Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lite tips inför maskinpolering för nybörjare

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Lite tips inför maskinpolering för nybörjare

Inlägg av Nisse » 06 jan 2009 19:13

Man skall undvika att börja med lite dyrare objekt...T.ex. grannens Mercedes-Benz SLK 55 AMG

Ett tips är att fixa fram en beg def baklucka/huv från någon bil på skroten...Volvo 240 är perfekt...

Sedan testar man vart gränsen går...man kan belasta mer än vad man tror..att det kommer en rökpuff behöver inte vara farligt...men det betyder att man bör ta det lite lungt...

Testa att överskrid värmegränsen rejält !!...kör så lacken kokar...och plåten slår sig !!

Testa att köra lite på kantena där lacken är tunnast !!

Gör några repor på olika ställen mer och mindre...och testa hur bra Ni får till detta....

Testa olika rondeller...Testa olika farter...

Kör flitigt för att testa så ni har grepp på detta..

Börja sedan på något billigt objekt och ta det lungt...arbeta metodiskt...

Efter några bilar så börjar det säkert att flyta på..

Lycka till !!
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Lite tips inför maskinpolering för nybörjare

Inlägg av Tantrum » 06 jan 2009 19:56

Bra tips!

Skulle vilja tillägga att man inte skall vara rädd att experimentera och testa lite. Inom rimlighetens gräns förstås.

Sen är det bara att ta det lugnt och inte stressa när man kör :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Re: Lite tips inför maskinpolering för nybörjare

Inlägg av MAX » 10 jan 2009 20:20

Ok då har jag lite funderingar ang maskinpolering med en roterande maskin.
jag har ju polerat några bilar med en roterande maskin och kört både rubbing och slutfinish känner mej ganska nöjd med resultatet men nu vill jag vidare

Känner att det är dags att byta mot en annan roterande då jag saknar varvtals regleringen nu har jag som bekant 1500varv konstant,om ni tycker att jag upprepar mej så är det för att det ska bli lättare att förstå vad jag pratar om för nytillkomna läsare eller läsare som befinner sej i samma sits.

Som jag har upplevt min maskin så har den allt jag önskar förutom då varvtals regleringen. upplever det ibland som jag har problem att sprida och bryta ner medlet då varvtalet startar på ett relativt högt varv direkt jag startar den, att den startar polerings proceduren direkt utan att man hunnit jobba in medlet riktigt.

När jag använder maskinen exempelvis till rubbing så lägger jag först medel på trissan sätter trissan mot underlaget sprider ut med avslagen maskin över ytan som ska rubbas startar sedan maskinen smtidigt som jag har den i rörelse funkar bra sedan då för att jobba in medlet så lägger jag på lite exra tyngd känner som att jag får ner varvtalet lite samtidigt som att medlet jobbas in i underlaget samt att den börjar avverka sedan när jag tycker att det börjar gå lite lättare så lättar jag helt på trycket och låter maskinen göra jobbet tills medlet i princip är borta torkar av och inspekterar känns som om jag gör rätt.

så innan vi går vidare så vill jag veta om jag gör rätt med maskinen som jag då inte kan reglera varvtalet med om man nu vill ha ut så mycket som möjligt av den här maskin sorten, nu förutsätter vi att man använder rätt trissa till rätt medel så det inte blir för mycket på en gång utan bara hur man ska använda den när man har rätt förutsättningar men inte kan reglera varvtalet max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Lite tips inför maskinpolering för nybörjare

Inlägg av Nisse » 10 jan 2009 21:31

När jag använder maskinen exempelvis till rubbing så lägger jag först medel på trissan sätter trissan mot underlaget sprider ut med avslagen maskin över ytan som ska rubbas startar sedan maskinen smtidigt som jag har den i rörelse funkar bra sedan då för att jobba in medlet så lägger jag på lite exra tyngd känner som att jag får ner varvtalet lite samtidigt som att medlet jobbas in i underlaget samt att den börjar avverka sedan när jag tycker att det börjar gå lite lättare så lättar jag helt på trycket och låter maskinen göra jobbet tills medlet i princip är borta torkar av och inspekterar känns som om jag gör rätt.

så innan vi går vidare så vill jag veta om jag gör rätt med maskinen som jag då inte kan reglera varvtalet med om man nu vill ha ut så mycket som möjligt av den här maskin sorten, nu förutsätter vi att man använder rätt trissa till rätt medel så det inte blir för mycket på en gång utan bara hur man ska använda den när man har rätt förutsättningar men inte kan reglera varvtalet max.MAX


Sprida medlet med manuellt innan start med rondellen skulle jag tippa att 90% av rekondarna gör, fast dom har maskiner med variabel vartalsinställning....Men inför poleringen, visst känns det bra att kunna starta på lägre hastighet och få ut medlet på större yta...

Rätt rondell är oftast en smaksak...När man har polerat X antal bilar så vet man vad man skall ladda med för kombinationer...maskin...rondell...medel...detta kan variera från person till person...

När det gäller polermedel så skall dom köras ut väl...och doseringen är också viktigt...ett fel som många gör är just att man lägger på för mycket och inte kör ut medlen riktigt...

Det finns många olika synpunkter hur man skall göra...i skrift kan det vara svårt att lära ut något...

Hur som helst...träning ger färdighet...
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Lite tips inför maskinpolering för nybörjare

Inlägg av Jiiins » 12 jan 2009 22:49

Här kommer det en länk som var intressant om poleringsteknik.
http://www.clean-image.co.uk/articles/S ... rrosor.htm
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

MAX

Re: Lite tips inför maskinpolering för nybörjare

Inlägg av MAX » 12 jan 2009 23:23

Jiiins skrev:Här kommer det en länk som var intressant om poleringsteknik.
http://www.clean-image.co.uk/articles/S ... rrosor.htm
Intressant läsning speciellt med hur man lägger medlet på karossen i stället på trissan samt att man vinklar maskinen när man kör ut medlet ska testas. skulle man mot förmodan få en lika blank huv som den killen då har man lyckats Max.

Skriv svar