Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fredriks vinterbil Volvo v70 -97

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Frippe
Ny Medlem

Fredriks vinterbil Volvo v70 -97

Inlägg av Frippe » 10 nov 2012 19:45

Denna tråd kommer handla om min vinterbil.

Börjar med att presentera mig själv.
Fredrik heter jag, bor i södertälje, jobbar på Scania som mekaniker med Lastbil och buss utveckling.
På fritiden tränar jag en hel del samt en hel del bilpyssel. (rekond, lagar osv)
Jag brukar vara inne här på forumet en hel del men läser mest vad ni andra skriver och tittar på bilderna från andras mästerverk!

Bilen i fråga är en volvo V70 från 97 som är tänkt att ta mig runt i vinter.
Med andra ord skall det inte läggas ner några enorma summor på den, men såklart skall det inte vara någon rishög :) Putsnörd som man är så måste man hålla skicket uppe på grejjerna för att inte skämmas allt för mycket. Bilen köptes i slutet på oktober, Invändigt såg den ut som ett bombnedslag! Utvändigt är det väldigt mycket tvättrepor och en del stenskott.

Invändigt såg det ut som dem hade tagit en handgranat laddad med filmjölk och smällt av. USH!

Varför köpte jag denna bil? jo den går maskinellt bra och hade bra historik. Och så har jag länge känt att en riktig rekondutmaning skulle vara kul :)

Före tvätt dagen efter köp :
Bild

En timmes tvätt senare. Bilen tvättad samt glasbehandlad :brumm
Bild

invändig gjorde bilen rent med rengöringsmedel och svamp. Har tyvärr inga förebilder utan enbart efterbilder.
Bild
Bild
Bild
Utöver rengöring har bilen fått ny termostat och urtrampningslager :)
I mellandagarana kommer hela utsidan att poleras och lackskyddas.
Innan detta kommer en enklare service utföras :)

Värt att tilläggas. Invändigt var den så pass äcklig att jag hade på mig handskar när jag körde hem den....
Senast redigerad av 4 Frippe, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Re: Fredriks vinterbil Volvo v70 -97

Inlägg av limban » 11 nov 2012 00:31

Välkommen till detta trevliga forum.. och kul att du jobbar lite med rekond oxå.. :jeps
MVH Anders Lindbäck

Bild

Skriv svar