Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskydd för ett år framåt

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
danielpersson
Ny Medlem

Inlägg av danielpersson » 03 apr 2013 10:31

Hejsan,

då börjar det snart bli dags att göra en polering samt lägga på lite nytt skydd.

Jag skulle behöva ett skydd som kan klara av ett år och söker nu råd och tips? Eftersom det inte är oftare än en gång om året som skyddet skall läggas så har det inte så stor betydelse hur lätt det är att lägga det, det viktiga är hållbarheten.

Vad ska man satsa på?

Tack!
Senast redigerad av 4 danielpersson, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Re: Lackskydd för ett år framåt

Inlägg av Manor » 03 apr 2013 10:46

De som jag känner till med hög hållbarhet är:
- Opti-Coat 2.0
- Carpro CQuarts (UK)
- valfritt 2-komponents lackskydd
- SverigeVaxets Hårdvax

Personligen så tror jag nog att Glare Professional Polish grejar ett år också, och det finns säkerligen fler 1-komponents medel som borde kunna greja det också.

Allt beror lite på vad man är ute efter.
Ultima Paint Guard Plus lägger du ett lager då och då på 10-15 minuter. Det gör ju inte så mycket att man då lägger något extra lager då och då... Det som alltid tar längst tid är poleringen innan skyddet.

Väger man även in att lacken ska motstå repor bättre...eller skydda klarlacken/lacken mot repor så tror jag att de bästa valet är:
- Opti-Coat 2.0
- Carpro CQuarts (UK)
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

danielpersson
Ny Medlem

Inlägg av danielpersson » 03 apr 2013 14:51

Tack för ditt svar Manor!

Jag har funderat en del på Ultima, då det är så snabbt att lägga men har ett par följdfrågor:

Hur "ren" måste bilen vara för att det skall fästa när man återbethandlar den? Räcker det med vanlig tvätt eller måste gå på med lera, avfettningar etc innan?
Jag har inte tillgång till varmgarage så frågan är om kan stå ute/kallgarage hela året runt och göra det? Eller måste det vara någon viss temp för det skall fästa?

Opti-Coat 2 och Carpo har jag inte hört talas om innan, är det enpetare?

Vilket 2-komponents vore bäst, med bevisad bra hållbarhet?

Sverigevaxet verkar ju inte heller så dumt på det man har läst.
Senast redigerad av 4 danielpersson, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 03 apr 2013 15:14

Hej!

Om du är sugen på ett 2-komp lackskydd så tipsar jag om BBV:s T2 skydd, har själv inte provat det, men det verkar vara prisvärt, har för mig att vi har forumrabatt på det också, alternativ till detta kan vara Zirconite 2-komp.

Ett annat alternativ är att köra Ultima under vår/sommar/höst, har du inte tillgång till garage med värme i så fungerar inte ultima så bra på vintern, bör väl vara ca 10-15 grader när man lägger detta skyddet. Och sedan på hösten så lägger man ett 1-komp skydd som räcker till våren, och därefter bättrar på med Ultima igen.

Själv så ska jag testa och utvärdera dessa 1-komp skydden i år:

Powerlock
Orangesealer
Glare
Arcticseal
BBV:s Superguard

Får se vad som faller mig i smaken.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av LineaR » 04 apr 2013 19:32

Cogo skrev:Hej!

Om du är sugen på ett 2-komp lackskydd så tipsar jag om BBV:s T2 skydd, har själv inte provat det, men det verkar vara prisvärt, har för mig att vi har forumrabatt på det också, alternativ till detta kan vara Zirconite 2-komp.

Ett annat alternativ är att köra Ultima under vår/sommar/höst, har du inte tillgång till garage med värme i så fungerar inte ultima så bra på vintern, bör väl vara ca 10-15 grader när man lägger detta skyddet. Och sedan på hösten så lägger man ett 1-komp skydd som räcker till våren, och därefter bättrar på med Ultima igen.

Powerlock
Orangesealer
Glare
Arcticseal

Mvh Magnus
Har lagt BBV T2 på min bil för ca 3 veckor sedan..avspolad 1 gång svampat 1 gång efteråt ger fina pärlor samt bra avrinning..hållbarheten återstår att se men känns fortfarande hal i lacken efter 3 veckor hade Glarepå huven enbart för att testa det funkar också bra ger bra avrinnig men pärlar inte riktigt som BBV T2...Ultima hade jag innan måste nog lägga minst 3 lager för att få effekt som ovan..annars är det mycket trevligt lätt att lägga och bör hålla 6mån lackskydd m 3 lager
Senast redigerad av 4 LineaR, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 04 apr 2013 20:15

danielpersson skrev:Tack för ditt svar Manor!

