Jag har precis lagt några lager med Ultima Paint Guard plus nu på min svart metallic Volvo C30 -12.
Prövade tidigare Sonax Protect and Shine, som pärlade riktigt bra, men var inte riktigt nöjd med hållbarheten - tyckte den försvann direkt efter första tvätten med kallavfettning (och då jag pendlar 9 mil om dagen behövs det nu vid varje tvätt).
Känns som ytan blev riktigt hal och fin och glansen var helt sanslös, i klass med C-Quartz som jag hade på i våras en kort stund
Hur står sig Ultima mot kallavfettning typ Mac 124 Prickbort? Tanken är väl att slänga på ett lager efter kanske var 3:e tvätt eller så i GDS-hallen nu vintertid.
Hur noga är det egentligen med den här härdningstiden? I en GDS-hall har man ju sällan tid att "vänta" typ 1 timme bara för att skyddet ska härda, och så här års så är man ju inte direkt pigg på att stå ute. Har det någon betydelse om det exempelvis börjar smådugga från himlen när skyddet härdar? Utifall man vill stå utomhus någon gång mot förmodan menar jag (och det är 6-7 plusgrader åtminstone).
Jag gjorde som så att jag lade på ett lager först, sedan kanske det tog ca 30 min innan jag snabbt drog över bilen igen med ett andra lager för att sedan rulla ut 15 min senare och köra bilen 2 km hem till lägenheten. Det första lagret hade då hunnit torka och bilen var hal innan lager 2 applicerades. Gjorde jag fel eller har det mindre betydelse så länge skyddet fått torka in?
Ska bli intressant att se hållbarheten, vet inte vad jag kan förvänta mig? Bilen kommer som sagt att rulla 9 mil om dagen i saltslask nu vintertid