Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Schampo vid tvätt efter vax och 2k lackskydd
- bbosse
- Medlem
Schampo vid tvätt efter vax och 2k lackskydd
Hejsan!
Vilket schampo är bäst att använda vid tvätt för att minska slitaget på vax/lackskydd av följande:
-Menzerna Power Lock Polymer Sealant ?
-Zirconite Paint Protection 2 komp lackförsegling ?
Och ja vet att de finns ett underhåll sett att köpa till zirconiten, men undrar bara vilken schampo utöver de som är bäst och snällast mot lacken.
Avfettningen bör inte användas allt för ofta efter dom här ingreppen va?
Mvh
Vilket schampo är bäst att använda vid tvätt för att minska slitaget på vax/lackskydd av följande:
-Menzerna Power Lock Polymer Sealant ?
-Zirconite Paint Protection 2 komp lackförsegling ?
Och ja vet att de finns ett underhåll sett att köpa till zirconiten, men undrar bara vilken schampo utöver de som är bäst och snällast mot lacken.
Avfettningen bör inte användas allt för ofta efter dom här ingreppen va?
Mvh
Senast redigerad av 4 bbosse, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Re: Schampo vid tvätt efter vax och 2k lackskydd
Det är bättre att använda avfettning på bilen istället för att behöva "gnugga" med svampen.
Bägge de angivna lackskydden bör ändå kunna hålla en vinter, och så gör du om behandlingen i vår igen. Det finns i ärlighetens namn få dåliga schampon. Är priset helt oväsentligt så är nog PolishAngel Glissante det bästa jag testat hittills, Ultima schampot är riktigt bra, Sverigevaxet har bra schampon...ja t.o.m Turtle Zip fungerar väl hyfsat.
Bägge de angivna lackskydden bör ändå kunna hålla en vinter, och så gör du om behandlingen i vår igen. Det finns i ärlighetens namn få dåliga schampon. Är priset helt oväsentligt så är nog PolishAngel Glissante det bästa jag testat hittills, Ultima schampot är riktigt bra, Sverigevaxet har bra schampon...ja t.o.m Turtle Zip fungerar väl hyfsat.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
miken
- Entusiast

Finns ju mängder med schampo.
Men just mina favoriter är:
Ultima Paint Guard Wash
Autoglym No.14
Meguiars Wash & Wax
Meguiars NXT
Concept Autoschampo
Alla dom är snälla mot wax/lackskydd
Luktar gott och skummar mycket sen rengör dom väldigt bra och bra glans (Mina krav på ett bra schampo)
Avfettning bör du endast använda vid behov det sliter väldigt mycket på lackskydd/wax.

Ultima Paint Guard Wash
Autoglym No.14
Meguiars Wash & Wax
Meguiars NXT
Concept Autoschampo
Luktar gott och skummar mycket sen rengör dom väldigt bra och bra glans (Mina krav på ett bra schampo)
Avfettning bör du endast använda vid behov det sliter väldigt mycket på lackskydd/wax.
Senast redigerad av 4 miken, redigerad totalt 14 gång.
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016
-
Andyah
- Medlem
ultima shampot luktar underbart
man vill aldrig skölja bort schampot då det luktar så gott 
Senast redigerad av 4 Andyah, redigerad totalt 14 gång.
- bbosse
- Medlem
Läste i en tråd om de här lite.. att schampo med vax kan lägga sig som ett lock över lackskyddet, och då får de inte samma avrinning, därför ja undrade lite om de va nåt spec som va bättre, står att man ska tvätta bilen med ph-neutralt schampo efter man använt zirconite..
Här är länken till tråden ja läste: http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=9&t=6192
Här är länken till tråden ja läste: http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=9&t=6192
Senast redigerad av 4 bbosse, redigerad totalt 14 gång.
- bbosse
- Medlem
Läste lite närmare om dessa schampon nu, och dom verkar vara väldigt bra och lämpad för lackskydd/vax, så jag tror ja fått ett bra svar på min fråga! tackmiken skrev:Finns ju mängder med schampo.
Ultima Paint Guard Wash
Autoglym No.14
Meguiars Wash & Wax
Meguiars NXT
Concept Autoschampo