Jag har funderat en del på Ultima, då det är så snabbt att lägga men har ett par följdfrågor:

Hur "ren" måste bilen vara för att det skall fästa när man återbethandlar den? Räcker det med vanlig tvätt eller måste gå på med lera, avfettningar etc innan?
Jag har inte tillgång till varmgarage så frågan är om kan stå ute/kallgarage hela året runt och göra det? Eller måste det vara någon viss temp för det skall fästa?

Opti-Coat 2 och Carpo har jag inte hört talas om innan, är det enpetare?

Vilket 2-komponents vore bäst, med bevisad bra hållbarhet?

Sverigevaxet verkar ju inte heller så dumt på det man har läst.
Ren ska ju bilen vara innan ett nytt lager läggs på.
Avfettning och tvätt bör dock räcka om du gör det då och då.
Ultima ska inte läggas när det är för kallt...mer än +10 är att rekommendera.

Opti-Coat 2.0 och CarPro CQuarts är väl det hetaste alternativet för lång hållbarhet. Jag tror den håller bättre än ett 2-komponents. Det finns mycket erfarenhet i UK och USA för dessa.

SverigeVaxet har fått ett gott betyg på forumet.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 04 apr 2013 21:42

Lägger till Wolf's Hard body som bubblare till listan.
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 04 apr 2013 21:46

Autosmart silver one,håller bra,sen vet jag att många inte kommer att hålla med mig men jag hävdar att QF140 från trutest håller 1år minst, en av dom första bilar jag polerade la jag det skyddet på och den har hållit sig bra sen dess och det var nog minst 2 år sen.
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 04 apr 2013 22:26

Powerlock
Orangesealer
Glare
Arcticseal

Mvh Magnus

Sverigevaxet hårdvax spöar skiten ur ovan nämda 1-k skydd i hållbarhet. Slöseri med tid o pengar Cogo, i all välmening bara.

mvh Fredrik
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 05 apr 2013 00:05

bigguns skrev:

Powerlock
Orangesealer
Glare
Arcticseal

Mvh Magnus

Sverigevaxet hårdvax spöar skiten ur ovan nämda 1-k skydd i hållbarhet. Slöseri med tid o pengar Cogo, i all välmening bara.

mvh Fredrik
Tror jag säkert att det gör. Tur att jag inte köpt dessa medel utan bytt till mig dem från Jonkegtx när han ville ha lite Collinite vaxer, men det ska bli kul att testa lite olika medel i år.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

ymmot
Ny Medlem

Inlägg av ymmot » 05 apr 2013 23:16

Kör med sverige vaxet på min xc70 och är helnöjd. Lite jobb innan att tvätta bil torka av sen rengöra med deras sprit sen lägga minst 2 lager gärna fler men sedan när det är gjort blir det jädrans bra. Sen är det så lätt att bättra på med ett lager efter ett tag bara stryka på o torka bort. Fördelen också är att ni kan lägga på vaxet på hela bilen gummi, plast, rutor gör det så mycket lättare att jobba med. Men det kanske man kan med vissa andra vaxer också utan att få fläckar efter.
Hur som helst minst lika bra som mina tidigare lackskyddsbehandlade bilar beträffande avrinning hållbarhet etc om inte bättre.
Senast redigerad av 4 ymmot, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 05 apr 2013 23:42

Kom i håg att allt oxå beror på den som lägger lackskydden.. tänker främst på fuskbyggaren!!!..
göra rätt i alla steg, och inte säga att man är en duktig bilvårdare, och inte ha en susning hur allt är i verkligheten :evil:
Med detta.. så vill jag alla att ta lärdom av oss erfarna och inte lyssna på säljare som inte ens vet hur produkten används.. :lol:
Men lika med mig vet inte allt om alla produkter men jobbat i 25 år med bilvård så kan en del ..eller nåt.. tror jag :mrgreen:

ursäkta att jag stal denna tråd.. :nicka
'
// Anders
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Scandistore
Medlem

Inlägg av Scandistore » 06 apr 2013 07:06

limban skrev:Kom i håg att allt oxå beror på den som lägger lackskydden.. tänker främst på fuskbyggaren!!!..
göra rätt i alla steg, och inte säga att man är en duktig bilvårdare, och inte ha en susning hur allt är i verkligheten :evil:
Med detta.. så vill jag alla att ta lärdom av oss erfarna och inte lyssna på säljare som inte ens vet hur produkten används.. :lol:
Men lika med mig vet inte allt om alla produkter men jobbat i 25 år med bilvård så kan en del ..eller nåt.. tror jag :mrgreen:

ursäkta att jag stal denna tråd.. :nicka
'
// Anders
Ärligt talat så fattar jag inte ditt inlägg här, vi pratar ju om en konsument som vi ha tips och råd att lägga ett lackskydd. Kan du förklara dina associationer till fuskbyggare, en säljare som inte vet vad han pratar om och hur bra det är med så erfarna bilvårdare som du i detta fall.
Senast redigerad av 4 Scandistore, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Inlägg av Göran » 06 apr 2013 10:04

