Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Råd vid polering med tidsbrist.

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
Sundström
Ny Medlem

Råd vid polering med tidsbrist.

Inlägg av Sundström » 19 jun 2017 19:15

Hejsan

Skulle behöva lite tips och råd vid polering av min bil.
Har märkt att tiden gärna drar iväg när man håller på med denna hobby samtidigt får man inte riktigt de resultaten man är ute efter när man måste bli klar. ;)

Jag anser mig själv vara relativt påläst inom ämnet(efter många timmar här :lol: ) och har bra utrustning men saknar till stor del den praktiska erfarenheten, har polerat på 2 bilar i olika omgångar de senaste 2 åren.

Har tillgång till tvätthall samt uppställning inomhus på helger samt vardagar om jag vill mellan ca 09-18, kan dock ej låta bilen stå kvar över natten.

Den utrustningen jag har är Rupes 15 mk2 samt 75 Mini med Rupes egna medel/trissor till båda.

Förstår givetvis att erfarenhet kommer genom att polera men tänkte ändå slänga ut en krok och se om ni kan hjälpa en polernörd till den perfekta lacken :P :lol:

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Råd vid polering med tidsbrist.

Inlägg av Lundberg » 21 jun 2017 11:30

Har du möjlighet att ställa upp en huv hemma är det ett bra sätt att prova sig fram! Olika trissor medel hastigheter etc. Hittar men en kombination man känner dig bekväm med så kan man kapa en del tid
// Jack

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 21 jun 2017 14:47

Perfekta lacken och tidsbrist går inte ihop. Antingen får du göra ditt bästa på de 9 timmar du har lokalen till förfogande, eller så får du dela upp bilen i sektioner och köra en sektion per dag.

Sundström
Ny Medlem

Inlägg av Sundström » 21 jun 2017 16:56

Låter som det är en panel i taget jag får satsa på.
Är det att rekommendera då att polera tills jag är nöjd samt lägga lackskydd direkt eller ska man vänta tills polering är klar över hela bilen innan något skydd åker på?

speedy
Medlem

Inlägg av speedy » 21 jun 2017 19:05

Skulle nog råda att lägga lackskyddet direkt.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 21 jun 2017 19:45

speedy skrev:Skulle nog råda att lägga lackskyddet direkt.

Jag håller med..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Lundberg » 22 jun 2017 09:59

Alternativt dela upp bilen i sektioner under grovsteget, det brukar sluka mest tid. Så kan du klämma in finsteg på hela bilen samt lackskydd på 9 timmar :)
// Jack

Sundström
Ny Medlem

Inlägg av Sundström » 22 jun 2017 13:17

Jo men då kvarstår fortfarande lackskyddets vara eller icke vara.
Tänkte om det kan bli problem med härdningen på ett skydd som silver seal 2k om man lägger på en panel för att sen blöta ner den dagen efter vid tvätt för fortsättning.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 22 jun 2017 13:59

Sundström skrev:Jo men då kvarstår fortfarande lackskyddets vara eller icke vara.
Tänkte om det kan bli problem med härdningen på ett skydd som silver seal 2k om man lägger på en panel för att sen blöta ner den dagen efter vid tvätt för fortsättning.
Det kan inte vara många skydd som inte tål att tvättas dagen efter läggning..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Sundström
Ny Medlem

Inlägg av Sundström » 24 jun 2017 17:14

Ska göra om poleringen i flera steg inom snar framtid har jag bestämt mig för.
Har kikat på nytt lackskydd TAC Systems Quartz Shine, verkar vara väldigt enkelt att lägga också. Har även tänkt att toppa det med Quartz Max för att skydda mot vattenfläckar som kan uppstå direkt då jag måste köra hem bilen när jag är klar.

Återkommer med resultat när jag gjort en panel, ska även försöka ta lite bilder och skapa en projekttråd om någon är intresserad att följa!

Skriv svar