Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polering utav glasfiberkåpa, medel och trissa?

Poleringssätt och produktval.
Fraden
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 18 nov 2012 00:40
Ort: Örebro-län

Polering utav glasfiberkåpa, medel och trissa?

Inlägg av Fraden » 27 jul 2023 13:46

Hejsan.
Har en transporter jag håller på att greja med.
Har en påbyggnad i form av en förhöjning på taket gjord av glasfiber (original mellanhöga transporter T5.1).

Undrar nu lite efter att ha kört med min gamla reservdelsgurun-polermaskin (T3000)och FG500 tillsammans med en hårdare trissa om det börjar bli dags att prova något annat.

Provade även på lacken (plåten) på bilen men tycks inte fungera något vidare där heller längre.

Verkar som att själva trissan inte vill rotera så mkt den gjorde förr trotts att man ej lägger någon större tyngd på maskinen (har knappt används sedan inköp).

Så har egentligen två frågor (om ni inte har andra tips ni kan fylla på med).

1, kan FG500 bli för gammalt (är flera år gammalt).

2. Vilka polermaskiner är det man ska ha nu förtiden? Var dock nöjd sist jag använde min RG T3000.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Polering utav glasfiberkåpa, medel och trissa?

Inlägg av Funk » 28 jul 2023 06:07

Det enda att tänka på egentligen är att gelcoat ofta är både mjuk och tunn.
Polermedel som inte är vattenbaserat och mögligt brukar hålla hur länge som helst..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Fraden
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 18 nov 2012 00:40
Ort: Örebro-län

Re: Polering utav glasfiberkåpa, medel och trissa?

Inlägg av Fraden » 28 jul 2023 06:21

Kanon.
Tack för svar. Får ta mig en titt på polermaskinen med andra ord då vi kan räkna bort ett problem i alla fall 😂

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Polering utav glasfiberkåpa, medel och trissa?

Inlägg av Manor » 28 jul 2023 08:17

Då polermaskinen inte är tvingande roterande så måste trissan vara helt plan och därtill inte ges mycket tryck för att kunna rotera. Så länge polermaskinen i sig fungerar så är det nog bara att kontrollera att bakplattan kan snurra fritt så att den inte tar emot något…något annat vet jag inte kan fallera.

FG500 är ganska "grovt" så du kan ju komplettera med något "finare" och se om de blir någon skillnad. Fungerar det bättre så kan du laborera lite genom att blanda polermedlen och få till en kombination som fungerar.

Jag har ingen erfarenhet själv av att polera glasfiber men du nämnde att du hade samma problem på lacken i övrigt.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Fraden
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 18 nov 2012 00:40
Ort: Örebro-län

Re: Polering utav glasfiberkåpa, medel och trissa?

Inlägg av Fraden » 28 jul 2023 08:19

Japp. Samma problem på lacken. Får ta mig en koll när man får tid.

Fraden
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 18 nov 2012 00:40
Ort: Örebro-län

Re: Polering utav glasfiberkåpa, medel och trissa?

Inlägg av Fraden » 28 jul 2023 08:19

Japp. Samma problem på lacken. Får ta mig en koll när man får tid.

Skriv svar