Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Optipad specialrondell för Cyclo och Top Tool

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Optipad specialrondell för Cyclo och Top Tool

Inlägg av Nisse » 06 jan 2009 16:52

Tips !

Vet att någon undrade över lammull till Top Tool

Produktbeskrivning:
Optipad är en specialrondell av lammull och akryl, framtagen för polermaskinen Cyclo-Top Tool
Rondellen har en god polerande effekt, tar bort mindre repor, samt ger en hög lyster endast genom att använda polish/vaxprodukter.

storlek 95 mm

Smartab saluför den...

Bild
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

marcus
Entusiast
Entusiast

Re: Optipad specialrondell för Cyclo och Top Tool

Inlägg av marcus » 06 jan 2009 18:12

Du skrev att du polerade av med 120 mm pads? Är det denna?
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 06 jan 2009 18:26

marcus skrev:Du skrev att du polerade av med 120 mm pads? Är det denna?
I all hast så blev det för stor diameter...95mm skall det vara..

Ja det är dessa vi kört med och testat... man måste ju tänka på ekonomin också när det blir kvantiteter, så vi kör vanliga rondeller...

Men dom var väldigt bra dom där Optipad...
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 06 jan 2009 19:00

Optipad heter dom ja . och i jämförelse med vanlig lammull så funkar dessa till toptool . :) synd dom inte finns i 133 mm .
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 06 jan 2009 20:22

Aha optipad, du körde alltså av lackskyddet med dessa?

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 06 jan 2009 21:18

marcus skrev:Aha optipad, du körde alltså av lackskyddet med dessa?
Kör QF 140 top tool gula rondeller 125X25 ....och då kör jag ut medlet så det ser ut som mjöl...det bara dammar på lacken...sedan kör jag av överskottet med optipad...blåser av med tryckluft och sedan microfiber..slitna lacker tak/huv/(backlucka sedan) händer det att jag lägger Autoglym Autoglym Liquid Hardwax som ett extrasteg...

Trutest QF 140..säger detta igen...Man skall köra ut medlet så det blir som damm...
Hög fart på Top Toolen (5) så att man får värme....man skall inte slita sig trött på att torka av detta som en del gör....i princip skall man kunna blåsa av detta med tryckluftspistol....
MVH Nisse

Bild

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 06 jan 2009 21:57

Varför polerar ni inte med optipad istället för gul hård? Du har mkt mer avverkning på optipad än på en vanlig gul pad. Det känns lite bakvänt eller är det jag som är ute och cyklar :?

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 06 jan 2009 22:34

marcus skrev:Varför polerar ni inte med optipad istället för gul hård? Du har mkt mer avverkning på optipad än på en vanlig gul pad. Det känns lite bakvänt eller är det jag som är ute och cyklar :?
När man kör så mycket bilar på ett år som vi gör så handlar det om ekonomi också...Man får nog skilja lite på professionell användning och privat...Vi polerar ca: 1000 fordon/år...

just det stora krutet gällande poleringen ligger just i dom roterande maskinerna för vår del....Om man lägger på slutklämmen med optipad eller vanliga rondeller har inte så stor inverkan...Optipad vs standard rondell bli väldigt mycket pengar på ett år på våra kvantiteter...

Vi behöver inte ha så stor avverkning gällande dom oscillerande maskinerna...för när dessa körs igång så är jobbet med poleringen redan klart för vår del...utan vi har dessa maskiner mer för att "städa upp" till skillnad från garage rekondaren som vill avverka så mycket som möjligt med en oscillerande maskin....

Optipad anser jag mer vara en produkt för vanlig konsument...Men vi har som sagt testat den och den är bra !!
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 17 feb 2009 00:16

Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 17 feb 2009 00:28

Till att börja med 50-95-150mm som vi har på lager.... ;)
MVH Nisse

Bild

Bilvårdsgrossisten

Inlägg av Bilvårdsgrossisten » 14 mar 2009 14:00

En rolig händelse angående optipad var att en utav säljarna var på ett besök hos ett företag som uteslutande körde med optipad och framhöll deras överlägsenhet. Dom hade vid tillfället en V70 inne för rekond och då körde vi en tredjedel av huven för att visa ett alternativ och dom blev förvånade över att där vi körde blev det ju ÄNNU bättre. Dom var ändå tveksamma till att göra nåt inköp då eftersom dom redan hade så pass mycket på lager som dom ville använda upp först.

