Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Mjuk blir hård .

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Mjuk blir hård .

Inlägg av mortil » 19 jan 2009 00:26

hej hej och god kväll :)

eftermiddagen och kvällen ägnade jag i garaget åt min och sambons Toyota aygo -07

då vi köpte den i oktober 07 så polerade jag och lackförseglade jag den med R2000 på en gång . den kändes väldigt behaglig i lacken och lättarbetat. precis så där lagom mjuk . nu idag så va de dags att gå över den igen (skulle gjorts i oktober igentligen men har inte haft tid) lacken kändes nu hård. väldigt hård . hade faktist problem att få bort en del repor och menzerna IP ställdes på hyllan och tog fram 3M fastcut PLUS på med vita hårda på toptoolen och sen va det att köra igång . yes . nu bet det fint, fick fortfarande arbeta en del men inte mer än vanligt .

körde en medium rubbing och slutligen en Ultrafin rubbing för att få upp det där lilla extra.
sen gick jag och funderade på om jag skulle bara vaxa bilen köpa PPS och behandla med det eller lägga R2000 på en gång . äh va För hundra gubbar . R2000 fick det bli! jag testar PPS i sommar på bilen i stället :)

nu blev det lite onödig fakta där men i alla fall . någon som varit med om att en bil varit lagom mjuk i lacken och sen blivit hård efter ett år eller så ? bilen var ju knappt 1månad från fabrik då vi fick den . så frågan är om lacken inte hade hunnit härda riktigt ?
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

MAX

Re: Mjuk blir hård .

Inlägg av MAX » 19 jan 2009 06:42

Mina tankar antigen så är det som du skriver att lacken inte hunnit härda riktigt då bilen bara var i mån gammal.
eller så var det din tidigare lack behandling som gjorde bilen hård 8-) i lacken.
Dels själva polerings momentet att du drev upp lite exra värme på djupet och att det blir kanske en hård 8-) yta av r2000 mina tankar som sagt :P max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

hulden
Ny Medlem

Inlägg av hulden » 21 jan 2009 12:20

Jag tippar på att lacken är känns hård eftersom du har polerat ner lacken så den är slät förra året vilket gör att fortsatt polering måste göras med agressivare metoder för att kapa ännu mer lack.

En slät yta är alltid svårare att polera ner än en trubbigare. Det är vad jag tror!
Senast redigerad av 4 hulden, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 21 jan 2009 22:30

Vi jobbar mot en Toyota handlare, tycker Toyota har rätt mjuka lacker i jämförelse med Volvo, VW,
Audi, Saab...
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 22 jan 2009 00:08

Nisse skrev:Vi jobbar mot en Toyota handlare, tycker Toyota har rätt mjuka lacker i jämförelse med Volvo, VW,
Audi, Saab...
jo de tycker jag med. men denna va inte överdriven hård men kändes fortfarande hårdare än första gången jag polerade den . och då körde jag med exakt samma uppsättning grejer .
!! MORTIL !!

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 22 jan 2009 10:32

mortil skrev:
Nisse skrev:Vi jobbar mot en Toyota handlare, tycker Toyota har rätt mjuka lacker i jämförelse med Volvo, VW,
Audi, Saab...
jo de tycker jag med. men denna va inte överdriven hård men kändes fortfarande hårdare än första gången jag polerade den . och då körde jag med exakt samma uppsättning grejer .
Bara en parantes:

Volvo och Chrysler i USA har stämt en lackskyddstillverkare genom att dom påstår att lacken måste härda i minst 2år innan man lägger ett 2komp lackskydd...lackerna har blivit flammiga när dom lagts på nybilar...så lacker härdar under lång tid...och blir hårdare efter en tid....Volvo påstår att lacken får svårt att andas...det blir för tätt...

Vi kör nya bilar av alla fabrikat och har aldrig stött på problemet...

Det märks rätt väl på en ny bil och samma bil efter 2år...gällande hårdhet...
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 22 jan 2009 11:13

Nisse skrev:
mortil skrev:
Audi, Saab...
Bara en parantes:

Volvo och Chrysler i USA har stämt en lackskyddstillverkare genom att dom påstår att lacken måste härda i minst 2år innan man lägger ett 2komp lackskydd...lackerna har blivit flammiga när dom lagts på nybilar...så lacker härdar under lång tid...och blir hårdare efter en tid....Volvo påstår att lacken får svårt att andas...det blir för tätt...

Vi kör nya bilar av alla fabrikat och har aldrig stött på problemet...

Det märks rätt väl på en ny bil och samma bil efter 2år...gällande hårdhet...
Intressant. Vilken lackskydds tillverkare var det då? Vad jag vet så andas väl dom flesta lackskydden som används av oss här? Eller har jag fel? R2000 ska ju andas efter vad jag läst mig till både på svenska, engelska och australienska sajter.
!! MORTIL !!

rekaren
Medlem

Inlägg av rekaren » 22 jan 2009 18:40

Volvo i sverige säger väll 1 år innan man får lägga lackförsegling, annars gäller inte deras lackgaranti.
Senast redigerad av 4 rekaren, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Inlägg av MAX » 22 jan 2009 18:55

Då kanske man inte ska lägga ett lackskydd som andas på en bil som varit oxiderad.
då vad jag förstår blir mer sårbar kanske bättre då att lägga ett skydd som inte andas om bilen varit oxiderad max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 22 jan 2009 20:17

Vi har i alla fall lagt 1000tals lackskydd på både nya och äldre fordon utan något problem....och då kör vi bara PPS...

Hämtat från nätet....
Volvo i Usa har stämt en del tillverkare bla Tefcar då lacken har blivit förstörd av deras lackskydd. Det beror enligt Volvo på att deras lacker härdar i upptill två år efter leverans och kan bli flammig av ett för "tätt" lackskydd. Det bildas ett skikt som inte tillåter lacken att "andas"

Hur säker källan är skall jag låta vara osakt !!
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 22 jan 2009 21:21

Nisse skrev:Vi har i alla fall lagt 1000tals lackskydd på både nya och äldre fordon utan något problem....och då kör vi bara PPS...

Hämtat från nätet....
Volvo i Usa har stämt en del tillverkare bla Tefcar då lacken har blivit förstörd av deras lackskydd. Det beror enligt Volvo på att deras lacker härdar i upptill två år efter leverans och kan bli flammig av ett för "tätt" lackskydd. Det bildas ett skikt som inte tillåter lacken att "andas"

Hur säker källan är skall jag låta vara osakt !!

just det med tefcar har jag hört. gjorde inte dom reklam typ att om man lackförseglade bilen hos dom och fick problem så tog dom över lackgarantin . ?
!! MORTIL !!

rekaren
Medlem

Inlägg av rekaren » 22 jan 2009 22:09

Och det med volvo är jag rätt säker.

Men Åke på ditec tar över allt, eller??
Senast redigerad av 4 rekaren, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 23 jan 2009 08:09

Volvo har bara någon vag formulering om att skador uppkomna av lackskydd och dess applicering inte ersätts av lackgarantin, inte helt förvånande...

Skall kolla den exakta formuleringen senare om jag kommer ihåg det..

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 15 maj 2009 21:51

Funk skrev:Volvo har bara någon vag formulering om att skador uppkomna av lackskydd och dess applicering inte ersätts av lackgarantin, inte helt förvånande...

Skall kolla den exakta formuleringen senare om jag kommer ihåg det..

/Thomas
Undrar om du har kollat eller vill kolla upp det?

Mvh.Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 15 maj 2009 22:02

CAUTION!

Volvo does not recommend the use of long-life or durable paint protection coatings, some of which may claim to prevent pitting, fading, oxidation, etc. These coatings have not been tested by Volvo for compatibility with your vehicle's clear coat. Some of them may cause the clear coat to soften, crack, or cloud. Damage caused by application of paint protection coatings may not be covered under your vehicle's paint warranty.

Den svenska instruktionsboken innehåller ungefär samma formuleringar, sedan modellår -08 (tror jag det var).

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 15 maj 2009 22:35

Är inte Volvo ganska ensamma om detta? Att avråda från lackskydd dvs. Finns väl någon enstaka som Volvo har godkänt, var det Smartabs medel eller nåt annat?

Fast... Hur ska Volvo kunna hävda att ett visst lackskydd har använts och inte ett "vanligt" vax, som enligt dem är ok, om något lackproblem skulle uppstå under garantitiden?
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 16 maj 2009 06:47

rkoo skrev:Är inte Volvo ganska ensamma om detta? Att avråda från lackskydd dvs. Finns väl någon enstaka som Volvo har godkänt, var det Smartabs medel eller nåt annat?

Fast... Hur ska Volvo kunna hävda att ett visst lackskydd har använts och inte ett "vanligt" vax, som enligt dem är ok, om något lackproblem skulle uppstå under garantitiden?

Numera lackskyddar väl Volvos verkstäder själva, och då med Lahegas produkter tror jag, vilket gör att texten känns ganska konstig...
Men det lär vara ganska lätt att se under mikroskop vad som är gjort med lacken om något går fel...

/Thomas

Skriv svar