Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Utländsk review av Flex XC 3401 VRG

Poleringssätt och produktval.
MAX

Re: Utländsk review av Flex XC 3401 VRG

Inlägg av MAX » 11 jan 2009 23:03

Nisse skrev:
MAX skrev:Ang trissor till 3401 så verkar det lite känsligt med val av denna hur funkar orginal trissan då som jag fattat ska vara optimerad för den här maskinen Max.
Den heter Kardborre-svamp vit på Flex språk 160 Ø x 30 art-nr 304.786

Den är mer avfasad och något tjockare än dom eftermarknads rondeller som saluförs...som håller måtten 160X25....Lila blir för hård maskinen studsar...orange fungerar bäst...Grå blir för mjuk och trycks ihop...

Originalet har jag inte testat...men kan tänka mig att både den rejäla avfasningen och tjockleken är väl avvägd....men den är väldigt hård... ;)
skulle vara intressant om du testa den vem vet det kan ju bli en riktig hit som man säger 8-)
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Utländsk review av Flex XC 3401 VRG

Inlägg av MAX » 12 jan 2009 22:27

Efter ytterliggare lite funderingar om 3401 en annan fråga kan ha missat någonstans men den ossilerande rörelsen hos denna maskin funkar den som hos en enklare modell av enkel ossilerande att man kan starta maskinen och exempelvis hålla i trissan och att den bara ossilerar som det heter eller fortsätter den att rotera dvs snurrar på.Om så är fallet så kan jag tänka mej att en hård trissa är ett måste eller en med minnimal friktion för att få så lite fäste som möjligt samt att man har ett polermedel som smörjer ganska rejält.
Mina funderingar Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Utländsk review av Flex XC 3401 VRG

Inlägg av Nisse » 12 jan 2009 22:52

MAX skrev:Efter ytterliggare lite funderingar om 3401 en annan fråga kan ha missat någonstans men den ossilerande rörelsen hos denna maskin funkar den som hos en enklare modell av enkel ossilerande att man kan starta maskinen och exempelvis hålla i trissan och att den bara ossilerar som det heter eller fortsätter den att rotera dvs snurrar på.Om så är fallet så kan jag tänka mej att en hård trissa är ett måste eller en med minnimal friktion för att få så lite fäste som möjligt samt att man har ett polermedel som smörjer ganska rejält.
Mina funderingar Max.
Detta skall kollas upp !

Detta finns naturligtvis att läsa sig till...

Men jag skall kolla detta alive i morgon åt dig Max !!

Här har du lite att läsa så länge....
Flex XC 3401 VRG polermaskin FLEX unika exenter-polermaskin-för perfekt finish Denna innovativa polermaskin simulerar genom sin exenterrotation den mänskliga handens cirkelrörelse vid polering. Därigenom möjliggör maskinens lugna och jämna gång att arbetet kan utföras med känsla och precision och ökar möjligheterna för ett arbete utan polerrosor. Denna polermaskin med ergonomiskt format knopphandtag är som gjord för sitt ändamål. Den permanenta exenterrörelsen garanterar konstant slag även vid belastning för en jämn polerbild.

Tillsammans med stor slaglängd ges möjlighet att avlägsna hologram (skuggningar) även på svart lack. Tack vare den exentriska rotations-rörelsen är värmeutvecklingen extremt låg vid ytan och däför idealisk för temperaturkänsliga lacker. Steglös varvtalsreglering och förtidsinställning för kontrollerad och optimal hastighet. Exenterrörelsen är optimal avstämd för medlevererad polersvamp Ø 160 x 30 mm.

Tekniska fördelar Max. skiv-Ø 160 mm Kardborre-rondell Ø 140 mm Varvtal, tomgång 160-480 /min Slag 8 mm Tomgångsslagtal 3200-9600 /min Upptagen effekt 900 Watt Avgiven effekt 590 Watt Vikt 2,60 kg Standardutrustning 1 greppkåpa 332.402 1 Knopphandtag 333.565 1 SoftVib-Handtag 316.857 1 Special-kardborrerondell, 140 Ø 342.637

FLEX fördelar FLEX 7-faldig microprocessor-elektronik: konstant varvtal, mjukstart med steglös strömbrytare, återgångsspärr vid strömavbrott, överbelastningsskydd, förval av varvtal och temperaturövervakning. 8 mm polerslag Permanent tvångsdrift för likvärdig polerbild Avtagbart ergonomiskt knoppgrepp Hög prestanda motor: för extrema belastningar. Spindellåsning Självbrytande kol: Skyddar motorn mot skador 4-m kabel: med FLEX röda stickkontakt Med polstrad special kardborre-rondell dia 140mm. Tack vare dia-förminskning och dämpeffekt blir arbetsresultatet än bättre.
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: Utländsk review av Flex XC 3401 VRG

Inlägg av MAX » 12 jan 2009 23:08

Låter bra det Nisse är det som jag tänkt att den roterar trots att man bromsar trissan så får man ju en ganska rejäl averkning som du beskrivit det hela men då gäller det nog att man har en trissa som väl avstämd med maskinen Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Utländsk review av Flex XC 3401 VRG

Inlägg av MAX » 13 jan 2009 22:27

Hur går det Nisse har du testat standard trissan till 3401 om det blev någon skillnad på gången. Eller kanske Extrem har testat skulle vara väldigt intressant att veta samt hur mycket den här tvångsroteringen driver på trissan vid belastning ,det börjar nämligen klia i mina fingrar Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Utländsk review av Flex XC 3401 VRG

