Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tvekar inför Sverigevaxning

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
torpet
Ny Medlem

Tvekar inför Sverigevaxning

Inlägg av torpet » 06 okt 2013 19:27

Hej
Efter att ha läst de goda vitsorden om Sverigevaxet för något år sedan köpte jag en liten sats i somras i avsikt att vaxa i höst inför vintern. Jag brukar göra en noggrann tvätt och d:o vaxning varje höst.

När jag tog fram kartongen med satsen härom dagen blev jag lätt förvånad över alla momentan som skall till för ett gott resultat. Direkt tveksam blev jag inför uppgiften att lägsta temperaturen att arbeta i är hela 15*. Jag har ingen roterande poleranordning så jag måste gnugga för hand varför jag nog behöver ett par dagar för hela processen. Som hösten har utvecklat sig så vete sjutton om jag inte är för sent ute.

Har någon därute någon erfarenhet hur det är att sverigevaxa vid lägre temperaturer? Vidare - om det är för sent i år; tål vaxet att stå på hyllan tills det våras igen?

Synpunkter mottages tacksamt.
Senast redigerad av 4 torpet, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
maximuspro
Medlem

Re: Tvekar inför Sverigevaxning

Inlägg av maximuspro » 06 okt 2013 19:41

Kan du inte köpa en musse maskin för några hundra på Classe så kapar du tiden rejält. Frågan är om medlet håller till våren, nästan säker att det ska användas inom 6 månader. Jag har lagt det på min bil och är toknöjd. Lycka tiil!
Senast redigerad av 4 maximuspro, redigerad totalt 14 gång.

torpet
Ny Medlem

Inlägg av torpet » 06 okt 2013 21:00

Musse???
Clasisjön har en enkelsnurra för 270 pix - duger den?
Senast redigerad av 4 torpet, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 06 okt 2013 21:08

Sealnt QP kan med fördel läggas i en fuktig tvätthall om det nu blir för kallt hemma hos dig. Om man behöver polera bilen innan eller ej vet jag inte men jag tror faktiskt inte att man måste det eftersom första steget är en djuprengöring av lacken. Men för fullständigt svar så får du nog höra med Stefan på Scandistore, han vet vad som gäller.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
fisher91
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av fisher91 » 07 okt 2013 09:56

http://www.clasohlson.com/se/Polermaskin-Cotech/30-9292
sån maskin kallas för mussepig maskin :)
finns på Biltema, jula och clasohlson. Köp hellre en sådan maskin istället för en roterande maskien.
Senast redigerad av 4 fisher91, redigerad totalt 14 gång.
Automatlådor

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 07 okt 2013 10:26

Ang hållbarhet på flaskorna (bäst före datum). Rekommenderat är 6 mån på Sealern och 12 mån på Cleanern.
Vad som händer sedan vet jag inte :?

/Fredrik
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Scandistore
Medlem

Inlägg av Scandistore » 07 okt 2013 21:11

Produkterna fungerar bäst i intervallet 15 - 20 grader och allra bäst är det om man dessutom arbetar i lite högre luftfuktighet. Dock går det att arbeta under 15 och ner till 10 grader brukar gå vägen. Produkterna tar längre tid att torka av ju lägre temperatur man arbetar i men definitivt att föredra än 25 grader i skuggan. Vi garanterar perfekt hållbarhet på 6 och 12 månader. Efter detta kan framför allt Sealant QP börja att självhärda vilket då för innebär en försämrad hållbarhet på skyddet.

Torpet har vi haft kontakt med idag ang ämnet.

Om ett tag kommer en produkt som kommer att göra Sealant QP ännu lättare att lägga och återbehandla.

Mvh
Stefan
Senast redigerad av 4 Scandistore, redigerad totalt 14 gång.

torpet
Ny Medlem

Inlägg av torpet » 09 okt 2013 19:31

Två tvättar - en omgång med Cleanern - två lager Sealant. Eftersom jag ville ha Sealant till två hjuluppsättningar vågade jag bara köra två lager. Kanske slösade jag lite men hellre lite för mycket än för litet resonerade jag. Det var 16-17* i Roslagen igår. Gick alldeles utmärkt att jobba för hand.
T

Skriv svar