Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Wallner's puts tråd

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
wallnermike
Medlem

Wallner's puts tråd

Inlägg av wallnermike » 30 jul 2012 21:57

Har länge tänkt starta en tråd där jag kan lägga upp dom poleringar jag gör. Och för en gångs skull har jag bilder på det jag gjort brukar alltid glömma det.

Börjar med lite bakgrund om hur mitt intresse för bil vård började.
Är rätt så ny här på forumet och även vad det gäller bilvård på den lite högre nivån. Har alltid gillat rena och blanka bilar men har alltid tänkt att det är svårt och kräver massa dyra maskiner som "vanliga" har råd med. Så jag har hållit mig till att vaxa en eller två gånger om året.
Men så i augusti förra året köpte jag en ny bil en svart Saab 9-3 från 08 som var i bra skick så då kände jag att jag ville försöka hålla den i det skicket. Och i samma veva berättade en jobbarkompis om detta eminenta forum och ja sen den dagen är jag fast. :D

Så till nutid :)
Polerade och lackskyddade en hyundai i30 imola (tror det var en i30) åt enbekant till pappa förra veckan gjorde även en en snabb städning av insidan men har tyvärr inga bilder på det.
produkter som användes:
Okq8's super avfettning och HD grön
stjärnagloss tangerine wash and gloss tillsammans med tvättvante.
menzerna powerfinish på orange medium trissa och powerlock på blå mjuk nordicpads trissa
concept vista på plast och valet pro protectant på gummi och däck.

några före bilder var väldigt mycket flugor i fronten räckte inte med HD grön (blandat 1+24) så jag gick på med mirakel svamp och lite shampoo och det fick bort dom små krypen.
Bild
glömde nästan före bilder så hade hunnit spraya på kall avfettning och spolat av den.
Bild
Hade lite problem under poleringen med att det vart som små fläckar av polermedel. Gick fortfarande lätt att torka av vet inte om jag hade för mycket medel? var svårt att fånga på bild men man ser det lite precis där lyset reflekteras från lampan.
Bild

Sen lackskyddade jag med Menzerna Power lock, det var enkelt att lägga och nästan ännu enklare att torka bort när. Under tiden det torkade gick jag över listerna med concept vista och valet pro protectant
Så nu lite efter bilder.
Bild
Bild
Bild
Bild

Så en träd bild för det har jag sett att man ska ha :D
Bild

Ägaren vart så nöjd så han frågade direkt när jag skulle polera den igen :lol:

/Mike W
Senast redigerad av 4 wallnermike, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color it's a part time job.

storckeen
Medlem

Re: Wallner's puts tråd

Inlägg av storckeen » 30 jul 2012 21:58

riktigt fint! :cheers
och på andra tankar, den där modellen har jag aldrig sett förut, sjuk snygg faktiskt! :D
Senast redigerad av 4 storckeen, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 30 jul 2012 22:31

Den kommentaren är mycket trevlig att få.. 8-)
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

wallnermike
Medlem

Inlägg av wallnermike » 29 nov 2012 13:50

Gick över lacken på min Saab förra veckan så att den skulle vara redo för vintern.
Hade fått hem en del nya produkter jag tänkte passa på att testa.
Började med Ok's super avfettning som fick ligga på i ca 5 minuter fick köra det två gånger var extremt mycket tjära/asfallt på bilen.
Bild
Liten 50/50 på bakkofångaren :D
när sista lagret avfettning fått ligga på några minuter sprayade jag på HD-grön.
Spolade av alltihopa och tvättade hela bilen med Concept profil wash & wax tyckte det var ett helt ok schampo skummade lagom mycket och gav ett bra glid mot lacken.

Sen var det dags för lera vart Dodo juice supernatural detailing clay som jag nyligen fått hem från Gunther
Den var lite hård i början men mjuknade när man fått knåda den lite och den plockade upp mycket skit från lacken.
Bild
Hade dock lite problem med att den lämnade "Bromsspår" den liksom fastnade och lämnade märken på vissa ställen, syns rätt så tydligt på bilden. Vet inte om jag använde för lite glidmedel eller om den kanske inte fungerar tillsammans med Valet pro citrusbling(1-16) som jag använde som glidmedel.

Hade tänkt testa scholl S17+ som jag nyligen köpt (Också från Gunther) men leran lämnade inga repor så det vart bara ett litet test på ena bakskärmen där det fanns några repor. Jag tyckte S17 fungerade bra det lilla jag använde det kändes som det var mer cut i det än Powerfinish som jag använt tidigare. men den var inte alls lika fet och lättare att torka av enda nackdelen var att det dammade en del.

efter clay gick jag över nästan hela bilen med Glare Profesional Polish. glare fungerade bra var dock väldigt mycket jobb med att köra ut första lagret tills det var "borta" men jag kanske använde för mycket medel.
Jag började med att köra ut det så att en panel var täckt med glare sen körde jag tills det inte gick att se. känske räcker att lägga ut så det blir en fet hinna sen köra bort?
På halva huven och ena framskärmen la jag inte glare utan där vart det menzerna SF sen sprita noga och ett lager PowerLock tänkte testa vilken som håller bäst och är "trevligast"(om ett lackskydd nu kan vara trevligt :lol: ).
Avslutade med att putsa rutorna, lägga vista på all plast och valet pro Protectant på allt gummi
Nu till Lite efter bilder.
Bild
Bild
Bild
Trädbilds substitut :D
Bild
Vet inte vart dom vita Prickarna kommer i från dom Var inte på bilen.
Bild
Avslutar med en ute bild
Senast redigerad av 4 wallnermike, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color it's a part time job.

Användarvisningsbild
Lasseman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lasseman » 29 nov 2012 16:22

Snygg svart Saab! :jeps

Skriv svar