Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Snyggat till frugans bil..

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Snyggat till frugans bil..

Inlägg av Funk » 02 aug 2009 13:33

Som många av er vet så skrotades frugans Skoda Ronny (vi döper våra bilar efter mansdagen vi får dem...)
Vi letade upp en lite nyare Skoda Fabia II (som har fått det grymt trendiga namnet Bruno :oops: ) den såg rätt bra ut, men hade fått en riktig bilhandlarrekond så det fanns att göra.

Lacken såg ut att vara riktigt bra trots 3000 mil med troligen bara maskintvätt under tiden. Inga grova repor att tala om och endast några stenskott. Tvättrepor syntes inga efter rekonden...
Jag började med att tvätta bort vaxet med en dos rejäl avfettning, både alkalie och kall....efter torkning kunde jag kunde jag konstatera att vaxet man använt var rätt bra på att fylla fina tvättrepor, för det kom fram en hel del. Körde hela bilen med FireGlaze Microfinishing Compound som är ett mycket fint polermedel, som jämförelse körde jag Menzerna Final Finish på de "dåliga" ytorna. Efter det blev det två varv med FireGlaze, som ni alla vet så är det min absoluta favorit...
Hjulen togs tidigare med Rimwax, och bara däcken behövde fräshas upp med SmartGel istället för den värdelösa glansen från Meguiars som lagts på tidigare. Listerna fick en omgång Vista och sedan var det klart.

Bild

Bild

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Re: Snyggat till frugans bil..

Inlägg av Jiiins » 02 aug 2009 14:17

Det ser åter blankt ut ;)......Vilken maskin använde du och trissa? Vi kör oxå med namn på bilarna men det är frugan som döper dom efter hon kört dom ett tag, sista bilen blev döpt till Henry :P

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 02 aug 2009 14:22

Den är polerad med Flex 3401 och gula medelhårda trissor och medlen ovan, FireGlaze lades med svarta mjuka..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 02 aug 2009 14:39

Funk skrev:Den är polerad med Flex 3401 och gula medelhårda trissor och medlen ovan, FireGlaze lades med svarta mjuka..

/Thomas
Hur upplever du att 3401 är att använda?

/Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 02 aug 2009 14:39

Stiligt, stiligt! Det blir riktigt snyggt när man fixar till alla detaljer. Lister, däck, fälgar, nav osv. Det gör grymt mycket på helheten!
Du verkar ha fått till en riktigt bra glans också!

Gav du dig på den svarta plasten på a-stolparna? Fick du i så fall fason på den?
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 02 aug 2009 14:43

Ser fint ut!
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 02 aug 2009 15:35

Tantrum skrev:Stiligt, stiligt! Det blir riktigt snyggt när man fixar till alla detaljer. Lister, däck, fälgar, nav osv. Det gör grymt mycket på helheten!
Du verkar ha fått till en riktigt bra glans också!

Gav du dig på den svarta plasten på a-stolparna? Fick du i så fall fason på den?
Jag rörde den faktiskt inte, den är så blank att det får vänta ett tag..

/Thomas

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 02 aug 2009 15:59

Snygg jobbat...Blankt blev det !!...men just bilvalet...Tror jag hade köpt en Ford Mustang 428 Cobra Jet istället till frugan... :roll: :D

Snygg kulör på Skoda Fabian... :jeps
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 02 aug 2009 16:12

Mussen skall jag ha, men helst en Super Cobra Jet :D
Hon valde faktiskt bil själv, trots att jag i alla fall tyckte att hon skulle köpt en Focus RS..

Kulören, som ser blå ut, heter Satingrå :?:

/Thomas

Skriv svar