Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Poleringssätt och produktval.
MAX

Re: Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Inlägg av MAX » 10 mar 2009 23:05

Nisse skrev:Kommer ohejdat att tänka på Norrmannen som fick tips från en polare att dra i startsnöret på motorsågen och starta upp den...och då gick det mycket fortare....du har väl satt i den svarta gummikabeln med 2 piggar i ditt vägguttag Max ?? :lol: :lol: :lol: :lol:

Gör som du tycker passar dig bäst.... ;)
Tur att man är Dansk och skorpion dels för att man inte bor in the mountain och sitter o spelar banjo på trappen :lol: (sista färden)samt att man inte glömmer en förolämpling :twisted:
kolla så du inte har en optipad--trissa brevid huvud-kudden när du vaknar i morgon Nisse(gud-fadern filmen) :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Max
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 10 mar 2009 23:11

MAX skrev:
Nisse skrev:Kommer ohejdat att tänka på Norrmannen som fick tips från en polare att dra i startsnöret på motorsågen och starta upp den...och då gick det mycket fortare....du har väl satt i den svarta gummikabeln med 2 piggar i ditt vägguttag Max ?? :lol: :lol: :lol: :lol:

Tur att man är Dansk och skorpion dels för att man inte bor in the mountain och sitter o spelar banjo på trappen :lol: (sista färden)samt att man inte glömmer en förolämpling :twisted:
kolla så du inte har en optipad--trissa brevid huvud-kudden när du vaknar i morgon Nisse(gud-fadern filmen) :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Max

Nu vill jag lugna stämningarna här genom att föreslå att hela forumet sjunger "We Shall Overcome" (ur komedin) Birgit Friggebo Rinkeby den 5 februari 1992 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Senast redigerad av 5 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

MAX

Inlägg av MAX » 10 mar 2009 23:14

Nisse skrev:
MAX skrev:

Nu vill jag lugna stämningarna här genom att föreslå att hela forumet sjunger "We Shall Overcome" :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Tycker jag med så om du plockar fram banjon nisse så kan jag ta sången ;) max.

rekaren
Medlem

Inlägg av rekaren » 10 mar 2009 23:15

Max!

Hur upplever du den på plana ytor, och ytor som inte e plana? Känner du skillnaden?
Men jag får nog säga att efter dagens arbete så känner jag mig mer nöjd med den, men den kräver nog lite tid!
Men visst helt fri från vibrationer blir det nog inte med optipaden.
Senast redigerad av 4 rekaren, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Inlägg av MAX » 10 mar 2009 23:24

Nisse Hur bra averkning har du på den blå trissan du nämde går det att jämnföra med flugsvampen och ipn eller ska man kanske välja pg till den max.

Rekarn känner inte just att den vibrerar utan att den som sagt flexar (vill inte plana ut)ordenligt oavsett varv-tal och helt utan att jag trycker den så att säga max.

rekaren
Medlem

Inlägg av rekaren » 10 mar 2009 23:32

Okey Max!
De var egentligen det jag menar, men visst planar den inte ut så vibrerar den oxå, tycker jag illafall.

MAX

Inlägg av MAX » 10 mar 2009 23:44

rekaren skrev:Okey Max!
De var egentligen det jag menar, men visst planar den inte ut så vibrerar den oxå, tycker jag illafall.
jo så blir det ju i slut ändan har väl kanske inte tänkt så långt då jag stirrat mej blind på flexet i första hand.Men som sagt funkar bra med skumm-trissor max.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 11 mar 2009 18:58

MAX skrev:Nisse Hur bra averkning har du på den blå trissan du nämde går det att jämnföra med flugsvampen och ipn eller ska man kanske välja pg till den max.

Rekarn känner inte just att den vibrerar utan att den som sagt flexar (vill inte plana ut)ordenligt oavsett varv-tal och helt utan att jag trycker den så att säga max.
Gällande menzerna så är det sällan vi använder Power Gloss.....utan det blir mycket Intensive Polish och Final Finish....den nya 130X30 Blå Polerrondell medelhård för Toptool eller enkelmaskin är rätt hård...men den biter säkert väldigt bra....har inte hunnit testa den ännu....blir mer packa ordrar än att bilvårda...har kommit in enormt med beställningar sedan vi körde igång nya shoppen... :oops:
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 11 mar 2009 19:04

Nisse skrev: Gällande menzerna så är det sällan vi använder Power Gloss.....utan det blir mycket Intensive Polish och Final Finish....den nya 130X30 Blå Polerrondell medelhård för Toptool eller enkelmaskin är rätt hård...men den biter säkert väldigt bra....har inte hunnit testa den ännu....blir mer packa ordrar än att bilvårda...har kommit in enormt med beställningar sedan vi körde igång nya shoppen... :oops:
Skönt att höra att det är fler som inte deltar i lågkonjunkturen!

