Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Polering av vit Audi A4 2011
-
tony78
- Medlem
Hej!
Behöver hjälp med att köpa in vettiga produkter för att polera min bil, en vit Audi A4 från 2011.
Bör tilläggas att jag är en nybörjare.
Funderar på att köpa in den oscillerande maskinen från Clas Ohlsson som det skrivits om här på forumet:
http://www.clasohlson.com/se/Polermaski ... r409901000
Läste lite på ett annat forum att man borde byta bottenplattan till en på 125mm, ska tydligen bli mer lätthanterad då:
http://www.cleanyourcar.co.uk/index.php ... uctId=1399
Det jag behöver hjälp med är förslag på polermedel och trissor som funkar ihop med lacken till min bil, tyska bilar ska tydligen ha hårdare lack.
Av det jag läst så verkar Scholl och Menzerna ligga bäst till men tänkte kolla med er som har lite mer erfarenhet än mig.
Alla tips och förslag är välkomna och bifoga gärna länkar om det går, annars skicka som PM.
// Tony
Behöver hjälp med att köpa in vettiga produkter för att polera min bil, en vit Audi A4 från 2011.
Funderar på att köpa in den oscillerande maskinen från Clas Ohlsson som det skrivits om här på forumet:
Läste lite på ett annat forum att man borde byta bottenplattan till en på 125mm, ska tydligen bli mer lätthanterad då:
Det jag behöver hjälp med är förslag på polermedel och trissor som funkar ihop med lacken till min bil, tyska bilar ska tydligen ha hårdare lack.
Av det jag läst så verkar Scholl och Menzerna ligga bäst till men tänkte kolla med er som har lite mer erfarenhet än mig.
Alla tips och förslag är välkomna och bifoga gärna länkar om det går, annars skicka som PM.
// Tony
- Manor
- Moderator

Jag hoppas att det är en bra polermaskin. 599:- och 10% rabatt i helgen kan man gott chansa på...jag beställde en själv som komplement till en drösvis andra polermaskiner jag redan har
.
Både Scholl och Menzerna är bra polermedel. Just nu är min personliga favorit Scholl S20+ Black (tror jag den heter) ihop med spiderpads (lila medelhård)...det grejar en hel del ihop med en liknande maskin som den ovan.
Ett tips om du är nybörjare är att inte satsa på helt repfritt utan enbart att få till en fin glans. Att jaga repor kan man bli knäpp på, och det var nästan roligast i början när man satsade på glans...i stället för att ligga i motljus för att hitta små tunna repor som inte en normal människa ens skulle se om man pekade ut dem...
Ett tips som inte gjort någon nybörjare besviken hittills är att köpa Glare Micro Finish (ganska milt polermedel) och Glare Professional Polish (lackskydd). Det är inte det vassaste eller värsta som finns...men otroligt lättjobbat, luktar gott under tiden, riktigt hyfsad hållbarhet och ger riktigt blänka. Nu använder jag det mest på fälgarna, men även om jag ska få till något snabbt och enkelt. Waxdog som är en av forumets sponsorer säljer bl.a detta, och det brukar kunna vara ett bra pris på dessa. Mediumtrissor till Micro Finish fungerar kanon...och en väldigt mjuk trissa till att lägga på lackskyddet.
Lycka till och välkommen till forumet
.
Både Scholl och Menzerna är bra polermedel. Just nu är min personliga favorit Scholl S20+ Black (tror jag den heter) ihop med spiderpads (lila medelhård)...det grejar en hel del ihop med en liknande maskin som den ovan.
Ett tips om du är nybörjare är att inte satsa på helt repfritt utan enbart att få till en fin glans. Att jaga repor kan man bli knäpp på, och det var nästan roligast i början när man satsade på glans...i stället för att ligga i motljus för att hitta små tunna repor som inte en normal människa ens skulle se om man pekade ut dem...
Ett tips som inte gjort någon nybörjare besviken hittills är att köpa Glare Micro Finish (ganska milt polermedel) och Glare Professional Polish (lackskydd). Det är inte det vassaste eller värsta som finns...men otroligt lättjobbat, luktar gott under tiden, riktigt hyfsad hållbarhet och ger riktigt blänka. Nu använder jag det mest på fälgarna, men även om jag ska få till något snabbt och enkelt. Waxdog som är en av forumets sponsorer säljer bl.a detta, och det brukar kunna vara ett bra pris på dessa. Mediumtrissor till Micro Finish fungerar kanon...och en väldigt mjuk trissa till att lägga på lackskyddet.
Lycka till och välkommen till forumet
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
deciso
- Trogen Medlem

Re: Polering av vit Audi A4 2011
Haha. Har du köpt en maskin till Manor ! Vilka har du ? Bild på samlingen skulle uppskattas
- Manor
- Moderator

