Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

underskattad polermaskin

Poleringssätt och produktval.
hofvander
Ny Medlem

underskattad polermaskin

Inlägg av hofvander » 26 mar 2009 00:35

Det är många som anser att enkel oscillerande maskiner bara kan användas att lägga lackskydd med, men enligt mig så är det faktiskt utmärkta maskiner att polera med också, och få ett utmärkt resultat, man måste bara välja rätt maskin, det viktigaste är att slaget på oscilleringen är MINST 5mm, är det mindre funkar det inte bra, många billiga maskiner och även dyra har för små slag, sedan bör maskinen ha över 400 w.

Maskiner jag har: Liten flex roterande, en rusta dubbel, en classe dubbel varvtalsreglerad, en Bosch pex 400 enkel oscillerande slag 6 mm, 125 mm fästplatta, och senaste tillskottet en Milwaukee ROS150 450 W enkel oscillerande, slag 8mm,
fästplatta 125 och 150 mm.

Jag är långtifrån något proffs men jag har mer och mer gått över till enkeloscillerande, vad det gäller att ta bort tvättrepor, som ju är det som gör att lacken ser livlös ut, så plockar dom maskinerna så gott som rubbet, oxiderade lacker funkar det utmärkt på.
Sedan håller jag med om att roterande går snabbare att avlägsna repor med, men vem För hundra gubbar har bråttom det är ju kul att polera.
Och skall man ha bort djupa repor är det mycket bättre med roterande, men vad det gäller att ta fram glans så är oscillerande enkelmaskin minst lika bra. kunderna och jag själv är i alla fall helnöjda med resultatet det är väl det som gäller.

Jämfört med rustas och Classes dubbla maskiner så är det stor skillnad på resultatet, sen tycker jag att man kommer åt bättre också.

Medel jag använder: Menzerna Power gloss, Intensive polish, Final finish, quick finish, Fireglaze lackförsegling.

Trissor: orange sprängda, flugsvampen, gula medelhård, vita hård, blå mjuka, svart mjuk för lackförsegling.
Lägger upp några bilar jag gjort, kannske inte säger så mycket men ändå...

Kunde vara lite roligt att få era synpunkter på detta inlägg.

Bild

Bild

URL=http://forumbilder.s[e]Bild[/URL]

Bild

Denna 850 1992 var ordentligt oxiderad, tyvärr ingen bild före polering.

Bild
Senast redigerad av 4 hofvander, redigerad totalt 14 gång.
Gotland forever

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: underskattad polermaskin

Inlägg av mortil » 26 mar 2009 10:13

Ser bra ut:) håller dock inte med dig om att oscillerande ger samma glans. Tycker faktist man får djupare glans med Roterande.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 26 mar 2009 11:11

mortil skrev:Ser bra ut:) håller dock inte med dig om att oscillerande ger samma glans. Tycker faktist man får djupare glans med Roterande.

Detta har jag varit nyfiken på länge , Vad är det som skulle göra att en roterande får upp mer glans ?

Nu får ni som kör roterande allt förklara eran teori, för vissa bilar jag jobbat HÅRT med och lagt ner mycket tid kan jag inte alls förstå hur det skulle gå att få mer glans.. Även andra och ägaren till bilen var helt förbluffad över hur mycket bilen glänser,

Detta var förövrigt en Audi som var mörkblå, Jag körde då IP och FF som sista steg före fireglaze

Synd att jag ej tog lite före efter foton för jag kan ej få in hur man får mer glans ut från en lack än det
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 27 mar 2009 12:07

Jag håller för att man kommer en bit till med en oscillerande gällande glanstal med rätt grejer...Men det är så svårt att jämföra då vi säkert jobbar helt olika ! ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 27 mar 2009 18:16

Nisse skrev:Jag håller för att man kommer en bit till med en oscillerande gällande glanstal med rätt grejer...Men det är så svårt att jämföra då vi säkert jobbar helt olika ! ;)

Känns bara så kontigt, Som Lagunan på bilden där uppe menar alla att man får den att glänsa mer med roterande, Hur ser människans öga detta ?

Skriv svar