Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Några frågor

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Några frågor

Inlägg av Nisse » 30 jan 2011 08:37

Gunther skrev:Men i Meguiars NXT finns gentle cleaners så de ta bort ett del av sealant ( Powerlock)... :(
Hade inte tänk någon kombination av dessa medel...normalt skall man ha ett så bra lackskydd så man slipper toppa med något annat...Meguiars NXT generation Tech wax 2,0 innehåller rätt bra med fillers...kan vara ett bra alt på en mörk lack för att dölja microrepor....

Men Menzerna Power Lock Polymer Sealant blir nog bra....

Finns även ett annat alt.... Concept New Horizon som ger en 3 stegs effekt...Trippelverkande briljant vaxpolermedel. Kombinerar snabb och enkel rengöring med färgrestaurering och djupglans.....detta är en produkt som innehåller polish och ger extrem högglans.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

totte
Medlem

Inlägg av totte » 30 jan 2011 09:17

Jo, men meningen med att jag tänkte toppa powerlocken med ett carnubavax är inte för att få ett bättre skydd, utan för att få en blötare, kanske lite djupare och bättre look... sen om det går eller inte vet jag inte =).
Men Gunther verkar brukar göra detta.. Och på utländska sidor är det väldigt vanligt också...
Senast redigerad av 4 totte, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 30 jan 2011 09:40

totte skrev:Jo, men meningen med att jag tänkte toppa powerlocken med ett carnubavax är inte för att få ett bättre skydd, utan för att få en blötare, kanske lite djupare och bättre look... sen om det går eller inte vet jag inte =).
Men Gunther verkar brukar göra detta.. Och på utländska sidor är det väldigt vanligt också...
Vi är ju med på motorrevyn varje år....och när vi riggar upp våra grejer brukar jag gå runt och kolla lite på vad dom använder...och i grunden har dom ett bra skydd och detta varierar efter råd och rön...men det dom flesta har gemensamt är att dom kör Speed produkter med triggers...man blänker upp på plats...dom bilar som har orginal cellulosalacker kör uteslutande med Speed produkter av den anledning att dom ej vill lägga något skydd i botten som gör att lacken inte kan andas....men däremot måste ju dessa väldigt gamla lacker poleras...annars tappar dom enormt...

Ja det är bara att testa sig fram.... :jeps
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

totte
Medlem

Inlägg av totte » 30 jan 2011 09:43

Ok. tack för tippsen. Men den här bilen har en modern metaliclack med klarlack. Är omlackad somsagt för 3-4år sen.

totte
Medlem

Inlägg av totte » 30 jan 2011 09:49

En annan fråga =), Motorn är lackad i en mörkare grön flake/guld lack. Kan man lägga typ powerlock på ventilkåprona tex? eller blir det för varmt?

Bilen används även en hel del på sommaren, som glidarbil. Och mycket är lackat även under bilen, som bakaxel, bärarmar, Ram osv. Ska jag lägga ett lackskydd på dem också? för att lättare få bort smutsen innan utställningar/shower? =)

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 30 jan 2011 10:05

Nisse skrev:
Gunther skrev:Men i Meguiars NXT finns gentle cleaners så de ta bort ett del av sealant ( Powerlock)... :(
Hade inte tänk någon kombination av dessa medel...normalt skall man ha ett så bra lackskydd så man slipper toppa med något annat...Meguiars NXT generation Tech wax 2,0 innehåller rätt bra med fillers...kan vara ett bra alt på en mörk lack för att dölja microrepor....

Men Menzerna Power Lock Polymer Sealant blir nog bra....

Finns även ett annat alt.... Concept New Horizon som ger en 3 stegs effekt...Trippelverkande briljant vaxpolermedel. Kombinerar snabb och enkel rengöring med färgrestaurering och djupglans.....detta är en produkt som innehåller polish och ger extrem högglans.... ;)
NXT har en hållbarhet av max. 2 månader! Min erfarenhet med denna vax är denna bli inte länge. :(
Det var min första Meguiars vax..
Glaze är för en glans yta och man toppa denna med carnaubavax för att ha en "varmt look" på bilen :nicka
Senast redigerad av 4 Gunther, redigerad totalt 14 gång.

