Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Märken efter fågelskit - FIXAT!!!
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Märken efter fågelskit - FIXAT!!!
Häromdagen när jag kom ut till bilen såg jag att de "snälla" fåglarna lämnat några gosiga skitar efter sig på motorhuven
. Bilen hade därefter stått några timmar i solen. Åkte direkt ner till garaget och tvättade bilen men det har ändå blivit märken efter dem. Min fråga nu är hur får jag bort dem? Polering, karossvamp eller är det våtslip som gäller?
Senast redigerad av 5 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!
-
bigguns
- Entusiast

Re: Märken efter fågelskit
Ja du, inte roligt.
Pröva med 13 på en microduk bara på "ärret" till o börja med, annars, ett grövre medel.
mvh
Pröva med 13 på en microduk bara på "ärret" till o börja med, annars, ett grövre medel.
mvh
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Har du Strovels glasrent hemma så spraya på lite av detta och sedan torkar du med microfiberduk....upprepa vid behov...får du inte bort detta från lacken så är det polering som gäller...kör ett medelrubbing och oscillerande maskin....kör sedan om lackskyddet på huven....
Nu skall jag ut i garaget och meka igen....
Nu skall jag ut i garaget och meka igen....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Tackar för tipsen
Ska testa med med Strovels, annars får det bli Lahega 13 och biltema-snurran.
Ska testa med med Strovels, annars får det bli Lahega 13 och biltema-snurran.
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Det löste sig
Började med Strovels Glasrent och en MF-duk men det hjälpte ingenting.
Tog då fram billtema dubbelmaskinen med gula medelsoft trissor och Lahega 13. Märkena försvann som en dans. La på ett nytt lager Ultima Paint Guard Plus och när jag ändå var igång fick hela bilen ett lager till av detta
Började med Strovels Glasrent och en MF-duk men det hjälpte ingenting.
Tog då fram billtema dubbelmaskinen med gula medelsoft trissor och Lahega 13. Märkena försvann som en dans. La på ett nytt lager Ultima Paint Guard Plus och när jag ändå var igång fick hela bilen ett lager till av detta
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
- rolex
- Medlem
- Kontakt:
Re: Märken efter fågelskit - FIXAT!!!
någon med lite tålamod och talang som skulle vilja filma hur de använder lahega 13 och 18? jag har endast en rustamaskin och kör med oranga lahega trissor men tycker medlet tar repor dåligt, menar 13 då, har inte provat 18 för o få bort repor direkt. kanske skulle skapat frågan i en egen tråd? 
Senast redigerad av 4 rolex, redigerad totalt 14 gång.
- bustorp
- Trogen Medlem

Jag tror att 13 är svårt att få bra med en dubbeltrissa.
Man får inte det "trycket" med den maskinen.
Däremot kan jag tänka mig att 18 går bättre.
18 är ett riktigt bra medel med roterande maskin o ex.vis svart (mjuk) trissa.....
De som känner mig vet att det är sällan jag spontant o utan undantag berömmer medel ö h t,
men 18 förtjänar det verkligen.

Ja, rolex, du skulle nog gjort det
18 är ett riktigt bra medel med roterande maskin o ex.vis svart (mjuk) trissa.....
De som känner mig vet att det är sällan jag spontant o utan undantag berömmer medel ö h t,
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- _norrland_
- Medlem
- Kontakt:
bustorp skrev:Jag tror att 13 är svårt att få bra med en dubbeltrissa.
Hehe är verkligen något utöver det vanliga när du berömmer något annat än buffer
Senast redigerad av 4 _norrland_, redigerad totalt 14 gång.
- bustorp
- Trogen Medlem