Polermaskin av typen "bussratt"...köptes tidigt 90-tal.deciso skrev:Haha. Har du köpt en maskin till Manor ! Vilka har du ? Bild på samlingen skulle uppskattas
Polermaskin av typen "mussepigg" från Clas Ohlson eller om det var Rusta.
Polermaskin enklare oscillerande från Jula (tror jag).
Polermaskin RG-3000 från Reservdelsgurun (såld till grannen).
Polermaskin TopTool.
Polermaskin liten för tryckluft från Pingens.
Polermaskin - Scholls 15mm oscillerande från StreetPower Rekond.
Polermaskin - 22 mm oscillerande från Clas Ohlsson (nybeställd).
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
vaxfrasse
- Medlem
Det blir väl 4 maskiner per bil
.....
-
Marcus E
- Medlem
Beställde en classe maskin i helgen samt den stödplattan i länken när jag ände beställde en liten roterande därifrån.tony78 skrev:Hej!
// Tony
Har en Vit volvo som också är rätt hård i lacken, kommer också köra s20 black som Manor rekommenderar. Kommer även köra scholl s3 xxl som första steg, har rätt mycket tvättrepor...
-
tony78
- Medlem
Kommer du att använda Scholls spiderpad trissor?Marcus E skrev:Beställde en classe maskin i helgen samt den stödplattan i länken när jag ände beställde en liten roterande därifrån.tony78 skrev:Hej!
// Tony
Har en Vit volvo som också är rätt hård i lacken, kommer också köra s20 black som Manor rekommenderar. Kommer även köra scholl s3 xxl som första steg, har rätt mycket tvättrepor...blir nog en bra kombo.
Är inte s20 black till för bilar med mörka lacker?
Vilket lackskydd funkar bäst med Scholls polermedel? Funkar det med att bara köra Carpro Reload?
// Tony
-
Marcus E
- Medlem
Jag kör deras spiderpads, har kört s20 black på vit bil innan, tror inte den bara är till för mörka lacker.
Har kört med master sealant som lackskydd innan. Funkar kanon.
Reload är väll bara ett "spraywax" som jag förstått det.
Har kört med master sealant som lackskydd innan. Funkar kanon.
Reload är väll bara ett "spraywax" som jag förstått det.
- Manor
- Moderator

Jo, det känns ju nödvändigt...NOTvaxfrasse skrev:Det blir väl 4 maskiner per bil.....
I sanningens namn så är det bara TopTool:en, Scholl och den lilla maskinen från Pingen som kostat lite mer...de andra är billiga maskiner från förr eller för test.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Manor
- Moderator

S20 Black är inte gjord för speciella färger, vad jag vet.tony78 skrev: Kommer du att använda Scholls spiderpad trissor?
Är inte s20 black till för bilar med mörka lacker?
Vilket lackskydd funkar bäst med Scholls polermedel? Funkar det med att bara köra Carpro Reload?
// Tony
Jag har använt den på allt från vitt till rött.
Spiderpads är inte ett måste, men den lila har jag använt en hel del nu och gillar den massor...bara att göra ren efteråt och ser väldigt bra ut fortfarande...kvalitet helt enkelt och värd sitt pris.
Nej, CarPro Reload ska du ser mer som ett komplement.
Det finns massor av lackskydd som är väldigt smidiga att jobba med. De keramiska är däremot jobbigare (och tristare)...men håller fantastiskt bra.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
tony78
- Medlem
Detta har jag hittills kommit fram till med hjälp av era rekommendationer och det jag läst i div trådar här på forumet:
Scholls polermedel: S3 Gold XXL & vita Spiderpads + S30 & orangea Spiderpads
Det enda som jag har kvar att lägga till på min "att-köpa-lista" är ett lackskydd/lackförsegling som är lätt att applicera och fungerar ihop med Carpro Reload/Hyrd02/HydroFoam.
Scholls polermedel: S3 Gold XXL & vita Spiderpads + S30 & orangea Spiderpads
Det enda som jag har kvar att lägga till på min "att-köpa-lista" är ett lackskydd/lackförsegling som är lätt att applicera och fungerar ihop med Carpro Reload/Hyrd02/HydroFoam.
- Perra83
- Entusiast

Schollkombon som du skriver är kanon. På lätt till medel repade lacker tar det allt och ger en fantastisk glans.tony78 skrev: Scholls polermedel: S3 Gold XXL & vita Spiderpads + S30 & orangea Spiderpads
Som lackskydd räcker en liiiiten flaska med Polishangel Master Sealant väldigt länge. Lägg två lager. Kanon på fälgar.
Allt köps på samma ställe.
-
popp
- Entusiast

Jag håller med Perra här.Perra83 skrev:Schollkombon som du skriver är kanon. På lätt till medel repade lacker tar det allt och ger en fantastisk glans.tony78 skrev: Scholls polermedel: S3 Gold XXL & vita Spiderpads + S30 & orangea Spiderpads
Som lackskydd räcker en liiiiten flaska med Polishangel Master Sealant väldigt länge. Lägg två lager. Kanon på fälgar.
Köp en liten flaska Master Sealant och lägg 2 lager så har du ett bra lackskydd som är underbart att jobba med.
-
tony78
- Medlem
Vad klassar ni som liten? 100ml eller 200ml?popp skrev:Jag håller med Perra här.Perra83 skrev:Schollkombon som du skriver är kanon. På lätt till medel repade lacker tar det allt och ger en fantastisk glans.tony78 skrev: Scholls polermedel: S3 Gold XXL & vita Spiderpads + S30 & orangea Spiderpads
Köp en liten flaska Master Sealant och lägg 2 lager så har du ett bra lackskydd som är underbart att jobba med.
Hur applicerar ni medlet? Kör ni för hand eller maskin? Och vad använder ni för pads?
-
Marcus E
- Medlem
Jag kör ut medlet med maskin, på svarta mjuka pads. Går nog lika bra för hand.
- netmatte
- Medlem
lägga men röst på master sealant. ett bra skydd och lätt att lägga och ta bort.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
-
popp
- Entusiast

Jag har provat att lägga det med maskin och för hand och båda sätten går lika bra att göra det påMarcus E skrev:Jag kör ut medlet med maskin, på svarta mjuka pads. Går nog lika bra för hand.