Max: Borde inte flexet/vibrationerna lindras av en tjockare, snarare än en tunnare trissa? När jag kör vanlig roterande upplever jag alltid att gången blir mer följsam med dämpad stödrondell och mjuk trissa, jämfört med motsatsen. Med hårt material studsar hela maskinen istället för att dämpas av trissan och stödrondellen :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Inlägg av MAX » 11 mar 2009 22:00

Tantrum skrev:
Nisse skrev: Gällande menzerna så är det sällan vi använder Power Gloss.....utan det blir mycket Intensive Polish och Final Finish....den nya 130X30 Blå Polerrondell medelhård för Toptool eller enkelmaskin är rätt hård...men den biter säkert väldigt bra....har inte hunnit testa den ännu....blir mer packa ordrar än att bilvårda...har kommit in enormt med beställningar sedan vi körde igång nya shoppen... :oops:
Skönt att höra att det är fler som inte deltar i lågkonjunkturen!

Max: Borde inte flexet/vibrationerna lindras av en tjockare, snarare än en tunnare trissa? När jag kör vanlig roterande upplever jag alltid att gången blir mer följsam med dämpad stödrondell och mjuk trissa, jämfört med motsatsen. Med hårt material studsar hela maskinen istället för att dämpas av trissan och stödrondellen :)
Tantrum Som jag nämt tidigare så går optipaden klockrent på roterande men inte på 3401.an samt att 3401.an går klockrent med stabilare skumtrissor pga den här kraftiga ossileringen + tvångsrotationen så min slutsats blir att det ska vara stadiga trissor åtminstoende till min 3401.an :P

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 11 mar 2009 22:12

Ok, jag fattade det som att du efterfrågade en tunnare lammullstrissa istället för optipaden, i syfte att minska vibrationerna. Det kanske var en mindre till diametern du åsyftade iofs. :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Inlägg av MAX » 11 mar 2009 22:24

Tantrum skrev:Ok, jag fattade det som att du efterfrågade en tunnare lammullstrissa istället för optipaden, i syfte att minska vibrationerna. Det kanske var en mindre till diametern du åsyftade iofs. :)
Nejdå du trodde rätt tantrum det var en tunnare lammull som jag efterfrågade istället för optipaden med samma eller liknande diameter. mindre volym så att säga fick ett tips av extrem om en lämplig trissa men ska först göra ett test med en orginal skum till 3401.an just för lite högre av-verkning så får se hur det funkar först innan jag testar vidare max.

MAX

Inlägg av MAX » 15 mar 2009 11:40

Har testat lite mera med optipaden och kan säga att det börjar bli bättre med det är flexandet som jag haft när jag kört den med 3401.an
Körde lite på tors kväll kändes ganska bra då jag kommit på mej själv att jag kört med lite snabba rörelser tidigare. :twisted:

körde igen på fre em kändes inte alls bra? flexade som attan. :(

Lördag trots mina tidigare motgångar, så vad är det för fel tyckte att den här kombon med optipad+3401.an fungerade hur fint som helst :P på senaste garage-träffen då vi fick testa Extrems maskin med optipaden ok lite ,lite flex kanske men inte i närheten av vad jag upplevft med mina grejor :evil:
sagt o gjort började inspektera trissan lite såg ren och fin ut faktigst så man upplever den själv-rengörande,men naturligtsvis så måste ju polerresterna ta vägen nånstans så på med bilshampo som Nisse beskrivit gnugga med fingrarna doppade den i en hink med rent vatten ruskade om den i vattnet :oops:
skulle väl dushat den med vatten egentligen förlåt.

Men alla fall var hur skitig som helst ruskade ur det värsta vattnet och spann ur resten med maskin och lät den torka ett tag.
På med quickfinishen två ärtor då jag även kommit på att jag börjat överdosera igen(gammal vana)började köra på taket (racern ) mycket mycket bättre :P nu började det likna något körde ur första laddningen med medel men fortfarande lite flex så på med 130mm o-dämpad stöd-platta tre ärtor den här gången på nästa sektion av taket ännu bättre
drog ner lite mera på min rörelser och körde mycket sakta med maskinen och läge fyra på varvtals skruven klockrent så att säga inte 100 men nästan lite lite flex kvar men vadå bra averkning med fint medel samt slutfinish och skyddat i en smäll så det är väl bara att tacka som det heter :P

Låter kanske lite krångligt med anpassning av trissor och stöd-plattor men nu mina slut-satser ang detta som en hispig polerare blir att stadigare,hårdare trissor= dämpad platta, ostadiga, mjukare trissor=odämpad platta då funkar det fint för min del och jag är nöjd 8-) .mvh max.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 15 mar 2009 12:00

Det tar tid att vänja sig Max..

