Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Dammfri vaxning
-
KristoferS
- Medlem
Dammfri vaxning
Hur gör man för att undvika allt damm när man vaxar eller polerar, hur gör ni efter en vaxning? Jag brukar ibland skölja av bilen efteråt för att bli av med dammet som tränger in i dörrar och lite över allt. Men det känns som om det borde finnas ett proffsigare sätt 
Senast redigerad av 4 KristoferS, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Re: Dammfri vaxning
De lackskyddsprodukter jag använder dammar alla väldigt lite om man kör dem snålt. Det är oftast överskottet som blir till damm, så testa att köra med mindre produkt helt enkelt 
Om man använder rena polermedel eller vaxpolishar är det rätt svårt att undvika att det dammar lite. Även produkter som i sig är dammfria torkar gärna i trissan efter nån panel och dammar lite smått. En lösning är att som du gör spola av bilen efter polering, eller att bara torka ur alla skrymslen noggrant innan lackskyddet. Damm från polermedel brukar vara rätt tacksamt att damma av med mikrofiberduk
Vad har du kört som dammar mycket?
Om man använder rena polermedel eller vaxpolishar är det rätt svårt att undvika att det dammar lite. Även produkter som i sig är dammfria torkar gärna i trissan efter nån panel och dammar lite smått. En lösning är att som du gör spola av bilen efter polering, eller att bara torka ur alla skrymslen noggrant innan lackskyddet. Damm från polermedel brukar vara rätt tacksamt att damma av med mikrofiberduk
Vad har du kört som dammar mycket?
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- jujimbo
- Entusiast

Jag brukar torka med en trasa i dörrar och bagage osv,har lite sprayvax på den så får man ju en glatt yta i dom öppningarna med så det håller sig lättare rent.
Ha en penseln att torka med vid lister trånga ställen osv.
Vissa blåser ju rent med tryckluft, beror ju på om man har det annars torka av.
Att spola vatten på en nyvaxad bil,skulle ialla fall jag försöka låta bli då vissa medel behöver härda efter dom är pålagda,att tvätta bort polermedel funkar bra men inte ta det på vax/lackskydd kan påverka det.
Ha en penseln att torka med vid lister trånga ställen osv.
Vissa blåser ju rent med tryckluft, beror ju på om man har det annars torka av.
Att spola vatten på en nyvaxad bil,skulle ialla fall jag försöka låta bli då vissa medel behöver härda efter dom är pålagda,att tvätta bort polermedel funkar bra men inte ta det på vax/lackskydd kan påverka det.
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.
- jojje
- Entusiast

Brukar spola av med bara vatten innan lackskyddet läggs på, lacken borde ju vara ganska ren då så något tvättmedel är ju onödigt tycker jag.
Funkar bra för mig.
Funkar bra för mig.
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.
- raffe
- Medlem
Jojje, tänker ungefär som du där
, fast med högtryck.
/ Raffe
/ Raffe
Senast redigerad av 4 raffe, redigerad totalt 14 gång.
- WaxDog
- Sponsor

Som jujimbo säger, vissa medel härdar efter påläggning och då bör man inte tvätta, iaf inte med högtryck.
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast

Jag själv tvättade förut alla bilar, efter polering innan lackskydd.
Men jag la alltid på hd.grön så det feta ifrån polering skulle försvinna.
Nu på senare tid använder jag tryckluft och sedan spritar jag lacken inför lackskydd.
Men jag la alltid på hd.grön så det feta ifrån polering skulle försvinna.
Nu på senare tid använder jag tryckluft och sedan spritar jag lacken inför lackskydd.
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- raffe
- Medlem
oops. tack waxdogWaxDog skrev:Som jujimbo säger, vissa medel härdar efter påläggning och då bör man inte tvätta, iaf inte med högtryck.
- raffe
- Medlem
ber att få ångra mig lite här. Alltså efter polering så högtryckar jag. Efter vaxning blåser jag med tryckluft eller microfibertorkar. Det kanske är fel det också ?raffe skrev:oops. tack waxdogWaxDog skrev:Som jujimbo säger, vissa medel härdar efter påläggning och då bör man inte tvätta, iaf inte med högtryck.
- jujimbo
- Entusiast

Nä det är bra det,många som arbetar så,jag ser inget fel med det arbetssättet.
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.
- jojje
- Entusiast

Kan inte tänka mig att det skulle vara fel, hur skulle du annars få lacken/bilen ren
.
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.
-
KristoferS
- Medlem
Massor med svar som vanligt. Stort tack
Jag har säkert överdoserat Autosmart polish och vax, och det är kanske därför det dammar så mycket. Får snåla lite nästa gång.
Så det bästa är alltså om man kan hålla sig ifrån vatten och bara torka och blåsa bort poler/vax-dammet, och kanske sprita lite efter polering.
Jag har säkert överdoserat Autosmart polish och vax, och det är kanske därför det dammar så mycket. Får snåla lite nästa gång.
Så det bästa är alltså om man kan hålla sig ifrån vatten och bara torka och blåsa bort poler/vax-dammet, och kanske sprita lite efter polering.
Senast redigerad av 4 KristoferS, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Finns en hel del moderna vax/lackskydd som är helt damfria 
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
- jujimbo
- Entusiast

Och det är så härligt att jobba med sånt,att slippa allt torkdamm