Dagen efter ringde dom upp och frågade hur dom skulle göra för att nu syntes det hur väl som helst vart vi hade kört. DOm lyckades inte få upp samma finish med sina produkter. Eller som dom uttryckte det, citat: Det GÅR ju inte hur fasen vi än gör, hur länge å hårt vi än kör"! =) Det givna svaret på deras undran var ju förstås att lägga ett par tusen på nya produkter som dom då tjänar in på nån vecka!

En lite rolig händelse bara!

Mvh Larry!
Senast redigerad av 4 Bilvårdsgrossisten, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 14 mar 2009 14:44

Nyfiken !

Vilka maskiner och medel användes vid detta tillfälle ?
MVH Nisse

Bild

Bilvårdsgrossisten

Inlägg av Bilvårdsgrossisten » 14 mar 2009 16:07

Dom körde bla Amaze Tuff och sen testade dom som sagt allt dom hade att tillgå! Dom körde med toptoolmaskin. Finns det nån här som testat Meguiars vita ulltrissa? Jag har inte hittat nån "ulla" som kan mäta sig med den. Smartabs svarta, gula osv är inte på långa vägar jämförbara. Och sen just Amazen döljer ju i alldeles för stor utsträckning.

Mvh Larry!

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 14 mar 2009 16:28

Bilvårdsgrossisten skrev:Dom körde bla Amaze Tuff och sen testade dom som sagt allt dom hade att tillgå! Dom körde med toptoolmaskin. Finns det nån här som testat Meguiars vita ulltrissa? Jag har inte hittat nån "ulla" som kan mäta sig med den. Smartabs svarta, gula osv är inte på långa vägar jämförbara. Och sen just Amazen döljer ju i alldeles för stor utsträckning.

Mvh Larry!

Ganska dyr trissa du pratar om? enligt er egna shop kostar den 625:- om det är denna Double Side Cutting Pad 200mm
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 14 mar 2009 16:32

Bilvårdsgrossisten skrev:En rolig händelse angående optipad var att en utav säljarna var på ett besök hos ett företag som uteslutande körde med optipad och framhöll deras överlägsenhet. Dom hade vid tillfället en V70 inne för rekond och då körde vi en tredjedel av huven för att visa ett alternativ och dom blev förvånade över att där vi körde blev det ju ÄNNU bättre. Dom var ändå tveksamma till att göra nåt inköp då eftersom dom redan hade så pass mycket på lager som dom ville använda upp först.

Dagen efter ringde dom upp och frågade hur dom skulle göra för att nu syntes det hur väl som helst vart vi hade kört. DOm lyckades inte få upp samma finish med sina produkter. Eller som dom uttryckte det, citat: Det GÅR ju inte hur fasen vi än gör, hur länge å hårt vi än kör"! =) Det givna svaret på deras undran var ju förstås att lägga ett par tusen på nya produkter som dom då tjänar in på nån vecka!

Mvh Larry!

Hej Larry!

Körde ni oxå toptool.... till era produkter?

Mvh.Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Bilvårdsgrossisten

Inlägg av Bilvårdsgrossisten » 14 mar 2009 17:04

Jiiins skrev:
Bilvårdsgrossisten skrev:En rolig händelse angående optipad var att en utav säljarna var på ett besök hos ett företag som uteslutande körde med optipad och framhöll deras överlägsenhet. Dom hade vid tillfället en V70 inne för rekond och då körde vi en tredjedel av huven för att visa ett alternativ och dom blev förvånade över att där vi körde blev det ju ÄNNU bättre. Dom var ändå tveksamma till att göra nåt inköp då eftersom dom redan hade så pass mycket på lager som dom ville använda upp först.

Mvh Larry!

Hej Larry!

Körde ni oxå toptool.... till era produkter?

Mvh.Jiiins
Hej Jiins!

Nej vi kör med enkelmaskin, för att få bästa resultat, lyster osv. Finns dom som kör våra produkter med toptoolen oxå men jag rekomenderar att man kör med en enkelmaskin typ AEG maskinen och sedan med antingen ulltrissan från Meguiars eller nån av dom absolut mest hållbara trissorna från oss. Dom som heter 2,o är laminerade och förstärkta och har en hållbarhet som får en att skina som en sol åt minnena från tiden med "vanliga" skumtrissor.. =)

Kör du som proffs eller som entusiast själv? Och vad brukar du använda?

Mvh Larry!

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 14 mar 2009 17:14

Larry, jag tror att de frågar om vilka produkter som Ni använde för att få det resultatet, som de inte lyckades med?

