Jag har precis köpt mig en volvo s40 -96 där de tidigare ägarna inte direkt har brytt sig om lacken på bilen. Den är matt, oxiderad och allmänt ful. Själv så vill man ju gärna att den ska se representabel ut och åkte därför till biltema och köpte en sådan där dubbelhuvad polermaskin. Jag har suttit här på forumet nu ett par dagar och läst på angående polermedel och lackförseglare men bestämde mig tillslut för att testa det jag hade hemma först. I en gammal hink hittade jag en flaska Sonax rubbing och en flaska Sonax hårdvax. Efter lite testkörning på motorhuven med rubbingen blev det så här:

Som ni ser blev den en ganska klar skillnad. Senare idag ska jag nog maskera och köra resten av bilen.
Dock så har jag några frågor innan jag fortsätter:
1. Polerkuddarna blev ganska fort ganska blåa. Jag antar att det beror på att lacken är ganska mjuk? Kommer detta att ställa till med problem, t ex att man lättare går igenom lacken?
2. Jag blev ganska förvånad att det var så lätt att få den fin igen, hade förväntat mig lite mer motstånd. Är det så att jag blir lurad lite här och att det fina resultate inte kommer att kvarstå så länge?
3. Finns det något specielt man ska tänka på när man polerar en så pass gammal lack?
Jag tänkte uppdatera tråden senare med resultatet av den framtida behandlingen
Hälsningar,
Daniel