Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Jämförelse billig maskin VS Festool Pollux

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
mrjohn
Medlem

Jämförelse billig maskin VS Festool Pollux

Inlägg av mrjohn » 07 maj 2010 13:53

Jag råkade i förra veckan ut för att min Festool kastade in handduken mitt under ett jobb och jag fick slutföra med min Flex 3401VRG. det visade sig bara vara ett kol som lossnat så nu är den hel igen.

Dock så tänkte jag nu köpa en reservmaskin och fuderade på makita, flex osv men beslutade mig till slut för att inte lägga massa pengar på det då Festoolen brukar vara hur stabila som helst.

Det slutade med att jag köpte en 1200wattare roterande maskin på varuhuset Karlsson, kostnade 499kr.
Ser bra ut men det skall bli kul att se vad alla dessa tusenlappar ger i skillnad när man jobbar.

Återkommer med synpunkter.

Mvh John
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Jämförelse billig maskin VS Festool Pollux

Inlägg av MAX » 15 jul 2010 19:58

Hur har det gått med din jämförelse mr John av den dyra polluxen mot den billiga karlson maskinen :P

Hittade en lite större meectools maskin(biltema kopia) :shock: utan varvtalsstabillusator(svårt att skriva :mrgreen: )inne hos min garage granne så var man ju tvungen att testa slängde på en 125mm fästplatta samt då en 150*50mm fasad skumtrissa och startade på lägsta 600rpm gick mycket tyst o fint :P

så jag tog fram tandborsten(trissborsten) och skulle rengöra trissan innan jag skulle på med lite medel men tro det eller ej så stannade maskinen enbart med hjälp av borsten :evil:

Men när man slängde i lite högre växlar så knatade den på och gick väl åtminstoende hjälpligt att polera med :P

Så då undrar jag är dom lika svaga alla dom här biltema (makita )kopiorna utan varvtalsstabillusator eller var det ett måndags ex som man brukar säga.

Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 15 jul 2010 20:54

Jag har en enkel från Jula (Meec det med kanske ?) och den orkar inte mycket på låga varv den heller..

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

MAX

Inlägg av MAX » 16 jul 2010 15:34

Lite lustigt just det där om det nu är så att alla dom här makita kopiorna,meectools biltema ,etc osv skulle vara så klena just i dom lägre varvtalen då det liksom inte finns nån vits med det hela dvs att dom stannar :o för övrigt så är dom ju stora o kraftiga samt då lite tyngd samt att dom då säljs med dessa stoooora trissor185mm eller vad det är.

Har ju själv min lilla meectools med varvtals stabbilusator(svårt ord :mrgreen: )visserligen går den ju inte ner till 600rpm men då på lägsta 1000rpm så stannar den inte oavsett belastning utan bara snurrar på som man säger samt då hela ett kilo lättare :P

Har för övrigt köpt en likadan till
pga att min lilla meectools fastnat på just 1000rpm och att jag inbillade mig att det skulle var så myyyycket bättre men 1000-3000varv men kan ju säga att även jag fastnat för just 1000rpm 8-) men i alla fall en einhell(meectools kopia) och kör nu med 150mm trissor och det är som sagt inga som helst problem med värmen även då på lägsta fart dvs 1000rpm,

Tanken från början var ju att jag skulle skaffa en dyrare mindre roterande maskin, men då det ändå pratades om att dom blev varma och värmesäkringar löste ut samt då som kompleterande maskiner till större maskiner osv, så hittade jag hittade den här einhellen billigt på blocket så tänkte jag shithappens och slängde mig i bilen 18mil tur och retur då till en kostnad av ca 500kr inkl glass :P maskin o bensin
samt då en trevlig biltur med gumman ;)

Nu kostar ju dom här einhellarna ca tusen kronor i sitt senaste blåa utförande hos bla thorells motor men känner mig 100 på att jag kan rekomendera den för dom som då vill testa på en roterande maskin,ok en femhundring dyrare än makita kopiorna men då femtonhundra billigare än tex en aeg maskin eller två tussingar billigare än en flex osv ,ok ingen märkes maskin men den gör sitt jobb utan att protestera 8-)

alla fall lite om mina tankar runt det här med billigare roterande maskiner ,bättre att vara nöjd med en tusenlapp mindre(lånat citat)än missnöjd med en förlorad femhundring :?
ok inte helt förlorad men ändå :P

ok man får ju lägga till ett par hundringar för att få en riktig stödplatta, för även om det går att exempelvis skära ner dom här större antingen stenhårda eller flexande mjuka fästplattorna till lämpligare storlek så kan dom alldrig mäta sig med en riktig märkes platta då det gäller att verkligen få allt centrerat och balanserat som man brukar säga,gäller även trissor då en del kan vara omöjliga att centrera pga att dom inte är riktigt runda eller att karborren ej är centrerad,så där får man centreara trissan så gott det går för att sedan finsjustera den med hjälp av påslagen maskin ( ordentligtfast spänd)och en plan slipkloss med exempelvis 80korns papper dvs svarva till ytterkanterna men då försiktigt ;)

Skulle göra det själv när det var omöjligt att centrera en trissusling den var 150mm när jag började och 110mm när jag tyckte den var rund :( alltså mycket försiktigt och stadig hand då det som sagt bara handlar om att plocka bort nån mm men att dom här mm,trarna då känns som cm när man polerar :brumm

mvh Max ;)
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 16 jul 2010 19:57

Köper ditt resonemang helt o hållet ;) Nu ska jag hålla utkik efter en billig Einhellen :jeps
" En sjuk polernörd "

Skriv svar