Jill skrev:
Sverigevaxet skrev: Ärligt talat så fattar jag inte ditt inlägg här, vi pratar ju om en konsument som vi ha tips och råd att lägga ett lackskydd.
Jag tror att han tänker på att det görs tester till höger o vänster och skrivs en det ena och en det andra och lackskydd, men det är rätt ofta att man missar på hur underarbetet ska skötas och hur skyddet skall appliceras.

En amatör fuskar gärna lite med poleringen, mellantvätten, appliceringen, värmen och luftfuktigheten, härdningen osv... Det som mao avgör hur bra skyddet är.
mao zedong?

Bild
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 06 apr 2013 10:25

Jill skrev:
Göran skrev:
Jill skrev:
Sverigevaxet skrev: Ärligt talat så fattar jag inte ditt inlägg här, vi pratar ju om en konsument som vi ha tips och råd att lägga ett lackskydd.
Jag tror att han tänker på att det görs tester till höger o vänster och skrivs en det ena och en det andra och lackskydd, men det är rätt ofta att man missar på hur underarbetet ska skötas och hur skyddet skall appliceras.

En amatör fuskar gärna lite med poleringen, mellantvätten, appliceringen, värmen och luftfuktigheten, härdningen osv... Det som mao avgör hur bra skyddet är.
mao zedong?

Bild
Vad menar du med det Göran?
Du skrev mao i din text.
Göran trodde du menade Mao Zedong, men jag vet att du menade "med andra ord" :D.
mvh Manor

Göran

Inlägg av Göran » 06 apr 2013 10:27

Jag vet inte om jag fick felaktig information när de lärde mig att "med andra ord" skulle förkortas m.a.o. Men kanske har jag mer skum än högskolepoäng i min tvätthink.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 06 apr 2013 10:30

"Jaja högskolepoäng är nog bra men först lär vi oss hur snabbtelefonen fungerar" (citat av min förste chef)

Med andra ord, tillbaka till ämnet.. ;-)

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 06 apr 2013 10:35

Visst kan vi väl enas om att det finns få dåliga medel :).

I takt med att man lär sig mer och mer så ökar behovet av nya maskiner och medel att testa, det är väl bara naturligt. Det är väl lite av tjusningen med denna hobby.

Jag kommer aldrig bli lika duktig som de som har detta som yrke. Till viss del kanske man som amatör kan kompensera bristen på erfarenhet och praktik med ett brinnande intresse och tiden man lägger ner, men så duktig som exempelvis Sebba75 kommer man ju aldrig kunna att bli.

Tids nog så kommer man nog att hitta sina favoriter både avseende medel och maskiner :).
mvh Manor

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 06 apr 2013 22:41

Väldigt vad endel är långsinta här.....
Att sverigevaxet hårdvax fick bra betyg är väl inte helt ologiskt om man ska basera hur bra ett medel är, på priset. Det ligger väl ganska nära PPS i pris per bil.
Idag lade jag bbv T2 lackskydd första gången. Blev en väldigt hal o fin yta. Men jag kanske
gjorde fel för jag är ju bara en glad amatör :D
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 06 apr 2013 23:02

Jill skrev:
deciso skrev:Väldigt vad endel är långsinta här.....
Att sverigevaxet hårdvax fick bra betyg är väl inte helt ologiskt om man ska basera hur bra ett medel är, på priset. Det ligger väl ganska nära PPS i pris per bil.
Idag lade jag bbv T2 lackskydd första gången. Blev en väldigt hal o fin yta. Men jag kanske
gjorde fel för jag är ju bara en glad amatör :D
Nu ska du inte tolka det så..

T2 är nog det enklaste 2-komp skyddet på marknaden att applicera. PPS är ett av dom svåraste och mest komplicerat är nog Ditec om man ska göra rätt.
Sverige är än så länge ett land där man får ha egna åsikter så jag tolkar det som jag vill :lol:

Jill kanske kan svara på min fråga om T2 lackskyddet som jag ställde i Bollnäs bilvårds tråd ?
Dom själva verkar ju inte bry sig. Det var flera minuter sedan jag ställde frågon o dom har inte svarat än :lol: :lol: :lol:
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar