Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Varvtal till menzerna
-
Gixxer Uffe
- Medlem
Varvtal till menzerna
Vilket varvtal skall man ha till menzerna
Power Gloss?
Intensive Polish?
Final Finish?
Polermaskinen är AEG PE 150.
Uffe
Power Gloss?
Intensive Polish?
Final Finish?
Polermaskinen är AEG PE 150.
Uffe
Senast redigerad av 4 Gixxer Uffe, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Re: Varvtal till menzerna
Har du kollat på dina Menzerna förpackningar...står det inte rekommenderat varvtal i RPM ? 
När du kollar på detta så står DA för dual action och är då oscillerande maskiner...men du har ju en roterande...
Det där med vartal är väldigt olika beroende på vem som håller i maskinerit....själv tänker jag inte på det där utan det går på rutin...Kollade själv lite på nätet om Menzerna hade någon tabell över detta...men jag hittade inget....
När du kollar på detta så står DA för dual action och är då oscillerande maskiner...men du har ju en roterande...
Det där med vartal är väldigt olika beroende på vem som håller i maskinerit....själv tänker jag inte på det där utan det går på rutin...Kollade själv lite på nätet om Menzerna hade någon tabell över detta...men jag hittade inget....
Senast redigerad av 5 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
Gixxer Uffe
- Medlem
Det stog på förpackningarna,ursäkta 
Senast redigerad av 4 Gixxer Uffe, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Ingen fara Uffe.....Gixxer Uffe skrev:Det stog på förpackningarna,ursäkta
När du kör igång...tänk på att du kan få hologram/polerrosor av roterande maskin på mörka lacker...detta syns väldigt väl i stark sidosol....avsluta gärna med en dubbel oscillerande maskin och kör väldigt noga med t.ex. Final finish eller superfinish..eller annat finrubbing....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
lindell90
- Medlem
Ett annat tips som kanske inte är lika säkert som Nisses är att köra med en extremt mjuk trissa med FinalFinish på ett varv upp till D på din maskin. Kör länge och väl men inte så man riskerar att bränna lacken. Har funkat för mig hittils och har då kört bland annat min egen solidsvarta Saab som har väldigt mjuk lack i mitt tycke.
Senast redigerad av 4 lindell90, redigerad totalt 14 gång.
-
marcus
- Entusiast

Den man också kan göra är att dra ned till A mot slutet och polerar ett par vändor med inget tryck. Tokblänka utlovas.lindell90 skrev:Ett annat tips som kanske inte är lika säkert som Nisses är att köra med en extremt mjuk trissa med FinalFinish på ett varv upp till D på din maskin. Kör länge och väl men inte så man riskerar att bränna lacken. Har funkat för mig hittils och har då kört bland annat min egen solidsvarta Saab som har väldigt mjuk lack i mitt tycke.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
-
MAX
För en som saknar bokstävermarcus skrev:Den man också kan göra är att dra ned till A mot slutet och polerar ett par vändor med inget tryck. Tokblänka utlovas.lindell90 skrev:Ett annat tips som kanske inte är lika säkert som Nisses är att köra med en extremt mjuk trissa med FinalFinish på ett varv upp till D på din maskin. Kör länge och väl men inte så man riskerar att bränna lacken. Har funkat för mig hittils och har då kört bland annat min egen solidsvarta Saab som har väldigt mjuk lack i mitt tycke.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
-
lindell90
- Medlem
A är åtminstone 900 varv. Maxvarvet på maskinen (AEG PE 150) är 2500 med högsta bokstav F?. Är faktiskt lite osäker på vilken bokstav som är sist men exakt vilket varv D är vet jag inte men skulle gissa på strax över 2000 
Senast redigerad av 4 lindell90, redigerad totalt 14 gång.
-
marcus
- Entusiast

Max, jag svarade på lindell90 som kör med en AEG. FF behöver inte jobbas på över 2 000 varv, utan jag ligger max på 1500 och polerar länge, när medlet sedan börjar att ge upp så sänker jag varven och succesivt och polerar till sist med lägsta varv och inget tryck.
-
MAX
lindell90 skrev:A är åtminstone 900 varv. Maxvarvet på maskinen (AEG PE 150) är 2500 med högsta bokstav F?. Är faktiskt lite osäker på vilken bokstav som är sist men exakt vilket varv D är vet jag inte men skulle gissa på strax över 2000
Ok missade det här med att Marcus svarade just Lindellmarcus skrev:Max, jag svarade på lindell90 som kör med en AEG. FF behöver inte jobbas på över 2 000 varv, utan jag ligger max på 1500 och polerar länge, när medlet sedan börjar att ge upp så sänker jag varven och succesivt och polerar till sist med lägsta varv och inget tryck.
Men var ju själv nyfiken på just varvtalen i fråga,och just som Nisse skrev tidigare så verkar det ju skillja sig mellan person till person vilka varvtal man kör på dvs en smakfråga dvs en del drar på lite medans andra då jobbar på lite lägre varv.
Gäller nog dom flesta medel att var och en hittar sina egna varvtal beroende då både på lack och storlekar på trissorna,redan där skilljer det sig ju om man kör en 200mm trissa vs en 125mm trissa ang just varvtal
Mvh Max
-
marcus
- Entusiast

Varven är desamma oavsett vilken storlek man har på trissorna. Däremot är ytterhastigheten högre på en större trissa än på en mindre.
-
MAX
Jo det är klart.men stor skillnad blir det ju på averkningen tacka vare att den större trissan genererar mer värme pga att den går snabbare i ytterkurvorna så då kanske men vill sänka varven lite för den delen,marcus skrev:Varven är desamma oavsett vilken storlek man har på trissorna. Däremot är ytterhastigheten högre på en större trissa än på en mindre.
Åtminstoende vill jag det men som sagt vi tycker alla olika
max.
-
marcus
- Entusiast

Jag håller med, fast det är ganska svårt att säga exakt vilket varvtal någon skall använda sig av, då det finns många olika faktorer. Dock är 1500 varv ganska allround. Själv så ligger jag alltid mellan 600-2100 varv då jag polerar beroende på i vilken fas.MAX skrev:Jo det är klart.men stor skillnad blir det ju på averkningen tacka vare att den större trissan genererar mer värme pga att den går snabbare i ytterkurvorna så då kanske men vill sänka varven lite för den delen,
Åtminstoende vill jag det men som sagt vi tycker alla olika![]()
max.
-
Executive
- Medlem
Jag tycker att det beror på mycket saker. Väder, temperatur, vilken maskin, trissa osv.
Jag är inte på något sätt ett proffs, men jag har gjort en del bilar nu och kört både roterande och oscillerande. Jag tycker att man brukar "känna" det ganska bra. Man kör ju det varvtalet som känns bra vid det tillfället/lacken helt enkelt!
Min senaste polering var på 36 timmar (ja du läste rätt, 36 timmar polerande), då lärde jag mig en del! 
Jag är inte på något sätt ett proffs, men jag har gjort en del bilar nu och kört både roterande och oscillerande. Jag tycker att man brukar "känna" det ganska bra. Man kör ju det varvtalet som känns bra vid det tillfället/lacken helt enkelt!
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Executive skrev:Jag tycker att det beror på mycket saker. Väder, temperatur, vilken maskin, trissa osv.
Jag är inte på något sätt ett proffs, men jag har gjort en del bilar nu och kört både roterande och oscillerande. Jag tycker att man brukar "känna" det ganska bra. Man kör ju det varvtalet som känns bra vid det tillfället/lacken helt enkelt!Min senaste polering var på 36 timmar (ja du läste rätt, 36 timmar polerande), då lärde jag mig en del!
Ja polering är en hel vetenskap.. du måste känna på maskinerna medel och olika rondeller samt få expertråd..