahega i julklappen, nu går dom betydligt mycke bättre en med orginal plattan på flexen.

Nu börjar det likna riktig recond :P (dvs val o möjligheter :jeps
Samt så håller vi oss fortfarande till ämnet :P då det gäller 3401.an samt lahegas medel o trissa,
Nu måste du berätta lite mera Crille hur du fixat till det med biltema fästplattan för att få den att fungera på 3401,an(flexusen)är det en fästplatta med m14inv gänga du gjort om eller en med pinnbult ca 8-10mmgänga fast den tumgängade dvs den som passar till luftdrivna exenterslipar som du använt dig av kanske det tom är samma gänga som bulten till orginalfästplattorna nä nu får du allt berätta för oss nyfikna :P

Samt så sist men inte minst så, good working Jiiins och fyll gärna på med mer eggande(upphetsande ;) recond bilder :brumm

Max.
Okej Max ska berätta..

Plattan från Biltema har M14 gänga.

Jag skruvade fast den på flexusen helt sonika och sedan tog jag faktiskt en annan rondell med kapskiva på och skar av överflödet från Biltemas platta. Har gjort så många gånger på olika plattor när jag fått ner dom i diametern. Ska ta kort på plattan idag och kasta ut så alla får se hur det ser ut.... Så om någon timme får ni se bilderna..

/Crille

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 14 aug 2010 14:09

Sorry max, gav dig för stora förhoppningar, Jag gjorde plattan till 3403:an inte till 3401:an...

MAX

Inlägg av MAX » 14 aug 2010 17:41

Crille skrev:Sorry max, gav dig för stora förhoppningar, Jag gjorde plattan till 3403:an inte till 3401:an...
Ingenting att vara ledsen för snarare tvärtom, då du slapp :? svara på hur du gjorde med tvångsrotationen på maskinen dvs utan kuggkransen på fästplattan i fråga.som sagt mycket nr att hålla reda på dom olika maskinerna :P

Fast jag har själv testat att köra utan tvångsrotationen och det fungera ganska bra(mer lättkört)fast efter ett tag så insåg jag nog att det var lite bättre klipp trots allt med då tvångsrotationen :P

Max.

saarr
Medlem

Inlägg av saarr » 14 dec 2010 13:51

:best Jobbat. Mycket snygg glans :cheers
Senast redigerad av 4 saarr, redigerad totalt 14 gång.

jaxpo
Medlem

Inlägg av jaxpo » 14 dec 2010 19:25

...Undrar fortfarande hur tusan du fick till de så bra på den där hemska volvolacken :x Fram med mer bilder Jiiins!

//Johan

Skriv svar