Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Fågelbajs gjorde märken som försvann men kom tillbaka
-
joakim76
- Ny Medlem
Fågelbajs gjorde märken som försvann men kom tillbaka
Hej,
Jag har en svartmetallic BMW som fick fågelbajs som satt under en hel dag innan jag kunde ta bort det.
Jag provade att polera med olika medel men det funkade inte.
Jag slipade med 2500 och 3000 papper och polerade sen. Då var märkena borta och allt frid och fröjd.
En dag senare när bilen stått i solen så är alla märken tillbaka precis som jag inte gjort något åt dem.
Har någon koll på varför det är så här?
Är lacken förstörd eller vad har hänt samt vad kan jag göra mer??
Tack på förhand.
Jocke
Jag har en svartmetallic BMW som fick fågelbajs som satt under en hel dag innan jag kunde ta bort det.
Jag provade att polera med olika medel men det funkade inte.
Jag slipade med 2500 och 3000 papper och polerade sen. Då var märkena borta och allt frid och fröjd.
En dag senare när bilen stått i solen så är alla märken tillbaka precis som jag inte gjort något åt dem.
Har någon koll på varför det är så här?
Är lacken förstörd eller vad har hänt samt vad kan jag göra mer??
Tack på förhand.
Jocke
-
Pierriewargen
- Trogen Medlem

Re: Fågelbajs gjorde märken som försvann men kom tillbaka
Det kan vara så att du lär polera när lacken är varm. Testa kör in den i garaget eller i skugga och se om det försvinner då. Kanske bara syns när lacken sväller upp i värmen.
-
joakim76
- Ny Medlem
@ Pierriewargen
Jag polerade inne i garaget. Även om det skulle försvinna i garaget eller i skuggan så kvarstår problemet i solen
Jag polerade inne i garaget. Även om det skulle försvinna i garaget eller i skuggan så kvarstår problemet i solen
Pierriewargen skrev:Det kan vara så att du lär polera när lacken är varm. Testa kör in den i garaget eller i skugga och se om det försvinner då. Kanske bara syns när lacken sväller upp i värmen.
-
Pierriewargen
- Trogen Medlem

Det är därför du eventuellt måste polera när lacken är svälld. Om du ser det när lacken är varm men inte när lacken är sval så är det ett problem du förmodligen måste lösa med värme.
Inget jag personligen varit med om, men det finns personer som haft såna bekymmer.
Inget jag personligen varit med om, men det finns personer som haft såna bekymmer.
-
joakim76
- Ny Medlem
Ok, får testa det. Tack för tipset
Pierriewargen skrev:Det är därför du eventuellt måste polera när lacken är svälld. Om du ser det när lacken är varm men inte när lacken är sval så är det ett problem du förmodligen måste lösa med värme.
-
Pierriewargen
- Trogen Medlem

Var försiktig bara, är ju så klart lite känsligare med mer värme.joakim76 skrev:Ok, får testa det. Tack för tipset![]()
Pierriewargen skrev:Det är därför du eventuellt måste polera när lacken är svälld. Om du ser det när lacken är varm men inte när lacken är sval så är det ett problem du förmodligen måste lösa med värme.
-
joakim76
- Ny Medlem
Pierriewargen skrev:Var försiktig bara, är ju så klart lite känsligare med mer värme.joakim76 skrev:Ok, får testa det. Tack för tipset![]()
Jo, man är ju livrädd för att gå igenom klarlacken