Sant...... 
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
-
deciso
- Trogen Medlem

ha ha. När bustorp tycker det är bra då är det BRA. Men håller helt med dig bustorp, no18 är underbart. Buffer också
för den delen.
för den delen.
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.
- Skåne_Jonta
- Medlem
Bustorp...hur ser du användning av Lahega 18 tillsammans med ulltrissor och en Cyclo kopia.
Tror du man kan ha en något högre avverkning av lättare repor samt tror Du att man kan få en "högre glans" med denna setup - jmf med skumrondeller?
Tror du man kan ha en något högre avverkning av lättare repor samt tror Du att man kan få en "högre glans" med denna setup - jmf med skumrondeller?
Senast redigerad av 4 Skåne_Jonta, redigerad totalt 14 gång.
Mvh,
Jonte
Jonte
-
marcus
- Entusiast

Jag är inte bustorp, men om jag får ge en amatörsmässig svar: nej, du kommer inte att få högre glans, men väl en högre avverkning.Skåne_Jonta skrev:Bustorp...hur ser du användning av Lahega 18 tillsammans med ulltrissor och en Cyclo kopia.
Testa med t.ex. Propad och återkom gärna, jag har själv använt mig av Propads med finare vaxpolishar med bra resultat.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- Skåne_Jonta
- Medlem
Trevligt!marcus skrev:
Jag är inte bustorp, men om jag får ge en amatörsmässig svar: nej, du kommer inte att få högre glans, men väl en högre avverkning.
Testa med t.ex. Propad och återkom gärna, jag har själv använt mig av Propads med finare vaxpolishar med bra resultat.
Om man jmf Propad/Optipad jmf vanlig hederliga lammulshättor..hur står jämförelsen där?
Frågar iom jag har sett att ÖB har lammulshättor till bra pris (125mm men som går att fixa till till 95mm utan större problem)
Om man skulle ta och testa med Lahega 18 och dessa till Cyclokopian, eller är detta att slänga pengar i sjön - vad tror Ni?
Senast redigerad av 4 Skåne_Jonta, redigerad totalt 14 gång.
Mvh,
Jonte
Jonte
- bustorp
- Trogen Medlem

Nu svarar jag utan att ha provat, alltså ren spekulation..........Skåne_Jonta skrev:Bustorp...hur ser du användning av Lahega 18 tillsammans med ulltrissor och en Cyclo kopia.
Jag har svårt att tänka mig att ulltrissor gör så stor nytta på oscillerande maskiner som inte har en tvångsstyrd roterande rörelse samtidigt. Låter skumt, jag vet......det är själva "snurren" jag är ute efter här.
Spontant känns det som att effekten dämpas så friskt i trissan o ullen så att det blir inget , eller väldigt lite, kvar när rörelserna väl träffar lackytan.
En tunn, kanske tät (gul Smartab, orange Lahega eller nåt) trissa tillsammans med 18 kanske...........
Som sagt - ren spekulation.
Jag tror mer på lamull tillsammans med roterande maskin funkar bäst o det är ju ganska välkänt att där händer det grejor.
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- Funk
- Moderator

Propads fungerar faktiskt hyggligt på cyclokloner, jag har kört en del med bl.a QuickFinish 140 på ProPads med gott resultat. Det biter visserligen inte som roterande eller Flex, men ganska skapligt trots allt. Däremot så passar inte Lahega 13 så bra till den typen av maskiner enligt mig, den behöver lite mer kraft i maskinen..
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Skåne_Jonta
- Medlem
Jepp, tror faktiskt detsamma vad gäller 13 då den behöver lite mer värme för att riktigt brytas ner som det är tänkt!Funk skrev:Propads fungerar faktiskt hyggligt på cyclokloner, jag har kört en del med bl.a QuickFinish 140 på ProPads med gott resultat. Det biter visserligen inte som roterande eller Flex, men ganska skapligt trots allt. Däremot så passar inte Lahega 13 så bra till den typen av maskiner enligt mig, den behöver lite mer kraft i maskinen..
/Thomas
Däremot så kan kombon cyclo, propads och 18 kanske vara en variant när man har en lack som har rullat en säsong och dragit på sig tvättrepor o dyl, där inte skumtrissorna riktigt räcker till.
Förresten, det står att dessa Propads får endast fuktas med handen och skapas ur lätt...skulle man inte kunna köra de i tvättmaskinen med "ull-läget" - dvs i vagga och kallt vatten?
Mvh,
Jonte
Jonte