Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Funderingar kring det här med slitna lakan...

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem

Funderingar kring det här med slitna lakan...

Inlägg av Funkytear » 06 maj 2010 21:14

Satt häromkvällen och funderade lite över hur det var när man var ung. Blanka bilar har alltid varit ett intresse så man har ju handjagat ett flertal bilar över åren. Men när jag tänker tillbaks på tiden runt -85 så visste ingen vad microfiber vad för något än mindre våffeldukar. Då var det bara morsans urtvättade lakan som fick tjäna som polerduk, resultatet tyckte man var bländande. När man sen såg på bilen i kvällssolen så undrade man varför det var så många repor... Trassel var ju en smärre revolution när man upptäckte detta fantastiska påfund, sen att det fastnade på alla lister och emblem brydde man sig inte om. Åren gick och man varvade morsans lakan med trassel. Tror jag använde samma gröna turtle hårdvax burk genom alla år, tror den rostade bort till slut. Fanns ju inte så mycket att välja på när man besökte OK macken. Hade en svacka i bilintresset som spände över några år men när jag sen hittade hem igen så var det som en helt ny värld öppnat sig, det blänkte och sken på varenda flaska och det var nano, extreme, superplus, ultra och allt i ett flaskor. Man var helt vilsen. Hade fortfarande inte upptäckt att det gick att få tag på "proffsgrejer".
Men nu åter till det här med dukar, glömmer aldrig när jag köpte en microfiber duk första gången. Hade en volvo 945 turbo -92 i färgen mörkblå då som skulle bli fin. Åkte till resevdelshandlarn (hade ju avancerat från macken) för att kolla lite och han tipsade om en duk som hette microfiber, jaha tänkte jag ännu en sån där superduper produkt. Men jag köpte en av märket turtle och begav mig hem för att testa. Tror inte man kan komma närmre en halleluja upplevelse som puts¤¤¤, vaxet fullkomligt flög av lacken och jag var från den dagen såld på microfiber.
Jag undrar ju lite när dom första microfiber dukarna kom ut till den putsande allmänheten?
Kan även tillägga en liten historia som hände förra sommaren då jag var på väg till mina föräldrar då min högtryckstvätt var paj. Glad i hågen gled jag in på deras gata och fick se en granne som stod och putsade på sin bil. Kul tänkte jag men blev snopen då jag såg att han gnodde på bilen med en trasa som nog har legat i hans garage en längre tid och tjänat som olje trasa, typ. Bromsade in och erbjöd mig att visa honom något jag hade med mig. Började smeka av vaxet med MF duken och han bara glodde, va f¤n är det en frotté duk som du drar på bilen, var hans första kommentar... Men efter ett litet utlägg om microfiberns förträfflighet och repfria glans så köpte han hela grejen. Jag var vänlig nog att skänka honom en ny trasa då jag alltid har ett gäng med mig.

Lite funderingar kring det här med polertrasor :) .
Ps. hoppas detta hamnade i rätt sektion?.ds
Senast redigerad av 4 Funkytear, redigerad totalt 14 gång.
Opel? Det blir bara bättre så.
http://www.garaget.org/funkytear

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Re: Funderingar kring det här med slitna lakan...

Inlägg av Tantrum » 06 maj 2010 21:31

Gamla lakan/kalsonger/t-shirts är riktigt bra om man bara ska polera bort nåt litet dörruppslag eller diskbänken :)
Bomullstyget i lakan ger bra bett men absorberar samtidigt noll och ingenting. Så ska man inte polera utan torka är nästan allt annat bättre än lakan :)

Svärfar mfl. använder fortfarande prima trassel till sitt flytande hårdvax en gång i månaden. Han är nöjd iaf :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

peterv
Medlem

Re: Funderingar kring det här med slitna lakan...

Inlägg av peterv » 07 maj 2010 11:20

Min far gjorde samma sak fast + att han doppade chammisen i avfettning och drog den över lacken för att "få bort alla svarta prickar"...han förstod inte var alla repor kom från förrän jag kastade hans chammi och introducerade MF duk samt MF tvätthandske :lol: :D

Skriv svar