Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
CarPro Essence och CarPro Essence Plus
- Manor
- Moderator

CarPro Essence och CarPro Essence Plus
Inför vårens poleringar har jag införskaffat två nya medel för mig.
CarPro Essence har en viss polerande verkan samt fillers, och kan användas som primer för exempelvis CQuartz.
Ytan den lämnar ska ge en extrem lyster.
CarPro Essence Plus är trots det likartade namnet en helt annorlunda produkt som ska kunna reparera/kurera en tidigare "keramiskt" behandlad lack (Optimum, CQuartz etc.). Den innehåller inget polermedel utan i princip bara fillers. Ingen som helst avverkande effekt utan fyller i de tvättrepor mm. som man alltid för på en bil trots korrekt tvätt. Den ger även ett skydd, men där en del tycker att det håller hyfsat så säger andra att den hydrofobiska effekten avtar väl snabbt. Det är ingen primer men kan toppas med exempelvis Reload eller en sealant/vax. Om exempelvis CQuartz ska läggas så används CarPro Essence istället.
Jag tänkte behandla bägge mina CQurtz preparerade bilar med CarPro Essence Plus och carPro Gloss Pad, medan Mammas Mazda 3 kommer att köras med CarPro Essence...kanske krävs något grövre Scholl medel innan...man får nog testa sig fram.
Är det någon på forumet som har testat något av dessa medel och kan ge sin syn på dem?
CarPro Essence har en viss polerande verkan samt fillers, och kan användas som primer för exempelvis CQuartz.
Ytan den lämnar ska ge en extrem lyster.
CarPro Essence Plus är trots det likartade namnet en helt annorlunda produkt som ska kunna reparera/kurera en tidigare "keramiskt" behandlad lack (Optimum, CQuartz etc.). Den innehåller inget polermedel utan i princip bara fillers. Ingen som helst avverkande effekt utan fyller i de tvättrepor mm. som man alltid för på en bil trots korrekt tvätt. Den ger även ett skydd, men där en del tycker att det håller hyfsat så säger andra att den hydrofobiska effekten avtar väl snabbt. Det är ingen primer men kan toppas med exempelvis Reload eller en sealant/vax. Om exempelvis CQuartz ska läggas så används CarPro Essence istället.
Jag tänkte behandla bägge mina CQurtz preparerade bilar med CarPro Essence Plus och carPro Gloss Pad, medan Mammas Mazda 3 kommer att köras med CarPro Essence...kanske krävs något grövre Scholl medel innan...man får nog testa sig fram.
Är det någon på forumet som har testat något av dessa medel och kan ge sin syn på dem?
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Droors
- Medlem
Re: CarPro Essence och CarPro Essence Plus
jag har precis använt essence på min bil innan jag la c.quartz uk.
Har en solid vit bil och hade redan gjort 3 stegs polering och spritning innan jag la essence.
Hade dock ingen glosspad så la det med svart våffeltrissa. Jag såg ingen direkt skillnad på lyser innan och efter.
Men som du skriver så föreslår dom essence innan och därför gjorde jag så.
Kommer att göra en silvermetallic bmw med samma grejer men kommer att beställa en glosspad för det jobbet och se om det blir någon skillnad.
Har en solid vit bil och hade redan gjort 3 stegs polering och spritning innan jag la essence.
Hade dock ingen glosspad så la det med svart våffeltrissa. Jag såg ingen direkt skillnad på lyser innan och efter.
Men som du skriver så föreslår dom essence innan och därför gjorde jag så.
Kommer att göra en silvermetallic bmw med samma grejer men kommer att beställa en glosspad för det jobbet och se om det blir någon skillnad.
-
popp
- Entusiast

Jag använder Carpro Essence rätt flitigt på jobbet och hemma också.
Och jag tycker det en stor skillnad på ytan om man använder det innan man lägger Cquartz.
Så jag tycker det är en riktigt bra produkt...
Och jag tycker det en stor skillnad på ytan om man använder det innan man lägger Cquartz.
- progge
- Moderator

Då passar jag på att ställa frågan om Glosspad.popp skrev:Jag använder Carpro Essence rätt flitigt på jobbet och hemma också.![]()
Och jag tycker det en stor skillnad på ytan om man använder det innan man lägger Cquartz.![]()
Är den finare/mjukare än en svart/mjuk pad?
Gör den skillnad på glansen?
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
-
popp
- Entusiast

Jag har bara använt Glosspad och ingen svart miuk pad så det kan jag tyvärr inte svara på.progge skrev:Då passar jag på att ställa frågan om Glosspad.popp skrev:Jag använder Carpro Essence rätt flitigt på jobbet och hemma också.![]()
Och jag tycker det en stor skillnad på ytan om man använder det innan man lägger Cquartz.![]()
Gör den skillnad på glansen?
Jag tycket det blir rätt stor skillnad om man använder Essence
- progge
- Moderator

Tack för svaret.popp skrev:Jag har bara använt Glosspad och ingen svart miuk pad så det kan jag tyvärr inte svara på.progge skrev:Då passar jag på att ställa frågan om Glosspad.popp skrev:Jag använder Carpro Essence rätt flitigt på jobbet och hemma också.![]()
Gör den skillnad på glansen?![]()
Jag tycket det blir rätt stor skillnad om man använder Essence
Jag använder svart/mjuka pads och får en j* glans.Har inte tagit på en Glosspad, får väl köpen så jag vet.
Mvh Progge
- Lundberg
- Trogen Medlem

Glosspaden är mjuk, likvärdig en svart mjuk trissa men det som skiljer de åt i mina ögon är att cellerna i glosspad är pyttesmå, den känns helt slät nästintill.
// Jack
- progge
- Moderator

Tack för svaretLundberg skrev:Glosspaden är mjuk, likvärdig en svart mjuk trissa men det som skiljer de åt i mina ögon är att cellerna i glosspad är pyttesmå, den känns helt slät nästintill.
Mvh Progge
-
big-jepp
- Medlem
Testat dem?
- Manor
- Moderator

Jag körde vår Suzuki med CarPro Essence Plus och CarPro GlossPad. Hittills väldigt nöjd med resultatet, men än är ju poleringen ganska nygjord
.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.