Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Våtslip på bakskärm

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Våtslip på bakskärm

Inlägg av deciso » 31 jul 2011 12:17

Var länge sen jag postade några bilder här. Har bara njutit av er andras så jag känner att jag får bjuda tillbaka lite. Har varit på husvagns semester med ett gäng cyklar på på biltaket. Medans jag var ute och sprang så fick äldsta grabben (12år) för sig att han skulle ta ner lillebrorsans BMX ,med en repa på skärmen som följd. Att den är för djup att få bort helt såg man ju direkt :cry:
Bild
Bild
Våtslipade med 2000 papper.
Bild
Bild
Och här är grejerna som skulle fixa det.
Bild
Polerade och det blev blankt som tusan.
Bild
Men när det var avtorkat med sprit så var det inte lika fint längre....
Bild
Fick plocka fram en flaska med gammalt power gloss. Den första pg den som knappt rinner.
Tog lite FF på trissan också för att få lite mer smörj. Sen polerade jag vidare med Mirka och sist FF.
Blev blankt och fint men repan syns fortfarande. Dock lite mindre iögonfallande.
Bild
Bild
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

nyberg
Entusiast
Entusiast

Re: Våtslip på bakskärm

Inlägg av nyberg » 31 jul 2011 13:24

du skulle pröva fylla i med färg så det bygger upp repan och lite tjockare en orginal lacken,, väldigt väldigt lite,,,

sen våtslipa det jämt och polera då kommer den nog inte synas alls, om man nu inte vet excakt vart den är..

men visst blir det snygg yta efter våtslip :) bara ta resten av bilen nu
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

massive
Medlem

Inlägg av massive » 31 jul 2011 19:25

Som Nyberg skrev skulle du ha fyllt i med lite färg innan så hade det blivit ännu bättre, men det blev kanon fint. Kolla in min huv på Skodan!
Senast redigerad av 4 massive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 31 jul 2011 19:38

Jag skulle sticka ut halsen och påstå att t det du just gjorde va helt onödigt och mkt riskabelt, bortsett från lärdomarna vill säga:)

En sån repa som man kan få bort gör man normalt en punktinsats och om man ska slipa kan man göra det med några centimeters bredd.

Men hela ytan lär ha blivit blankare misstänker jag:D

Som det såg ut på bild så har du kört ner rätt mkt yta med våtslip vilket är riskabelt om man inte har hygglig kunskap ang olika lacker och dess egenskaper.

Men det verkar ju ha gått bra och du är lite visare, så allt gott:)

MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 01 aug 2011 20:18

Anledningen att så stor yta är slipad ur för att det fanns ett gäng gamla repor på skärmen som åkte med när jag ändå skulle göra jobbet. Har lagt i färg nu, och ska polera på det imorgon. Eller ska jag låta det härda längre?
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 01 aug 2011 20:49

Ställ ut den i solen så härdar det snabbare.

Hade jag fått uppgiften, och repan inte gick att polera bort hade jag blandat bas och klarlack och lagt i rätt så flödigt så det blir en topp så att säga, antagligen får man lägga i 2 gånger, blanda lack o härdare så att den inte blir för tunn.

Sen låter man det härda.

När det härdat och blivit hårt så tar jag ett rakblad med tejpade hörn som ja rakat av toppen med, sedan våtslipat och polerat.

Arbetstiden lär kanske uppgå till 1h + debiterad tid? vilket är rätt saftigt för en liten repa om man ska se det yrkesmässigt.

MVH/

Skriv svar