Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vilka här kör med Top Tool dubbel trissa maskinen?

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Vilka här kör med Top Tool dubbel trissa maskinen?

Inlägg av Crille » 03 jun 2009 18:40

Hur många av er kan berätta något om denna maskin och hur bra och driftsäker den är!.

Intresserad att höra allas synpunkter både Positiva och negativa.

Har själv beställt en men ej hunnit få denna, men väntar på spänning för vad jag hört hittills slår den cyclon med hästlängder.

Har själv cyklon idag men vill även ha en Top Tool för att ha två olika maskiner att välja bland.

Tacksam för allas svar vad ni tycker om Top Tool maskinen.

/Crille

Ps: Den ska hårdtestas på en 13meters båt nästa vecka :jeps får se om jag kroknar först eller om maskinen gör detta.
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Re: Vilka här kör med Top Tool dubbel trissa maskinen?

Inlägg av Tantrum » 03 jun 2009 19:30

Justerade ditt inlägg lite Crille, för tydlighetens skull :) Hoppas det är okej?

Jag har bara testkört Top Tool en gång. Men de flesta som använder den är mycket nöjda, på gränsen till lyriska ;) (Fråga Jiiins)
Den är väldigt stark och avverkar bra, nästan lika bra eller likvärdigt som en roterande maskin oftast. En nackdel, förutom priset, är att den är rätt stor och hög. Men annars verkar alla vara väldigt nöjda som sagt.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 03 jun 2009 19:34

Tantrum skrev:Justerade ditt inlägg lite Crille, för tydlighetens skull :) Hoppas det är okej?

Jag har bara testkört Top Tool en gång. Men de flesta som använder den är mycket nöjda, på gränsen till lyriska ;) (Fråga Jiiins)
Den är väldigt stark och avverkar bra, nästan lika bra eller likvärdigt som en roterande maskin oftast. En nackdel, förutom priset, är att den är rätt stor och hög. Men annars verkar alla vara väldigt nöjda som sagt.

Helt okej att du gjorde lite justeringar på mitt inlägg :jeps

WOW då har jag säkert gjort ett bra köp då :D såg att motorn låg på 1200W och det är inte illa alls samt reglerbar hastighet precis vad man behöver.

Ser fram emot att få den och testa den och se om jag också blir lika lyrisk som Jiins är över maskinen..

Jiins lite input från dig angående maskinen skulle uppskattas högt :cheers

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 03 jun 2009 19:56

Extremt bra maskin....många fördelar..få nackdelar...

Kabelbrott kan förekomma efter en tid...men lätt att åtgärda...
Och stor risk att stödplatta/stödplattor spricker om man tappar maskinen i golv...så häng den när den inte användes... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 03 jun 2009 19:58

Crille skrev:
Tantrum skrev:Justerade ditt inlägg lite Crille, för tydlighetens skull :) Hoppas det är okej?

WOW då har jag säkert gjort ett bra köp då :D såg att motorn låg på 1200W och det är inte illa alls samt reglerbar hastighet precis vad man behöver.

Ser fram emot att få den och testa den och se om jag också blir lika lyrisk som Jiins är över maskinen..

Hej på er!

Ja vart ska man börja :D Du undrade om du eller maskinen kroknar först!!......Om jag säger så här så sätter jag en femhundring på maskinen om det varit vadslagning ;)
Provade den första gången på en garageträff hos mortil och blev helt såld på den så lättkörd kände mej helt hemma med den maskinen efter fem minuters körning :D Sen hade jag hört att många folk har problem att komma överens med den när dom kör sidorna på bilen, men jag själv tycker nästan att sidorna är ännu mera lättkört med TT:en :D Sen så averkar den bra om man laborerar lite med olika medel och trissor hokeypuckar eller propads då tar den väldigt bra ja jag trivs väldigt bra med den. Väldigt dyr men jag hittade en såååååå billig så då var det ingen tvekan knappt inkörd var den ;) Sen har jag en Flex xc 3401 köpte den oxå beg billigt den är dock lite mera svår att komma överrens med men när den funkar som man vill då är den inte dum känns som den averkar lite bättre än TT:en. Behöver köra mer med den så tror jag det blir kanon bra med 3401. Så om jag skulle köpa någon av dom här två maskinerna helt nya då det skiljer en hel del i pris så är mitt val 3401. Lite off topic sorry ;)
TT:en kommer du bli helnöjd med :jeps

/Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 03 jun 2009 20:22

Jiiins skrev:
Crille skrev:

Hej på er!

Ja vart ska man börja :D Du undrade om du eller maskinen kroknar först!!......Om jag säger så här så sätter jag en femhundring på maskinen om det varit vadslagning ;)
Provade den första gången på en garageträff hos mortil och blev helt såld på den så lättkörd kände mej helt hemma med den maskinen efter fem minuters körning :D Sen hade jag hört att många folk har problem att komma överens med den när dom kör sidorna på bilen, men jag själv tycker nästan att sidorna är ännu mera lättkört med TT:en :D Sen så averkar den bra om man laborerar lite med olika medel och trissor hokeypuckar eller propads då tar den väldigt bra ja jag trivs väldigt bra med den. Väldigt dyr men jag hittade en såååååå billig så då var det ingen tvekan knappt inkörd var den ;) Sen har jag en Flex xc 3401 köpte den oxå beg billigt den är dock lite mera svår att komma överrens med men när den funkar som man vill då är den inte dum känns som den averkar lite bättre än TT:en. Behöver köra mer med den så tror jag det blir kanon bra med 3401. Så om jag skulle köpa någon av dom här två maskinerna helt nya då det skiljer en hel del i pris så är mitt val 3401. Lite off topic sorry ;)
TT:en kommer du bli helnöjd med :jeps

/Jiiins
Kanon då vet jag vad du tycker m.m, alltid kul att få input från någon som har sådan maskin och är hemma på den :) Kabelbrott kan man ju leva med och snabb fixat också den dagen det händer, trist bara att stödplattorna är så känsliga, men man får vara försiktig och hänga upp den så den inte ramlar i golvet i onödan.

/Crille

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 03 jun 2009 22:17

kan säga att TopTool är en underbar maskin.. har avverkat nån cyclo kopia innan toptoolen inhandlades

Toptool med vita hårda, mjuka blå och svarta mjuka och 3M fastcutPLUS och 3M extrafine det tycker jag är standardutrustning . (nästan så jag har med dom grejerna var jag än är)

sen funkar propadsen perfekt till toptoolen också .

du kan typ hänga dig på maskinen utan att den svackar i hastighet.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 04 jun 2009 06:35

mortil skrev:kan säga att TopTool är en underbar maskin.. har avverkat nån cyclo kopia innan toptoolen inhandlades

Toptool med vita hårda, mjuka blå och svarta mjuka och 3M fastcutPLUS och 3M extrafine det tycker jag är standardutrustning . (nästan så jag har med dom grejerna var jag än är)

sen funkar propadsen perfekt till toptoolen också .

du kan typ hänga dig på maskinen utan att den svackar i hastighet.
Detta blir bara bättre och bättre :D Låter som jag gjort det bästa valet av maskin som kommer arbeta som en arbetshäst i alla lägen.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 04 jun 2009 08:57

Jag tror du kommer bli nöjd!
Har du dessutom bara kört med roterande tidigare tror jag att det kommer bli riktigt bra. Då blir det enkelt att plocka fram den roterande när Top Toolen inte funkar :jeps
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 04 jun 2009 17:59

I dag ramlade maskinen in :nicka så i morrn blir första bilen gjord med den, polering och sedan Nano 2K, vem vet min cyclo kanske blir liggandes i ett hörn tills den behövs någongång..

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 04 jun 2009 23:53

Crille skrev:I dag ramlade maskinen in :nicka så i morrn blir första bilen gjord med den, polering och sedan Nano 2K, vem vet min cyclo kanske blir liggandes i ett hörn tills den behövs någongång..
har du en cyclo nu så lär du inte använda den igen . jag lånade ut min efter att jag kört in mej på toptoolen . nu vet ja inte vem som har lånat den och det spelar inte så stor roll . toptoolen är guld
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 06 jun 2009 09:06

Så då har man kört första bilen med Top Toolen och vad mer kan jag säga en att jag är kär i maskinen haha, helt underbar att arbeta med..

Cyclon får vara maskinen man lägger på glansförseglingen med i fortsättningen.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 06 jun 2009 09:24

Crille skrev:Så då har man kört första bilen med Top Toolen och vad mer kan jag säga en att jag är kär i maskinen haha, helt underbar att arbeta med..

Det var roligt att höra att du blev nöjd med den ;)
Sen vill vi se massa bilder :jeps

/Jiiins :cheers
" En sjuk polernörd "

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 06 jun 2009 10:19

Crille skrev:Så då har man kört första bilen med Top Toolen och vad mer kan jag säga en att jag är kär i maskinen haha, helt underbar att arbeta med..

