Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Olika lacksydd på vart annat???

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Apelros
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Apelros » 11 okt 2012 22:09

Fick en fråga på jobbet härom dagen,

spelar det någon roll om man tex lägger Silver One nu på hösten för att sedan lägga något annat
medel, kanske Merzena eller Ultima på våren/sommaren??

Givetvis med avfettning, alkalisk, rubbing, polering m.m. innan lackskyddet på våren??
Man bör väl, genom att köra hela kitet, bli av med det skydd som fanns innan??

Kanske det inte ska behövas men frågan kom upp, jag hade inget bra svar på det.....

//Ola
Senast redigerad av 4 Apelros, redigerad totalt 14 gång.
Volvo V70 II 2,5FT Summum -10

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 11 okt 2012 22:57

Jag håller med Jill.
Polera inte med för grova medel om det inte behövs, och kör helst med samma lackskydd vår och höst.

Nu antar jag dock att du inte är ute efter att det ska vara så lätt och smidigt som möjligt, utan för att du är sugen på att testa nya medel...:D.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Apelros
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Olika lacksydd på vart annat???

Inlägg av Apelros » 12 okt 2012 05:35

Vad kan hända om man lägger annat medel ovanpå?? Flamigt?? Fläckigt?? Eller nåt??

Om man nu lägger silver One, som innehåller silikon, för att sedan lägga något med t.ex. teflon.
Skulle dessa två komponenter "bråka" med varandra??
Senast redigerad av 4 Apelros, redigerad totalt 14 gång.
Volvo V70 II 2,5FT Summum -10

Scandistore
Medlem

Re: Olika lacksydd på vart annat???

Inlägg av Scandistore » 12 okt 2012 06:58

Apelros skrev:Fick en fråga på jobbet härom dagen,

spelar det någon roll om man tex lägger Silver One nu på hösten för att sedan lägga något annat
medel, kanske Merzena eller Ultima på våren/sommaren??

Givetvis med avfettning, alkalisk, rubbing, polering m.m. innan lackskyddet på våren??
Man bör väl, genom att köra hela kitet, bli av med det skydd som fanns innan??

Kanske det inte ska behövas men frågan kom upp, jag hade inget bra svar på det.....

//Ola
Det finns en existerar en stark övertro på detta med lackskydd. I ditt fall där det går 5-6 månader mellan dina olika behandlingar räcker det absolut med det förslag du kommer med. Rubbingen kan du hoppa över om du inte har repor som skall bort. Däremot skulle jag kört en vända med clay innan poleringen.

Ett bra sätt att se om det finns något skydd kvar är följande tvätt:
Kallavfettning på hela bilen, vänta minst 5 min, spola av. Gör om samma sak med en alkalisk produkt.
Lägg kallavfettning på hela bilen igen och svamptvätta bilen, spola av. Gör om samma sak med en alkalisk produkt, spola av.
Glöm inte skyddshandskar!
Har du avrinning kvar efter detta skall du nog inte byta lackskydd, annars kör du clay och polering och lägger vad du vill på bilen.
Senast redigerad av 4 Scandistore, redigerad totalt 14 gång.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Gråben » 12 okt 2012 07:45

Apelros skrev:Vad kan hända om man lägger annat medel ovanpå?? Flamigt?? Fläckigt?? Eller nåt??

Om man nu lägger silver One, som innehåller silikon, för att sedan lägga något med t.ex. teflon.
Skulle dessa två komponenter "bråka" med varandra??
Det skulle jag inte tro, utan det handlar om att få lackskyddet att få så bra fäste som möjligt för lackskyddet. Kör inte med grövre polermedel än du behöver. Använd en fin lera till våren och kolla av ytan och välj sedan polermedel därefter. Välj sedan det skydd/ vax du vill lägga på bilen :-) hoppas detta hjälpte.

Skriv svar