Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polering av gammal bil med kass lack

Poleringssätt och produktval.
Detraw
Ny Medlem

Polering av gammal bil med kass lack

Inlägg av Detraw » 28 maj 2010 14:13

Hej,

Jag har precis köpt mig en volvo s40 -96 där de tidigare ägarna inte direkt har brytt sig om lacken på bilen. Den är matt, oxiderad och allmänt ful. Själv så vill man ju gärna att den ska se representabel ut och åkte därför till biltema och köpte en sådan där dubbelhuvad polermaskin. Jag har suttit här på forumet nu ett par dagar och läst på angående polermedel och lackförseglare men bestämde mig tillslut för att testa det jag hade hemma först. I en gammal hink hittade jag en flaska Sonax rubbing och en flaska Sonax hårdvax. Efter lite testkörning på motorhuven med rubbingen blev det så här:

Bild

Som ni ser blev den en ganska klar skillnad. Senare idag ska jag nog maskera och köra resten av bilen.

Dock så har jag några frågor innan jag fortsätter:

1. Polerkuddarna blev ganska fort ganska blåa. Jag antar att det beror på att lacken är ganska mjuk? Kommer detta att ställa till med problem, t ex att man lättare går igenom lacken?

2. Jag blev ganska förvånad att det var så lätt att få den fin igen, hade förväntat mig lite mer motstånd. Är det så att jag blir lurad lite här och att det fina resultate inte kommer att kvarstå så länge?

3. Finns det något specielt man ska tänka på när man polerar en så pass gammal lack?

Jag tänkte uppdatera tråden senare med resultatet av den framtida behandlingen :-)

Hälsningar,
Daniel
Senast redigerad av 4 Detraw, redigerad totalt 14 gång.

Shareware
Medlem

Re: Polering av gammal bil med kass lack

Inlägg av Shareware » 28 maj 2010 17:02

Antar att du tänkt tvätta av bilen ordentligt med avfettning och alkaliskt medel innan polering? Sedan kanske Clay kan vara bra att köra för att få bort föroreningar i lacken då den ser rätt sliten ut. Dra med handen på den efter tvätt. Är den sträv och ojämn trots tvätt bör du claya den tycker jag. Anledningen till det är att det inte är speciellt bra att köra runt gammal skit när du polerar. Sedan finns det ju lite olika medel beroende på lacker och skick. Buffer 2000 skall vara bra att köra mot gammalt oxiderat då den får bort skiten ordentligt och håller borta ny oxidation längre. Concept new horizon är bra och smidig att avsluta med på mörk lack tycker jag.

Det hela beror lite på vilken nivå du vill lägga det på. Vilka trissor körde du med förresten? Körde du en gång eller flera för att få finishen på bilden?
Senast redigerad av 4 Shareware, redigerad totalt 14 gång.

Detraw
Ny Medlem

Inlägg av Detraw » 28 maj 2010 17:23

På bilden är bilen nytvättade med avfettning och schampo. Efter tvätten är den helt klart sträv dessutom är det en del stenskottsmärken i huven just. Buffer 2000 har jag läst om men det kändes som om jag fick bort oxideringen ganska bra med sonax rubbing, men det kanske bara är som man tror och att det kommer tillbaka igen?

Har letat lite efter clay men inte hittat det, måste det beställas eller kan man hitta sånt på macken/mekonomen?

Än så länge har jag bara använt de vita som ingick från biltema och bilden är tagen efter en omgång.

Målet är att få det så pass bra som möjligt. Först är det dock lite rost i skärmkanterna och framtill på huven som ska lagas, men jag tänkte att eftersom den är ganska sliten kan man ju göra en grovfix innan och sen förfina efter rostlagningarna.

Jag såg att bollnäs bilvård hade ett start kit till just biltemapoleraren, funderar på att inhandla det och testa...
Senast redigerad av 4 Detraw, redigerad totalt 14 gång.

linblekinge
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av linblekinge » 28 maj 2010 18:09

Hej ....

Nu är ja inte expert , det finns dom som kan mycket mycket mer på forumet , men dom vita trissorna kan du kasta i soptunnan , eller ha för att lägga på lackskyddet ..

Kolla efter gula (allround) eller lila eller oranga sprängda , kostar ca 20:- st i webbutikerna
Buffer 2000 är ett specialmedel för oxid , och du ska leta efter inlägg som Bustorp har gjort , han är nämligen expert i ämnet buffer 2000 och oxiderade bilar ;)

Andra polermedel som används flitigt är Mezerna Powerfinsish och den lite finare Superfinish , finns i provflaskor för ca 150:-
Lahega och 3M har oxå liknade poler medel ...

När det gäller lackskydd så ska du läsa på innan du använder Fireglaze som visst kan bete sig lite tokigt på äldre solid lacker
Kanske Ultima Paint Guard skulle passa din bil efter polering ??

Slutligen slänger ja in en länk som visar hur polering med buffer 2000 kan gå till
http://www.pingens.se/forum/viewtopic.p ... d7d7d0675e

Skriv svar