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 30 jan 2011 10:12

Nisse skrev:
totte skrev:Jo, men meningen med att jag tänkte toppa powerlocken med ett carnubavax är inte för att få ett bättre skydd, utan för att få en blötare, kanske lite djupare och bättre look... sen om det går eller inte vet jag inte =).
Vi är ju med på motorrevyn varje år....och när vi riggar upp våra grejer brukar jag gå runt och kolla lite på vad dom använder...och i grunden har dom ett bra skydd och detta varierar efter råd och rön...men det dom flesta har gemensamt är att dom kör Speed produkter med triggers...man blänker upp på plats...dom bilar som har orginal cellulosalacker kör uteslutande med Speed produkter av den anledning att dom ej vill lägga något skydd i botten som gör att lacken inte kan andas....men däremot måste ju dessa väldigt gamla lacker poleras...annars tappar dom enormt...

Ja det är bara att testa sig fram.... :jeps
På carshows var jag var, vet jag man använda speed produkter för att ta bort damm av bilen så de bli rent igen...Alla förberedelsen av lacken gör man hemma. På en carshow i Holland var det tragisk för att se hur många bilen hade bara swirls på lacken :( Vanligt publik se de inte, de se bara en bil som glittrar bra men en tränad rekondare se de direkt!

totte
Medlem

Inlägg av totte » 30 jan 2011 10:19

Gunther: Jo, jag har själv märkt det också på Carshows. Polarna säger : - Sillmjölkar vilken blank och fin bil. Jag säger: Den ser ju förjävlig ut, har ju swirls över hela lacken. =).
Men det beror hur man tittar på lacken som sagt. =) Man blir lite skadad efter ett tag =).

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 30 jan 2011 10:32

totte skrev:En annan fråga =), Motorn är lackad i en mörkare grön flake/guld lack. Kan man lägga typ powerlock på ventilkåprona tex? eller blir det för varmt?

Bilen används även en hel del på sommaren, som glidarbil. Och mycket är lackat även under bilen, som bakaxel, bärarmar, Ram osv. Ska jag lägga ett lackskydd på dem också? för att lättare få bort smutsen innan utställningar/shower? =)
Sealants motstå bra värme, bättre som en vanligt vax. Jag använda denna alltid på min sommarfälgar men jag har inte använda denna på en lackerad motor. Men jag ska fråga två tillverkaren när de tycker detta kan motstå värme av motor.
På nättet hade jag för en tid sedan hitta någon som hade polera och vaxa allt under bilen, men själv har jag inte gjort detta. Jag vet inte när vaxen/sealant hade samma hållbarhet under bilen som på lacken...
Men jag kan det också fråga till tillverkaren ;) Normal ska smutsen ta bort lättare när man vaxa/lägga en sealant :jeps

En tip: för att ha en extra glans på bilen, kan du alltid använda Red Mist, jag använda detta på mina bilar också och även på min Passat som ha en ljus lack se du glansen bra!

totte
Medlem

Inlägg av totte » 30 jan 2011 11:38

Tusen tack Gunther!:)

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 31 jan 2011 10:25

Nu har jag redan en svar av Chemical Guy's. Han tycker det är bäst när du lägga en sealant ( jetseal) på din lackerad motor och under bilen. Som sagt, sealant motstå bättre värme, och ge en bättre skydd emot smutsen.
Nu vänta jag på svar av Dodo Juice, så jag återkomma med mer info! :D

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 31 jan 2011 19:30

Och nu har jag en svar av Dodo Juice. Han säger också att lägga en vax över din sealant är en bra idé, och det är bäst när du använda en vax som passar alla färger ;)
Under bilen kan du också vaxa, det är ingen problem enligt han. Men han säga det är bara för att vissa upp undersidan av bilen på utställningar/shows, men inte för att ha extra skydd emot stenskott och rost.

Skriv svar