Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
-
Filmfantast
- Ny Medlem
Hej,
Är ny här på forumet och tänkte höra era tankar om Ceramic Pro.
Någon som gjort det?
Är det värt pengarna?
Kanske lite fel ställe att fråga eftersom alla här förmodligen gillar att polera.
Och det ska väl inte behövas efter en sån behandling?
Eller kan man göra behandlingen bara för att få en lite mera stryktålig lack och fortfarande putsa?
Har beställt en ny bil och vill nu hålla den i toppskick. Jag är ny på det här med att polera fast jag gillar verkligen att hålla på samt att ha en fin bil.... HELA tiden !
Tacksam för svar.
Mvh
Niklas
Senast redigerad av 4
Filmfantast, redigerad totalt 14 gång.
-
Cogo
- Entusiast

Hej och välkommen. om du gillar att hålla på med bilen och själv vill testa på att lägga lackskydd, samt att du vill ha ett keramiskt skydd så titta då på Opti coat. ska vara ett skydd som man kan lägga själv med väldigt lång hållbarhet.
om du inte just måste ha ett keramiskt skydd så finns det massor att prova på.
mvh magnus
Senast redigerad av 4
Cogo, redigerad totalt 14 gång.
-
e_king
- Entusiast

Nu hittar jag inte på det men Opti är också certifierat 9H om det är ett krav. Sen har du även Polishangel Invincible/Cosmic kombon. Carpro CQUK eller Gtechniq C1 är ju också bra om du vill lägga själv.

Troligtvis får ingen av de ovanstående en hårdhet på 9H på en bil. Allt beror på förutsättningarna innan det läggs. Hårdhet på lacken. Om lacken är ren innan skyddet läggs. M.m.
Eller kan man göra behandlingen bara för att få en lite mera stryktålig lack och fortfarande putsa?
Så är det. Är du osäker på att lägga själv så tycker jag att det kan vara värt att lämna iväg bilen till någon du får förtroende för och sen sköta underhållet själv.
/Fredrik
Senast redigerad av 4
e_king, redigerad totalt 14 gång.
-
Funk
- Moderator

Frågetecknen kring Ceramic Pro är flera, tillåt mig spekulera lite.
Produkterna verkar inte gå att köpa med mindre att man blir samarbetspartner, nära mig verkar det vara Diteccenter som är "samarbetspartner" till företaget i fråga..
När det gäller rekond/polering/lackskydd så är skyddet bara en mycket liten del av totala upplevelsen, hantverket innan själva skyddet skall på är A och O...där skiljer det sig och inte ens stora varumärklen som t.ex Ditec är någon garanti för att de som utför jobbet håller toppklass.
Produkten i sig verkar vara något som nu finns under flera varunamn, flertalet liknande produkter har poppat upp under det senaste året så jag undrar om det inte finns en stor koncern bakom som säljer självetiketterat till den som vill starta en egen lineup. Framtiden kommer väl att utvisa det.
Personligen hade jag gärna provat de 4 andra liknande skydd jag i dagsläget kan komma på mot varandra, men vi får väl se om det är möjligt.
Så slutsatsen är att troligen ingen här på forumet egentligen vet något mer ingående om Ceramic Pro, och att det fortfarande är nöjda kunder som är bästa reklamen för ett företag som lackskyddar och att det har väldigt lite koppling till vad företaget heter och faktisk också ganska lite till vilket skydd de använder.
/Thomas
Senast redigerad av 4
Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
Filmfantast
- Ny Medlem
Tackar för input....
Inget som kan gå snett om man kör Opti Coat själv?
Någon som gjort det?
Eller ska man köra på vanligt lackskydd?
Senast redigerad av 4
Filmfantast, redigerad totalt 14 gång.
-
Manor
- Moderator

Filmfantast skrev:Tackar för input....
Inget som kan gå snett om man kör Opti Coat själv?
Någon som gjort det?
Eller ska man köra på vanligt lackskydd?
Jag behandlade min Subaru med Opti-Coat 2.0 förra våren.
Allt gick bra och hållbarheten har varit väldigt bra.
Det enda negativa är väl att denna typ av lackskydd inte är så roliga att lägga, och ett relativt högt inköpspris...men hållbarheten är ju å andra sidan fantastisk.
Kom bara ihåg att lägga ner mycket polertid på underarbetet

.
Senast redigerad av 4
Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Renga
- Ny Medlem
Någon som kan rekomendera någon i Sthlm för en ordentlig polering och sedan något lackskydd
typ ceramic / Opti-coat2 ?
Sist (höst 2012) gjorde jag en PPS behandligt på Wellkept.
Senast redigerad av 4
Renga, redigerad totalt 14 gång.
-
Manor
- Moderator

Renga skrev:Någon som kan rekomendera någon i Sthlm för en ordentlig polering och sedan något lackskydd
typ ceramic / Opti-coat2 ?
Sist (höst 2012) gjorde jag en PPS behandligt på Wellkept.
Om jag tolkar saken rätt så vill du inte själv polera och lackskydda, och du vill hitta ett alternativ till de "normala" firmorna? Orsaken till att jag frågar är att Opti-Coat 2.0 faktiskt är ett lackskydd som man kan lägga själv relativt smärtfritt, men de större firmorna kör oftast med egna produkter Mr Cap, Direc och Wellkept kanske kör med PPS som kräver företagslicens för att få köpa.
Polering är ett hantverk och det finns många på detta forum som får till riktigt proffsiga resultat (oftast är de just proffs och har detta som yrke). Vi är också ett antal glada amatörer på forumet som väl lyckas riktigt bra med jämna mellanrum, men kanske inte riktigt känner för att bedriva detta arbete proffesionellt...och åta oss arbeten som du som kund kanske inte riktigt blir nöjd med...även om det går att spara en slant.
mvh Manor