Just det du beskriver som "flexar" är just det att Optipaden verkligen "biter"
Just 3401an är mycket lättare att sätta i händerna på någon som aldrig polerat....men däremot i händerna på någon som kört mycket "roterande" maskin så är det en omställningsfas...

Som med allt annat så kan det vara bra att fylla upp med en liten arsenal av olika rondeller/trissor...

Extreme är ju extremt nöjd med sin 3401a...och har verkligen jobbat fram det bästa maskinen kan prestera...men jag misstänker att Extreme har betyldigt fler timmar i ryggen med denna maskin...så det är bara att köra på Max !

Bästa support tror jag faktiskt du får från "Extreme" här på forumet...då han med stor sannolikhet har flest arbetstimmar med denna maskin !!

Kul att du gör framsteg....och att du är nöjd med maskinen !!
MVH Nisse

Bild

MAX

Inlägg av MAX » 15 mar 2009 12:55

Vist är det så att det tar tid att vänja sej blir ju nästan en överraskning varje gång man testar något nytt oavsett om det gäller medel,trissor,maskiner lackskydd allt har ju sin tid.
Tyvär blir det ju så att trots att man är medveten om detta så krånglar det så surar man, men som vanligt om man ger det lite tid så brukar det bli bra i slutändan. ;)

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 17 mar 2009 18:19

Wohhooooo är helt till mig ;) Fick nämligen min Efterlängtade beställning idag :)

kan ni gissa vad det var ;) 1st Flex 3401VRG :D

Monterade på plats den dämpade plattan och har mest suttit och brummat med den hemma, Min första reaktion från cycklo kopian är ju såklart att det känns som kvalité ! Den känns himla skön i handen, Blir att till helgen kidnappa någons bil och testa ;D

En fråga ni som kört med denna, Vilket handtag har ni använt ? vad är bäst enligt er? Alltså softvib "Rondellhandtaget" eller handtaget som sitter fram på maskinen ?
Senast redigerad av 5 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 17 mar 2009 18:32

Okej :) Har någon kört mer med Lammull på denna maskin?
Har själv lite olika skumgummihättor + Optipad som väntar men funderade om lammull kanske fungerar på denna när den har tvingad rotation, Lammull på typ cycklo kopia är ju kasst
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 17 mar 2009 19:45

Ante_Bmw skrev:Okej :) Har någon kört mer med Lammull på denna maskin?
Har själv lite olika skumgummihättor + Optipad som väntar men funderade om lammull kanske fungerar på denna när den har tvingad rotation, Lammull på typ cycklo kopia är ju kasst
Fasiken har du också köpt en 3401a....Har blivit väldigt populär maskin.... ;)
Självklart går det att köra vanlig lammull med denna maskin....testade lite kort med detta för några dagar sedan...

Man kan trixa med lite olika rondeller....kul att testa !! ;)
MVH Nisse

Bild

rekaren
Medlem

Inlägg av rekaren » 17 mar 2009 20:33

Kört en limousine idag, körde enbart med flexen för att vänja mig med denna. KAn bara säga att jag blir mer och mer impad på denna maskin.

Torsdag eller Fredag kanske det blir en "Van" att polera lite, då kör jag denna igen.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 17 mar 2009 20:38

rekaren skrev:Kört en limousine idag, körde enbart med flexen för att vänja mig med denna. KAn bara säga att jag blir mer och mer impad på denna maskin.

Torsdag eller Fredag kanske det blir en "Van" att polera lite, då kör jag denna igen.
Vilka trissor/medel är dina favoriter när du kör 3401:an ? :)

Fick tag på en testbil (Mörkgrön BMW 523-97) nu så imorgon kväll ska jag iväg och testa lite :)

Trissor jag har
BBV, Orange 160 och Optipad (Svart mjuk för lackskydd)
Prorecond, Flugsvampen 170x25, Blå Medelhård 160x50, Gul hård 160x50, blå mjuk 170x25

Tänkte köra IP, FF sen Fireglaze
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar