Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polera en volvo 740

Poleringssätt och produktval.
MAX

Polera en volvo 740

Inlägg av MAX » 27 jan 2009 22:24

hallå där ute i polish-space är meningen att jag ska polera en volvo 740 år slutet 80 början 90 någonting på fredag mörkblå metalick med klarlack.
Har polerat några liknande volvon tidigare både mettalick och solida färger med roterande och sprängd trissa och använt hagmans flytande rubbing med hyffsat resultat och skyddat med auto-orange banan vax.

Nu när man börjat prova lite vassare medel och sett att det går att få lite bättre blänk på bilarna så börjar man förstå att det finns hur mycket som helst att lära sej om det här ämnet.

Har även skaffat en flex3401 exenter roterande samt lite olika skum-trissor som jag börjat att vänja mej med som jag tänkt använda för ändamålet har även tänkt använda quickfinish 140 som polermedel att börja med, om den inte skulle bita
tillräckligt så har jag ip och ff att tillgå.

Till frågan hur bör jag göra för att få ut så mycket som möjligt av dessa medel och maskinen i fråga, som sagt har ju testat lite med dessa grejor men vill ha lite tipps och råd så jag inte fastnar i min tuta kör värld med poleringar vill utvecklas som det heter.Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Polera en volvo 740

Inlägg av Nisse » 27 jan 2009 22:59

Maskera in alla plastdetaljer.....

Vapen..orange rondell 160X25

Ladda 3401 med ip och kör över toppdelarna rejält !!

Ladda om maskinen med ff och kör sidorna rejält...

Ladda qf och kör över hela bilen med detta rejält....

Nu skulle en optipad 150mm ha suttit fint....

Rejält menar jag med att du kör ut medlen riktigt... så det ser ut som man tömt en mjölpåse över bilen när du är klar med dom...
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: Polera en volvo 740

Inlägg av MAX » 27 jan 2009 23:16

Nisse skrev:Maskera in alla plastdetaljer.....

Vapen..orange rondell 160X25

Ladda 3401 med ip och kör över toppdelarna rejält !!

Ladda om maskinen med ff och kör sidorna rejält...

Ladda qf och kör över hela bilen med detta rejält....

Nu skulle en optipad 150mm ha suttit fint....

Rejält menar jag med att du kör ut medlen riktigt... så det ser ut som man tömt en mjölpåse över bilen när du är klar med dom...
ok så långt är jag med nu ska jag ju vara i annan verkstad så jag kan blåsa på ordenligt(behöver alltså inte tänka på mina grannar).

men så var det här med hur mycket ska medel ska man lägga på trissan har kört circa fyra ärtor tidigare tycker det funkat ganska bra men upplevft ip och ff som något fetare än cuick-finishen alltså lite svårare att polera torrt så att säga med3401n gått lättare med roterande maskin.

men i och för sig så har jag ju möjligheten att blåsa på lite bättre nu när jag ska vara på ett annat ställe så det ger sej nog själv skulla jag tro .

som sagt hur mycket bör jag dosera trissan max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Polera en volvo 740

Inlägg av mortil » 27 jan 2009 23:20

Nisse täckte väl in de mesta där :D

kul att du skaffat en 3401 :) lite onödigt jag läste om den på ett amerikanskt forum "if you dont have a 3401VRG and the portercable isnt enough, use a cyclo dubble the power of the portercable"

i mina ögon säger ialla fall de att vi är rätt bortskämda med bra verktyg här om nu cyclo är "stark" :D

ONTOPIC: glöm inte ta bilder i massor :)
testa med lite mindre medel typ 1-2 ärtor . blir de för torrt för fort så ta lite mer. man får känna sig fram lite .
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

MAX

Re: Polera en volvo 740

Inlägg av MAX » 27 jan 2009 23:39

Låter bra det testar lite mindre medel som sagt dom är ju väldigt dryga dom här medlen nästan så man känner sej lite snål fast man bara tagit ca fyra ärtor :lol:
nu är det inte säkert att jag hinner hela bilen på fredag men ska alla fall ta lite bilder på det jag hinner med har tänkt koncentrera mej på huv tak och baklucka i första hand .
Och inte ha så bråttom som jag brukar ska alla fall bli kul att kunna blåsa på utan att tänka på grannarna.
Max

Skriv svar