Jag uttryckte mig kanske lite väl luddigt. Det jag egentligen menade är att för mycket värme, är av ondo. Tryck och/eller friktion krävs för att bryta ned vissa polermedel, och av det kommer också, per automatik, värme. Höga varv och lågt tryck är i stort sett samma sak som låga varv och högt tryck. Det som avverkar mest är höga varv och högt tryck och vice verca, dvs lågt tryck och låga varv är minst aggressivt.deciso skrev:Märkligt att folk tycker så olika om en sak.
Så som det här med varv,tryck,värme.
Nån som kallar sig apollo auto (tror jag) på autopia har skrivit nån gång
att han kör lågt varv men med mer tryck när han vill ha mer värme och avverkning.
Han kör med Insta finish polermedel. Dom kanske funkar annorlunda.
Här fick nån aha upplevelse när han ökade varven, nån säger att värme är av ondo
en skriver att det måste bildas värme för att medlen ska brytas ner.
Det är inte lätt att läsa sig till hur man ska gå till väga.
/Robert
Menzerna utvecklade Power finish för bilindustrin, där det efterfrågades ett medel som både hade en bra polerande effekt, men samtidigt skulle ge slutfinish. Detta för att man inte skulle behöva två medel, och med facit i handen så tycker jag att de har lyckats. Vissa tycker dock att den gamla IP har en aning mera klipp, och det är jag nästan beredd att hålla med om, men då lämnar Power finish en bättre glans. Sedan är det, som alltid, att alla har olika tycke och smak. Vissa vill ha torra polermedel, medans vissa vill ha fetare osv.deciso skrev:Jag säger inte att nån har fel.
Det kan ju finnas många vägar till samma mål.
Sen detta med alla olika polermedel. Man blir ju ganska förvirrad som nyfiken amatör.
För ett år sedan var Intensive polish jättebra. Nu känns det lite passe, Power finish
ska vara mycket bättre. Har intensive polish blivit dåligt? Och nu är väl snart Meguiars bäst. Nån hade jämfört Menzerna
med Laheha. Lika bra men snabbare med lahega tyckte han. Jaha , då kanske man skulle köpa lahega och prova !
Näerå ja ä int bitter, bara lite villrådig
Hoppas inte jag trampat nån på tårna med mina funderingar. Det är inte alls meningen.
/Robert