Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Hur mycket medel använder ni?
-
A-E
- Medlem
Hur mycket medel använder ni?
Tja, en liten sådär fundering på kvällskvisten, jag har efter några poleringar nu insett att jag antagligen använder lite väl mycket medel när jag polerar, så hur mycket använder ni? drar ni på mer på rondellen efter varje runda? hur många mf dukar tar ni slut på under 1 polering =)?
- Manor
- Moderator

Re: Hur mycket medel använder ni?
Vid starten så "primar" jag trissan genom att täcka utan med ett tunt lager polermedel.
Därefter så kör jag cirka 4 droppar per yta som jag behandlar. Märker man att det går för torrt på ytan som poleras så får man öka mängden, och blir det för kletigt/smetigt så minskar man mängden. I de fall det går lite för torrt kan man också testa att spreja på lite vatten och se om det gör det bättre. Man måste helt enkelt testa sig fram lite.
Rent generellt så är det vanligt att man har för mycket polermedel och lackskydd när man är nybörjare. Därefter lär man sig att mycket medel inte är bättre utan snarare tvärtom
. Det andra nybörjarfelet är att man rör polermaskinen/trissan för snabbt över ytan som poleras, och den tredje grejen är att man har svårt att få trissan plan mot lackytan. Allt kräver träning för att behärska och för varje bil man polerar så går det bättre och bättre.
Därefter så kör jag cirka 4 droppar per yta som jag behandlar. Märker man att det går för torrt på ytan som poleras så får man öka mängden, och blir det för kletigt/smetigt så minskar man mängden. I de fall det går lite för torrt kan man också testa att spreja på lite vatten och se om det gör det bättre. Man måste helt enkelt testa sig fram lite.
Rent generellt så är det vanligt att man har för mycket polermedel och lackskydd när man är nybörjare. Därefter lär man sig att mycket medel inte är bättre utan snarare tvärtom
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Manor
- Moderator

...när det gäller MF-dukar så brukar det gå åt cirka 4-5 stycken, lite beroende på medel och storlek på duken.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
A-E
- Medlem
Har ju gjort en hel del bilar samt båtar det senaste året, men ibland så blir det lite skit med medlet, ( jobbigt o torka av efter polering ) så antar att man lyckas få på like väl mycket ibland, inget som egentligen är så farligt, men jag antar att om man drar på lite väl mycket så tar det även längre tid och få ett fint resultat, provade nu ikv att bara prima padden, sen dra ett varv, funkade bra samt lätt att torka av, efter de la jag på 2 små klickar och återigen så lätt o torka av,
Så ska nog helt enkelt ta lite mindre i fortsättningen och vara redo med flaska vatten om det skulle gå torrt =)
Så ska nog helt enkelt ta lite mindre i fortsättningen och vara redo med flaska vatten om det skulle gå torrt =)
-
tobbegubben
- Trogen Medlem

Jag använde mig också av för mycket medel. Så fort jag körde blev det massa smulor av medlet.
Nu använder jag mig av betydligt mindre medel och det funkar bättre. Men man lär sig för varje gång, bättre att ha mindre medel än för mycket.
När det gäller trissor använder jag nog också runt 4-5 st på en medel stor bil.
Nu använder jag mig av betydligt mindre medel och det funkar bättre. Men man lär sig för varje gång, bättre att ha mindre medel än för mycket.
När det gäller trissor använder jag nog också runt 4-5 st på en medel stor bil.