Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vassare polishar med lack-skydd

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
MAX

Vassare polishar med lack-skydd

Inlägg av MAX » 16 apr 2009 11:36

Lite konstig rubrik kanske men som sagt,
Har kört med trustes quickfinish 140 som funkar helt perfekt men skulle vilja ha lite mera bett då jag saknar det lilla lilla exra går visserligen att avhjälpa med ex menz-ff men då blir det ju att alla fall gå efter med skydd
Som sagt en vax-polish med lite bättre klös räcker som sagt om den tar lika som ff då är jag nöjd ;)
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Re: Vassare polishar med lack-skydd

Inlägg av marcus » 16 apr 2009 16:43

Det är väldigt svårt att få en polish som har bra bett, samtidigt som det ger ett gott skydd. Vill man ha bättre resultat så är det nog till att man måste göra en ordentligt polering, och sedan skydda det efteråt.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 16 apr 2009 17:59

Kan tänka mig att Autoglym Super Resin Polish och Autosmart Mirror Image är två alternativ.
Tror att SRP avverkar mest av de tre. Hållbarheten tror jag QF140 vinner på.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 16 apr 2009 18:45

Tantrum skrev:Kan tänka mig att Autoglym Super Resin Polish och Autosmart Mirror Image är två alternativ.
Tror att SRP avverkar mest av de tre. Hållbarheten tror jag QF140 vinner på.
Autoglym Super Resin Polish körde jag på en röd Ferrari 355 idag...detta medel är en riktig höjdare !!

Autosmart Mirror Image har jag också kört rätt mycket...och detta är också väldigt bra !

Trutest 140 QF håller jag nog för bästa skydd genom att den innehåller Teflon PTFE....

Om jag måste välja någon av dessa så blir det nog.... Autoglym Super Resin Polish ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 16 apr 2009 19:38

Jag hade hellre satsat på en riktig polish t.ex Powerfinish eller Superfinish för att sedan rengöra lacken och därefter lägga ett riktigt skydd. Då får du det bästa från två världar så att säga. Kombinationsprodukter är, och kommer alltid att förbli en kompromiss mellan polish och sealer, vilket innebär att man får det sämsta från två världar. Dvs en polish som inte bettar allt för mkt och ett skydd som inte ger maximalt skydd. Sorgligt men sant.

Av Mirror Image, SRP och Trutest 140 så väljer jag Trutest 140 alla gånger. SRP innehåller en hel del med fillers. Inte för inte som det är ett av englands mest sålda konsumentprodukt...

MAX

Inlägg av MAX » 16 apr 2009 19:42

Så då kan man säga att super resin polish är lite vassare än quich-finish 140 men ger ett kortare skydd.
låter bra det max ;)

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 16 apr 2009 19:48

MAX skrev:Så då kan man säga att super resin polish är lite vassare än quich-finish 140 men ger ett kortare skydd.
låter bra det max ;)
Jag tycker att Trutest 140 är överlägsen SRP. Jag kommer inte riktigt ihåg vilken typ av polermedel SRP innehåller men dessa är ganska lätta att bryta ned - även för hand. Trutest 140 innehåller kaolinlera. Menzerna SW tycker jag klipper bättre än SRP, ngt du har testat?

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 16 apr 2009 20:21

Ferrarin körde jag med Menz IP före....Super Resin ger ett högre glanstal än QF...

Har fått lite samtal om just QF att den är svår att torka av...men det är alltid så att man kör ut den på tok för dåligt...
MVH Nisse

Bild

MAX

Inlägg av MAX » 16 apr 2009 20:24

marcus skrev:
MAX skrev:Så då kan man säga att super resin polish är lite vassare än quich-finish 140 men ger ett kortare skydd.
låter bra det max ;)
Jag tycker att Trutest 140 är överlägsen SRP. Jag kommer inte riktigt ihåg vilken typ av polermedel SRP innehåller men dessa är ganska lätta att bryta ned - även för hand. Trutest 140 innehåller kaolinlera. Menzerna SW tycker jag klipper bättre än SRP, ngt du har testat?
har bara testat quick-finishen av vax-polish medlen så jag har inget att jämn-föra med
förutom att jag testade srp för något år sen på lite slip-repor men som sagt var jag :mrgreen: och är fort-farande lite osäker hur mycket man ska begära av medlen.
samt visste jag inte att menz sw var en vax-polish utan trodde det var ett rent vax mycket intressant i sånna fall då jag gillar deras övriga produkter bra nu när man knölat lite med dom ett tag mvh max.

MAX

Inlägg av MAX » 16 apr 2009 20:32

[quote="Nisse"]Ferrarin körde jag med Menz IP före....Super Resin ger ett högre glanstal än QF...

Tänkte lite mer om det fanns en vax-polish med samma bett som ex ip,n inte att köra efter ex ip.n
max :P

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 16 apr 2009 21:33

MAX skrev:
Nisse skrev:Ferrarin körde jag med Menz IP före....Super Resin ger ett högre glanstal än QF...

Tänkte lite mer om det fanns en vax-polish med samma bett som ex ip,n inte att köra efter ex ip.n
Finns ingen kombinationsprodukt som når upp till Menzerna IP....däremot så snuddar många upp till samma klass som Menzerna FF gällande avverkning...

Vi kör som jag nämt tidigare väldigt sällan Menzerna PG...utan det blir nästan alltid Menzerna IP och sedan kombinationsprodukter...utan när det blir lackförseglingar då vi kör Menzerna FF som slut gällande själva poleringsmomentet...

Kombinationsprodukter vi ofta använder...

Trutest QF..Måsta köras ut väldigt väl annars blir den svårtorkad på äldre lacker...håller länge !
Concept New Horizon...Extremt högt glanstal...men rätt hög åtgång då den är rätt lös i konistens
Autoglym Super Resin...väldigt lättjobbad...ger högt glantal...extremt lätttorkad..
Smartab Mirror image...högt glanstal..rätt lätt torkad....

Resultatet beror mycket på vad man använder för typ av polerrondell !

Menzerna SW är rätt populär hos konsument...men inte så erkänd inom professionell användning...tror den kommer lite på sidan för Menzernas Polerprodukter....

Kombinationsprodukter kan man använda på lacker som är i väldigt fint skick !
Men skall man göra ett seriöst jobb..så bör man först rensa upp lacken före med ett grövre medel typ Menzerna IP....Detta går utmärkt med en Top Tool

Men vid en riktigt noggran polering så börjar man alltid med en roterande maskin....man skall köra alla steg med gradvis procentuell avverkning....för att få det ultimata resultatet!

Jobbar man professionellt som rekondare så beror det lite på objektet också....en bilhandlarbil så finns det inga behov att jaga repor...utan det skall vara blankt !

Om man kör en antusiastbil så krävs det mer av både tid och handlag och det slutliga resultatet !

Och sedan har vi den mänskliga faktorn...en del är fullt ut rekondare efter ett par år...en del lär sig aldrig att polera en lack på rätt sätt fast dom har massor av år inom yrket...det som är extremt viktigt är att man verkligen är intresserad att lära sig... ;)
MVH Nisse

Bild

MAX

Inlägg av MAX » 16 apr 2009 21:50

Nisse skrev:
MAX skrev:
Nisse skrev:Ferrarin körde jag med Menz IP före....Super Resin ger ett högre glanstal än QF...

Finns ingen kombinationsprodukt som når upp till Menzerna IP....däremot så snuddar många upp till samma klass som Menzerna FF gällande avverkning...

Vi kör som jag nämt tidigare väldigt sällan Menzerna PG...utan det blir nästan alltid Menzerna IP och sedan kombinationsprodukter...utan när det blir lackförseglingar då vi kör Menzerna FF som slut gällande själva poleringsmomentet...

Kombinationsprodukter vi ofta använder...

Trutest QF..Måsta köras ut väldigt väl annars blir den svårtorkad på äldre lacker...håller länge !
Concept New Horizon...Extremt högt glanstal...men rätt hög åtgång då den är rätt lös i konistens
Autoglym Super Resin...väldigt lättjobbad...ger högt glantal...extremt lätttorkad..
Smartab Mirror image...högt glanstal..rätt lätt torkad....

Resultatet beror mycket på vad man använder för typ av polerrondell !

Menzerna SW är rätt populär hos konsument...men inte så erkänd inom professionell användning...tror den kommer lite på sidan för Menzernas Polerprodukter....