Lägg lackskydden med toptoolen istället, det går mycket fortare och enklare då du kan dra ner varven, jag brukar lägga på läge 2.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 06 jun 2009 10:24

Man håller på att ta fram en ny maskin i Katrineholm...Men detta är top secret !! 8-)
Med stor sannolikhet så blir det nog en Flexmotor på bygget...

Dagens Top Tool Multi-Polisher har varit med i snart 16år...så det är dags för en uppföljare...

Sälj Cyclon och gör som Marcus säger...lägga lackskyddet även med Top Toolen... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 06 jun 2009 12:57

Nisse skrev:Man håller på att ta fram en ny maskin i Katrineholm...Men detta är top secret !! 8-)
Med stor sannolikhet så blir det nog en Flexmotor på bygget...

Dagens Top Tool Multi-Polisher har varit med i snart 16år...så det är dags för en uppföljare...

Sälj Cyclon och gör som Marcus säger...lägga lackskyddet även med Top Toolen... ;)

Har lekt med en tanke tänk om TT:en hade haft samma tvångsrotation som Flexus 3401 :D
Det skulle vara en dräpare ;)

/Jiiins
" En sjuk polernörd "

MAX

Inlägg av MAX » 06 jun 2009 23:34

Jiiins skrev:Har lekt med en tanke tänk om TT:en hade haft samma tvångsrotation som Flexus 3401 :D
Det skulle vara en dräpare ;)

/Jiiins
Intressant tanke :o
Samt var den skulle hamna pris-mässigt :P
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 07 jun 2009 12:49

Frågor till Top Toolägare. Svara gärna ärligt ;) :
Finns det inga nackdelar med Top Tool? :shock: :shock:
Hur funkar Top Toolen under rails o runt speglar?
Är den inte tung när man kör sidor (båt m.m.) ? Tyngdpunkten är ju väldigt hög.......det måste kännas i kroppen.
Tar den riktigt tuffa repor lika bra som den roterande eller måste man ha en roterande också?
Hur effektiv är den på keramiska lacker o de nya stenhårda klarlackerna jfrt med roterande?
Bygger den upp värme lika bra (behövs ibland rejält med värme för att optiskt "läka repor" repor o ta bort den djupa o svåraste oxiden) ?
Ser man ordentligt vad man gör jfrt med roterande?

Det är lite mysko att alla som har Top Tool bara skriver om fördelarna o tiger om nackdelarna.
Den är nästan dubbelt så dyr som en bra roterande men klarar inte av mer lackproblem för det, förutom att den går att lägga på lackskydd med också vilket inte är så lätt med roterande.

Jag har bara provat den ett par ggr (senast nu i veckan) o kände, återigen, att den är betydligt tyngre o därmed ostabilare att jobba med på vertikala ytor p g a sin högre tyngdpunkt. Det var det första jag testade. Det går ju inte att trolla bort, liksom......
Kör man t ex en båt eller husvagn så är man nog inte så pigg efteråt.
Nu händer det ju inte så ofta, men....
Det var dock den största anledningen till att jag inte köpte, förutom priset o det faktum att jag klarar mer lackproblem med den utrustning jag redan har.

Visst tusan är den effektiv o smidig på liggande ytor.........så länge inget kommer i vägen.
O kanske en liten tidsvinst då o då, men långtifrån alltid.
Men.....hade den varit skitbra på allt så hade varenda lackerare o rekondare haft minst en o så är det ju inte, eller hur?
Däremot har alla minst en roterande.
O en sak till.......man kan inte köpa kunskap...........man blir alltså inte en bättre rekondare för att man kör Top Tool.

Nu får jag väl skit för detta, men det finns ju en hel del sanning i det jag skriver, eller hur Top Toolägare ;) ?

Bra att detta är ett oberoende forum, så att man kan säga vad man tycker o upplever om alla produkter.
Det är bättre än att vara styrd mot vissa produkter o att inte få avslöja det negativa som kan finnas med dessa.
Synd, för då tigs en massa fakta ihjäl till nackdel för köparna.........
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Göran

Inlägg av Göran » 07 jun 2009 12:55

Bustorp, det är bra att du frågar! :D
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 07 jun 2009 13:28

Göran skrev:Bustorp, det är bra att du frågar! :D
Det känns som att det finns ett behov av kunskap även av den negativa sidan s a s........i a f hos mig.
Jag vill veta både fördelar o nackdelar o jag tror att alla vill det om man står i begrepp att handla en dyr pryl.

Det blir lätt att man bara tar fram fördelarna med olika produkter o glömmer att de faktiskt inte är bra på allt.
Någon sådan produkt tror jag inte finns........
Hoppas du kan få fram ett ärligare forum när det är oberoende.........
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Skriv svar