Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Val av roterande Maskin

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
MAX

Val av roterande Maskin

Inlägg av MAX » 09 jan 2009 23:36

Har ju som en del känner till en gammal slitvarg till polermaskin(kommer alldrig ihåg vad den heter)en toppen maskin när man får det att flyta med trissor och medel.
nu har jag tagit beslutet att uppgradera mej till en ny maskin då jag inte kan reglera varvtalet på den här masinen 1500varv konstant . :twisted:

Och när jag nu bestämt mej för att att köra roterande fullt ut alltså rubbing och slut-finisch förutom lackskydd som jag kommer att använda mej av en enkel ossilerande till,så vill jag ha lite tips på en maskin för mitt ändamål 8-).


önskemål om min drömmaskin :twisted:
stark
mjukstart kunna smyga upp till inställt varvtal
låsning av av start knapp på inställt varvtal
varvtal mellan 600-3000
inte fullstor. men kanske inte minst heller
gärna lite tyngd
så tyst som möjligt har ju garaget som bekant i hyreshus

Har ju kollat runt lite på olika vebb shoppar känns som om makitan stämmer in på den här beskrivningen
den känns rätt så att säga.
Sedan då aeg.n ser ju lite smidigare ut men väldigt lätt ut men då det fortfarande hänger på ljudnivån så varför inte,
sist då millwauke klart snyggas i sin fina röda färg (skulle passa bra till racern) men ser åckså väldigt lätt ut sedan har man ingen som helst erfarenhet av den här quick kontakten men ser ju väldigt praktisk ut
sen kommer ju även ljudnivån in här.


Så dela gärna med er av era erfarenheter om respektive maskin fördelar nackdelar eller kanske rent av en annan maskin. Max
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Val av roterande Maskin

Inlägg av mortil » 09 jan 2009 23:40

låter precis som om din drömmaskin är en FLEX 602VR stark som För hundra gubbar. lite tyngd, mjukstart och precis mellan dom varvtalen du sa :)
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

MAX

Re: Val av roterande Maskin

Inlägg av MAX » 09 jan 2009 23:41

Glömde tacka Jiiins fö tipset om maskinen på blocket toppen känns kanon ;)
men jag vill som sagt skaffa lite mer kött på benen först.
MVH MAX.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Val av roterande Maskin

Inlägg av MAX » 09 jan 2009 23:50

mortil skrev:låter precis som om din drömmaskin är en FLEX 602VR stark som För hundra gubbar. lite tyngd, mjukstart och precis mellan dom varvtalen du sa :)
Ska kolla upp den lite och ljud nivå :?:
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Val av roterande Maskin

Inlägg av marcus » 10 jan 2009 00:04

Makita, en grymt slitstark maskin med alla egenskaper du vill ha. Smygstart, stark, börjar på 600 rpm, inte för klumpig, väger 3,2 kg.

AEG:n och Milwaukee är i stort sett identiska maskiner, quicklocken har ett orosmoment då den kan tjorva en hel del. Lägsta varv är 900 rpm, inte ett problem enligt mig, mkt smidig och ganska lätt (,21kg), inte på långa vägar lika stark som Makitan och kan därmed gå mkt varm, speciellt om man polerar på lägre varvtal och större pads(jag polerar i stort sett alltid med småa pads 130-150 mm).

Flex 3403 VRG, påminner om AEG:n och Milwaukeen dvs liten och smidig och inte så kraftfull, dyrare än AEG:n.

Om jag skulle välja maskin så skulle det bli en lättare maskin t.ex AEG:n. Jag har haft AEG:n, FLEX 3403 VRG samt upplärd på Makitan.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Val av roterande Maskin

Inlägg av MAX » 10 jan 2009 00:20

marcus skrev:Makita, en grymt slitstark maskin med alla egenskaper du vill ha. Smygstart, stark, börjar på 600 rpm, inte för klumpig, väger 3,2 kg.

AEG:n och Milwaukee är i stort sett identiska maskiner, quicklocken har ett orosmoment då den kan tjorva en hel del. Lägsta varv är 900 rpm, inte ett problem enligt mig, mkt smidig och ganska lätt (,21kg), inte på långa vägar lika stark som Makitan och kan därmed gå mkt varm, speciellt om man polerar på lägre varvtal och större pads(jag polerar i stort sett alltid med småa pads 130-150 mm).

Flex 3403 VRG, påminner om AEG:n och Milwaukeen dvs liten och smidig och inte så kraftfull, dyrare än AEG:n.

Om jag skulle välja maskin så skulle det bli en lättare maskin t.ex AEG:n. Jag har haft AEG:n, FLEX 3403 VRG samt upplärd på Makitan.
Är ju som sagt lite inne på makitan och har ju en liten enkel ossilerande makita den får jag ju alla fall säga är helt underbar har ju även en aeg400någonting enkel ossilerande men den har fått dela plats i skåpet med meectollsen ändå så ska ju den vara en bra maskin kanske lite effektivare än makitan men i mitt tycke så spelar dom i olika divisioner makitan i ettan och aeg.n i trean men som sagt aeg.n har ju några år på nacken.men som sagt hänger ju lite på ljudnivån pga hyreshus.Max
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Val av roterande Maskin

Inlägg av MAX » 10 jan 2009 00:51

mortil skrev:låter precis som om din drömmaskin är en FLEX 602VR stark som För hundra gubbar. lite tyngd, mjukstart och precis mellan dom varvtalen du sa :)
har kollat lite på din våtslipning av vingen på nissan är det samma maskin som 602an ser alla fall ut så max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Val av roterande Maskin

Inlägg av mortil » 10 jan 2009 00:56

MAX skrev:
mortil skrev:låter precis som om din drömmaskin är en FLEX 602VR stark som För hundra gubbar. lite tyngd, mjukstart och precis mellan dom varvtalen du sa :)
har kollat lite på din våtslipning av vingen på nissan är det samma maskin som 602an ser alla fall ut så max.
Japp det är en 602 :)
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

MAX

Re: Val av roterande Maskin

Inlägg av MAX » 10 jan 2009 01:30

mortil skrev:
MAX skrev:
mortil skrev:låter precis som om din drömmaskin är en FLEX 602VR stark som För hundra gubbar. lite tyngd, mjukstart och precis mellan dom varvtalen du sa :)
har kollat lite på din våtslipning av vingen på nissan är det samma maskin som 602an ser alla fall ut så max.
Japp det är en 602 :)
Bra då har jag lite mera kött på benen angående mina funderingar både vad det gäller 602 som mortil rekomenderat samt dom här maskinerna som markus rekomenderat vet ju att ni båda har bra erfarenheter av dessa maskiner som det känns så väger det mellan 602an och makitan kanske inbillning men känns dessutom som dessa två maskiner är både tystare och lugnare än aeg.n och millwauken i och med att dom dessutom ser lite kraftigare ut trygga maskiner med andra ord .

Kan ju tillägga att jag åckså känner mej trygg nu när jag bestämt mej för vilken maskin typ jag ska använda och att det är mitt val och att ingen ifrågasätter det och säger att jag ska använda en annan maskintyp kan inte bli bättre nu gäller det bara att få klämma lite åckså litar på era omdömen Mortil och Marcus till 110% mvh Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Val av roterande Maskin

Inlägg av marcus » 10 jan 2009 10:22

Makitan är tystare än AEG:n och Milwaukeen. Men då jag inte polerar 8h per dag och inte använder större pads så tycker jag att AEG:n har en fördel, just för att den är så lätt och smidig. Den är dock inte på vägar lika stark som Makitan.

Oavsett vilken du väljer så blir du inte missnöjd.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Val av roterande Maskin

Inlägg av Nisse » 10 jan 2009 11:22

Flex L 602 VR
Klarar alla jobb man kan kräva av en roterande, men blir lite väl tung att köra på sidor.
Enormt stark klarar lammull och mycket hög belastning med detta. Perfekt maskin på alla toppytor.


AEG PE 150 / MILWAUKEE AP 12 QE stort sett samma maskin frånsett att MILWAUKEE har QUIK-LOK
Mycket polermaskin för pengarna klarar högre belastning än man kan tror, Vi har provkört dom och är väldigt nöjda med resultatet...över förväntan !!

Flex L 3403 VRG
Mycket bra maskin perfekt för polering (min favorit) smidig, perfekt att hålla i.
MEN !! kör man och belastar för hårt så löser elektroniken ut. Då får man köra den obelastad på höga varv för att kyla den.



Gällande roterande är Flex L 602 VR och Flex L 3403 VRG i kombination det bästa...
Jag kör ofta 8tim/dag...

All produktdata över dessa maskiner hittar du hos oss om du vill jämföra prestanda...

Nisse
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Val av roterande Maskin

Inlägg av mortil » 10 jan 2009 12:02

Nisse skrev:Flex L 602 VR
Klarar alla jobb man kan kräva av en roterande, men blir lite väl tung att köra på sidor.
Enormt stark klarar lammull och mycket hög belastning med detta. Perfekt maskin på alla toppytor.


AEG PE 150 / MILWAUKEE AP 12 QE stort sett samma maskin frånsett att MILWAUKEE har QUIK-LOK
Mycket polermaskin för pengarna klarar högre belastning än man kan tror, Vi har provkört dom och är väldigt nöjda med resultatet...över förväntan !!


Flex L 3403 VRG
Mycket bra maskin perfekt för polering (min favorit) smidig, perfekt att hålla i.
MEN !! kör man och belastar för hårt så löser elektroniken ut. Då får man köra den obelastad på höga varv för att kyla den.


Gällande roterande är Flex L 602 VR och Flex L 3403 VRG i kombination det bästa...
Jag kör ofta 8tim/dag...

All produktdata över dessa maskiner hittar du hos oss om du vill jämföra prestanda...

Nisse

Yes :) ska försöka skaffa mig själv en 3403VRG framöver att ha som extramaskin och köra sidor och mindre hättor på :) som du säger. går man hela dagarna eller längre stunder så kan 602an bli aningen tung att ha och göra med på sidorna . men på plana ytor är den helt toppen då den har lite tyngd i sig själv :)
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

MAX

Re: Val av roterande Maskin

Inlägg av MAX » 10 jan 2009 13:17

Har kollat min maskin data i dag och konstaterat att den heter manson m51/15,
Tillverkad av manson tools linköping 1500 varv 220volt 2,4a ser inte angiven effekt lite sliten skylt kan vara 1450w lite osäker.vikt uppskattad testade på badrums vågen ca 3,5kg ,

Som sagt helt underbar när man får flyt med medel o trissor lite tung som sagt när man kör sidorna .men väldigt stadig och trygg så det jämnar ut sej kan man säja då man slipper ligga på så hårt.Samt väldigt tyst.

Så efter att fått lite mer bra information kan ang storlekar o vikt kan jag konstatera att jag har en bra maskin .Men kan inte reglera varvet då kan vi kanske börja prata om arbets teknik för att få ut max :lol: av den här maskinen avverkningen är nog minsta problemet i mitt fall utan att få max :lol: finish med den här maskinen.

Kan ju vara så enkelt så att problemet inte ligger i maskinen eller mitt arbets sätt finns naturligtvis mycket att förbättra och utveckla typ trissor, medel ,teknik, utan mina objekt att jag gjort vad det går att göra inom rimliga gränser, objekten har ju sett sina bästa dagar om jag säger att skoda pickupen är den som varit det bästa utgångs läget så förstår ni hur det står till med dom andra objekten alltså färdiga för en omlack förutom corsan inte bra lack men att det finns frisk matreal att jobba med.
men det kanske vi ska ta upp i en annan tråd så vi håller oss till ämnet blir lättare att ta till sej informationen då Max.

Skriv svar