Kombinationsprodukter kan man använda på lacker som är i väldigt fint skick !
Men skall man göra ett seriöst jobb..så bör man först rensa upp lacken före med ett grövre medel typ Menzerna IP....Detta går utmärkt med en Top Tool

Men vid en riktigt noggran polering så börjar man alltid med en roterande maskin....man skall köra alla steg med gradvis procentuell avverkning....för att få det ultimata resultatet!

Jobbar man professionellt som rekondare så beror det lite på objektet också....en bilhandlarbil så finns det inga behov att jaga repor...utan det skall vara blankt !

Om man kör en antusiastbil så krävs det mer av både tid och handlag och det slutliga resultatet !

Och sedan har vi den mänskliga faktorn...en del är fullt ut rekondare efter ett par år...en del lär sig aldrig att polera en lack på rätt sätt fast dom har massor av år inom yrket...det som är extremt viktigt är att man verkligen är intresserad att lära sig... ;)
menade ff.n skrev lite fel :oops:men som skrivet att polishar med vax, skydd är en slut-produkt men funkar fint på väldigt fina lacker om jag förstått allt rätt max :P

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 16 apr 2009 21:55

Synd att inte fler har använt sig av Menzerna sealing wax, det är en klockren produkt som levererar ett väldigt högt glanstal. Innehåller samma typ av slipmedel som sin "tuffare syskon". Jobba in det rejält med maskinen och torka av ganska omgående. Fungerar både med oscillerande och roterande maskin.

EDIT:

Nisse, vad tycker du om Concepts Infinity?

MAX

Inlägg av MAX » 16 apr 2009 22:03

marcus skrev:Synd att inte fler har använt sig av Menzerna sealing wax, det är en klockren produkt som levererar ett väldigt högt glanstal. Innehåller samma typ av slipmedel som sin "tuffare syskon". Jobba in det rejält med maskinen och torka av ganska omgående. Fungerar både med oscillerande och roterande maskin.

Då jag ändå är ute efter ett nytt vax så ska jag testa detta you name it marcus i belive you max ;) ,

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 16 apr 2009 22:12

marcus skrev:Synd att inte fler har använt sig av Menzerna sealing wax, det är en klockren produkt som levererar ett väldigt högt glanstal. Innehåller samma typ av slipmedel som sin "tuffare syskon". Jobba in det rejält med maskinen och torka av ganska omgående. Fungerar både med oscillerande och roterande maskin.

EDIT:

Sealing Wax är lite av en ny favorit! Fin färg på medlet också :)
Körde den förra veckan på 2000+ varv med min mjukaste trissa och det riktigt syntes hur glansen brändes upp. Detta var iofs bara på baklucka och c-stolpar på en Vento. Sen är väl hållbarheten en eventuell akilleshäl, men det går ju att lägga på nytt. Särskilt under sommaren :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 16 apr 2009 23:06

EDIT:

Concept Infinity Nano Polish har jag faktiskt inte hunnit köra ännu...Men nu när du nämnde det så skall jag testa det någon dag...kommer in så väldigt mycket olika nya medel så man hinner nästan inte med att provåka allt !!

Har kört Concept New Horzon och den ger ett extremt högt glanstal på t.ex. svarta lacker....men jag tycker åtgången blir rätt stor..det är inget drygt medel precis...men jag gillar glansen enormt !...avverkar väldigt bra faktiskt...men jag tror den också lägger igen mycket...men jag gillar den verkligen !

Concept Vitesse har jag kört en del...rätt bra faktiskt !..men måste testa den mer....

Concept Encore har jag inte hunnit testa....

Concept Apollo med P.T.F.E körde jag på med maskin...men funkar bättre att lägga på manuellt...

Concept Carnauba Classic kändes väldigt fint....

Båda dom sista skall man lägga manuellt....vilket går nästan lika snabbt....sätter sig lite för hårt i lacken om man kör med maskin...

Lite mer info om Menzerna sealing wax
Innehåller en blandning av Carnauba, Glycerin och Aluminiumoxid, Den milda aluminiumoxiden rengör medan glycerinen mättar lacken. Det tillfogade carnauban i denna produkt tillför ett djup i lacken och skydd.

Just QF vet du om det finns några referenser gällande hållbarhet på den ?
MVH Nisse

Bild

Skriv svar