Inlägg av Nisse » 13 jan 2009 23:27

MAX skrev:Hur går det Nisse har du testat standard trissan till 3401 om det blev någon skillnad på gången. Eller kanske Extrem har testat skulle vara väldigt intressant att veta samt hur mycket den här tvångsroteringen driver på trissan vid belastning ,det börjar nämligen klia i mina fingrar Max.
Tyvärr har vi haft så mycket att göra så tiden har inte funnits....få se om det blir lite lugnare någon dag så man hinner kolla det där.. :oops:
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: Utländsk review av Flex XC 3401 VRG

Inlägg av MAX » 13 jan 2009 23:42

Nisse skrev:
MAX skrev:Hur går det Nisse har du testat standard trissan till 3401 om det blev någon skillnad på gången. Eller kanske Extrem har testat skulle vara väldigt intressant att veta samt hur mycket den här tvångsroteringen driver på trissan vid belastning ,det börjar nämligen klia i mina fingrar Max.
Tyvärr har vi haft så mycket att göra så tiden har inte funnits....få se om det blir lite lugnare någon dag så man hinner kolla det där.. :oops:
Ingen fara var bara så väldigt nyfiken max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Utländsk review av Flex XC 3401 VRG

Inlägg av MAX » 14 jan 2009 20:27

låter finemang det ser jag fram emot och säkert många med mej max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Utländsk review av Flex XC 3401 VRG

Inlägg av mortil » 14 jan 2009 21:53

Extreme skrev:Jag skall testa lite nya poler rondeller som har kommit i dag,och ett nytt polermedel,

Testet skall utföras under lördag och söndag, åtekommer ang reslutatet., till vecka 4,

Testet skall ske med Flex XC 3401 VRG
har du kamera o ta lite bilder med ? de vore najs :)

va va de för nya rondeller och polermedel ?
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Göran

Re: Utländsk review av Flex XC 3401 VRG

Inlägg av Göran » 14 jan 2009 22:46

Tog bort inlägget med flex från nisse,
att beskriva en produkt med pris från den egna butiken är reklam och får inte förekomma på andra ställen än i reklamtråden.
/Göran
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Utländsk review av Flex XC 3401 VRG

Inlägg av Nisse » 15 jan 2009 11:59

MAX

Nu har jag kollat upp detta med 3401 VRG den går inte att hålla fast i rotationen....Nu skall jag gå och köka och stoppa handen i en ishink !! :lol:

Nu får vi nog vänta på en test här på forumet annars har vi snart tömt ut allt som går att informera om maskinen...

Göran...

OJ !!...blev lite för avancerat där en stund.... :oops:
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Göran

Re: Utländsk review av Flex XC 3401 VRG

Inlägg av Göran » 15 jan 2009 12:10

Det är bra Nisse, vi vill gärna ha dig här som medlem.
Tänk på att inte reklama utanför reklamtråden bara. :D
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Utländsk review av Flex XC 3401 VRG

Inlägg av MAX » 15 jan 2009 18:13

Nisse skrev:MAX

Nu har jag kollat upp detta med 3401 VRG den går inte att hålla fast i rotationen....Nu skall jag gå och köka och stoppa handen i en ishink !! :lol:

Nu får vi nog vänta på en test här på forumet annars har vi snart tömt ut allt som går att informera om maskinen...

Göran...

OJ !!...blev lite för avancerat där en stund.... :oops:
aj aj det var inte bra att du gjorde illa dej Nisse hoppas ishinken lindra dina skador ;)
Men då vet vi att den driver på ganska duktigt alla fall vilket i sin tur medför att den har en bra avverknings kapasitet som du skrivit tidigare.
Sedan gör ju den ossilerande rörelsen att den städar upp samtidigt som den polerar kan ju knappas bli bättre.
Men! då kvarstår ju frågan om trissval till den här maskinen samt att den sägs vibrera lite vilket jag tror till 99% har med trissvalet att göra då maskinen är lite speciell som jag uppfattar den alla fall.
det kanske är orginal trissan som är optimal till den här maskinen och att man låter polermedlen göra dom olika stadierna av polerandet så att säga alla fall mina tankar.
Kan till-lägga att jag börjar bli sugen på den här maskinen fast jag bestämt mej för att köra roterande men man är ju inte mer än människa max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Utländsk review av Flex XC 3401 VRG

Inlägg av MAX » 15 jan 2009 19:14

Hej igen efter att läst lite mera om maskinen i fråga speciellt om triss valet på den här sidanhttp://www.flex-tools.com/se/Produkte/Polierer ... soires.pdf
så kan man konstatera att både orginal trissan och tillvals-trissorna som rekomenderas har den här diameter förminskningen ner till 140mm samt ett centrum håll på 22mm det är kanske här som poängen ligger( nu mina tankar)
1.att diam-förminskningen gör att maskinen håller sej inom sitt så kallade arbets område.
2. att centrum hålet dämpar vibrationerna.
3.skulle inte tro att dom på ex mb fabrikerna skulle köra den här maskinen om den vibrerar så det skulle ex skapa vita fingrar.
Nu kanske jag försöker övertyga mej själv att det är en bra maskin så kom gärna med era funderingar över mina funderingar max.

Skriv svar