EDIT:

En varningens ord, jag skulle aldrig polera med rondellerna som du rekommenderar tillsammans med en AEG, den är alldeles för klen för större trissor. Själv så använder jag i stort sett bara 5" och ibland 6". Det krävs en Makita el dyl för att få ngn glädje av större trissor.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 14 mar 2009 18:01

Skall man få en rättvis bedömning skall man nog köra med samma maskineri....t.ex Flex 3401VRG samma person som håller i maskinen...samma medel men då olika rondeller för att få ett rättvist utslag....om man nu skall jämföra just olika rondeller....

Kan variera enormt mellan användare (handhavande) med olika tekniker och fram för allt varvtal osv.....bara där ligger en stor skillnad i resultatet... ;)

Personligen är jag skeptisk mot snabba tester för att jämföra bilvårdsprodukter....typ.. du tar dina grejer och jag tar mina och sedan ser vi vilken som få blankast resultat....

Skall man testa just rondeller så skall förutsättningarna vara lika för båda typen... ;)
MVH Nisse

Bild

Bilvårdsgrossisten

Inlägg av Bilvårdsgrossisten » 14 mar 2009 18:27

marcus skrev:Larry, jag tror att de frågar om vilka produkter som Ni använde för att få det resultatet, som de inte lyckades med?

EDIT:

En varningens ord, jag skulle aldrig polera med rondellerna som du rekommenderar tillsammans med en AEG, den är alldeles för klen för större trissor. Själv så använder jag i stort sett bara 5" och ibland 6". Det krävs en Makita el dyl för att få ngn glädje av större trissor.
Hej Marcus. Vi körde med ultracut och 105an! Ursäkta om jag bommade det! =)
Men din varnig tror jag är obefogad då jag kört med AEG maskinerna i fyra år nu utan att slitit ut nån av dom. Vi kör ca 2000 bilar per år och dom knäcks inte av de trissor som jag rekomenderar. Dessutom är det 3 års garanti på AEG´n! Så inte behövs det någon makita för att få glädje utav dessa trissor. Makitan är alldeles för klumpig för min smak och då det blir många många bilar per år för mina anställda så är arbetsmiljön en viktig del som man inte ska glömma bort! Arbetsmiljön kommer ofta långt ner på prioriteringen inom bilvården.

Bilvårdsgrossisten

Inlägg av Bilvårdsgrossisten » 14 mar 2009 18:44

Nisse skrev:Skall man få en rättvis bedömning skall man nog köra med samma maskineri....t.ex Flex 3401VRG samma person som håller i maskinen...samma medel men då olika rondeller för att få ett rättvist utslag....om man nu skall jämföra just olika rondeller....

Kan variera enormt mellan användare (handhavande) med olika tekniker och fram för allt varvtal osv.....bara där ligger en stor skillnad i resultatet... ;)

Personligen är jag skeptisk mot snabba tester för att jämföra bilvårdsprodukter....typ.. du tar dina grejer och jag tar mina och sedan ser vi vilken som få blankast resultat....

Skall man testa just rondeller så skall förutsättningarna vara lika för båda typen... ;)
Nej där håller jag inte med. Rättvisa är väl att dom kör med det dom brukar och vi kör med det vi rekomenderar istället?? Jag kan väl inte ställa mig och köra mina medel med en mindre effektiv maskin samt med sämre trissor för att det ska bli "rättvist"? :D Resultat är väl det mest rättvisa man kan uppnå? Jag kan ju inte som sagt byta ner mig i maskin och trissa då jag har ett bättre alternativ. Och vår ulltrissa är ju uppbyggd just FÖR 105an för att ge bästa effekt. Så en trissa kan ju höra ihop med ett medel! Men visst skulle vi kunna köra med vårt medel på deras toptool å optipadarna för att se hur det blir. Låt oss leka med tanken ATT deras medel då skulle ta bättre .. *S* Vad skulle vi uppnå med det? Jo vi skulle konstatera att det finns två sämre sätt å ett bra sätt! =) Du kommer ju bort från själva poängen vilket bilvård går ut på, att få till bästa möjliga resultat på kortast tid.

Förutsättningen är ju en lack, sen är bästa lösningen det som ger bäst resultat på kortast tid som sagt! Så iochmed att det var på samma bil och därmed samma lack vi körde på så är min absoluta uppfattning om att vi hade exakt samma förutsättningar. Men vi valde olika kombinationer utav produkter och maskiner.

Logiken i ditt resonemang är ju som att man inte kan jämföra en bubbla och en Ferrari i prestanda om man inte lyfter in bubblamotorn i Ferrarin och vice versa! *skratt* =)

Vår uppgift som leverantör är att kunna visa bättre alternativ än de som används om möjligt.

Mvh Larry!

Skriv svar