Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Jämförelse av polermedel

Poleringssätt och produktval.
marcus
Entusiast
Entusiast

Re: Jämförelse av polermedel

Inlägg av marcus » 08 jan 2010 19:43

Har alla missat att det var Lahega som skrev om spritningen? Att Flanders spritade har även jag förstått ;)
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 08 jan 2010 20:08

marcus skrev:Har alla missat att det var Lahega som skrev om spritningen? Att Flanders spritade har även jag förstått ;)

Näe inte jag if.... Så här tolkar jag Lahega........Att man inte behöver sprita innan man lägger wax.....Alltså att det funkar ändå utan spritning. Som det förespråkas ofta om. Men att man med fördel kan sprita för att se resultatet av poleringen man gjort pg. fillers, oljor.......Men inget tvång innan wax......Ja så tolkar jag.....MR.Lahega
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

MAX

Inlägg av MAX » 08 jan 2010 20:36

marcus skrev:Har alla missat att det var Lahega som skrev om spritningen? Att Flanders spritade har även jag förstått ;)
Erkänner det hade jag missat :oops:
Men tolkar det som att Jiiins har det rätta svaret :P
max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 08 jan 2010 21:43

Isopropanol har blivit lite bekvämlighets grej...tror att många har hört att dom professionella använder detta efter polering för att säkerställa att man har en riktigt ren yta att lägga lackskyddet på...Men det är inget man absolut behöver...visst det blir enklare att torka bort överskottet av polermedel...men har man utfört en bra polering, så skall det inte vara så mycket överskott...har polerat tusentals bilar utan isopropanol...men som sagt betrakta det som ett hjälpmedel som gör att det underlättar... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 08 jan 2010 21:58

Nisse skrev:Isopropanol har blivit lite bekvämlighets grej...tror att många har hört att dom professionella använder detta efter polering för att säkerställa att man har en riktigt ren yta att lägga lackskyddet på...Men det är inget man absolut behöver...visst det blir enklare att torka bort överskottet av polermedel...men har man utfört en bra polering, så skall det inte vara så mycket överskott...har polerat tusentals bilar utan isopropanol...men som sagt betrakta det som ett hjälpmedel som gör att det underlättar... ;)
Samma här.
Jag har lärt mig det för länge sedan när oljerubbingarna fanns, men ytterst sällan använt det för att det knappast behövs.
Precis som Nisse säger så ska det inte vara något (eller väldigt lite) kvar att tvätta bort o då vete tusan om det inte går fortare att torka av det. ;)
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 31 maj 2010 09:45

I går när jag körde min bil började jag med Menzerna Intesive Polish men jag kommer inte överens med det medlet när jag kör roterande. Maskinen hoppar och far och jag blir inte nöjd med resultatet. När jag gjort en fjärdedel av taket gick jag och hämtade flaskan med Lahega 13 och livet blev mycket lättare.

Nån som har någon ide/tips på vad det beror på? Är det jag som har fel teknik, för lite eller för mycket medel :?

Det var torrt och runt 20 grader i lokalen.
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 31 maj 2010 10:17

Stupid-Flanders skrev:I går när jag körde min bil började jag med Menzerna Intesive Polish men jag kommer inte överens med det medlet när jag kör roterande. Maskinen hoppar och far och jag blir inte nöjd med resultatet. När jag gjort en fjärdedel av taket gick jag och hämtade flaskan med Lahega 13 och livet blev mycket lättare.

Nån som har någon ide/tips på vad det beror på? Är det jag som har fel teknik, för lite eller för mycket medel :?

Det finns många olika externa faktorer som kan spela in. Ibland är funkar ett medel på en lack och ibland inte.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 31 maj 2010 10:36

Det kan alltså helt enkelt vara så att Lahegan funkar bättre än IP på min bil

Får väl testa på någon annan bil och se om det går bättre :jeps
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 31 maj 2010 10:45

Jag kör Menzernafamiljen (en del av den iallafall) med roterande och det funkar skitbra.
Lahegas har jag provat, men det ville inte med mej...men efteråt tror jag det berodde på att jag hade lite för kallt i garaget, för efteråt har jag provat igen och då har det gått bra det med :) Verkar som det medlet kräver värme för att funka ordentligt.

Så teorin om att våra medel inte alltid gillar olika lacker kanske stämmer...eller att lacken är i olika konditioner..oavsett förarbete.. jag har säkert fel, men det skadar inte att "storma" lite..
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 06 jun 2010 01:20

marcus skrev:
Stupid-Flanders skrev:I går när jag körde min bil började jag med Menzerna Intesive Polish men jag kommer inte överens med det medlet när jag kör roterande. Maskinen hoppar och far och jag blir inte nöjd med resultatet. När jag gjort en fjärdedel av taket gick jag och hämtade flaskan med Lahega 13 och livet blev mycket lättare.

Det finns många olika externa faktorer som kan spela in. Ibland är funkar ett medel på en lack och ibland inte.

Polering är ett hantverk och vissa produkter funkar bättre än andra..
och sen beror det på rondellens kondition..
Menzerna funkar bäst på 95% av alla lacker,
men så ibland funkar andra polermedel bättre??..
Tur som är det max 5 bilar av 100st som behöver en konstig lösning..
MVH Anders Lindbäck

Bild

Skriv svar