Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Smartab medel?

Poleringssätt och produktval.
Ringen
Medlem

Smartab medel?

Inlägg av Ringen » 25 jul 2009 16:34

Hej!
Ni som använder Smartabs produkter, i vilken ordning använder ni deras medel på olika typer av lacker?
Tex. först Buffer, sen Amaze/Mirror?

Jag har Mirror, Amaze och Platinum idag (även opti-padar), klarar man sig på de eller ska man skaffa sig ngt värre medel oxå? Förslag?

Tack/ Johan.
Senast redigerad av 4 Ringen, redigerad totalt 14 gång.
Lägg handen på en varm platta en minut och det känns som en timme. Sitt med en söt flicka i en timme och det känns som en minut. Det är relativitet.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Re: Smartab medel?

Inlägg av Crille » 25 jul 2009 16:51

Hej Johan

Jag använder nästan uteslutande SmartAB produkter till bilar som jag fixar..

Är bilen i hyggligt skick och inte allt för mycke repor m.m så brukar jag använda följande produkter..

1. Amaze (Rengör och polerar i ett steg)
2. Optipad trissorna
3. För att försegla så blir det Silver Seal Nano 2K

Repiga bilar med en hel del defekter..

1. Amaze Tuff
2.Optipad trissor alt Bomullsrondell
3. Om lacken är mörk/röd blir det även att ta till även Buffer 2000
4.Sedan efter all rubbing, Platinum VAX
5.För att försegla så blir det Silver Seal Nano 2K

Har man inte tillgång till Silver Seal Nano 2K så kan du använda

1. Silver ONE från SmartAB funkar otroligt bra med hög glans och hållbarhet, gjorde en bil förra året med
Silver ONE och den är otroligt fin än i dag :P

Detta är vad jag använder och det säger inte att det är dom bästa valen, man får prova sig fram på bilar
vilket som tar bäst m.m.

Att polera/reconda bilar (Fordon) är en konst och jag tror att det inte finns någon som är fullärd och ingen som kommer bli det heller under sin livstid.. Sedan finns det ju många som är otroliga att få fram resultat i allt dom gör... Men som sagt rom byggdes inte på en dag så man lär så länge man lever :nicka
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

mq_foto
Medlem

Inlägg av mq_foto » 25 jul 2009 19:52

Så länge vi är inne på Smartab produkter så vill jag veta vad ni tycker om G101 Extra som har testat? Den är favorit i England.
Senast redigerad av 4 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 26 jul 2009 07:32

mq_foto skrev:Så länge vi är inne på Smartab produkter så vill jag veta vad ni tycker om G101 Extra som har testat? Den är favorit i England.

Jag använder den också och är riktigt nöjd med medlet.. Super att ha på tex skitiga/oljiga mattor och även till flugbort.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 26 jul 2009 08:23

Crille, lägger man SS ovanpå Platinum?
Jag har aldrig testat och säger inte att det är fel, men det låter lite skumt att lägga ett tvåkomponentsskydd på ett vax. Spontant känns det som att Platinum bör läggas sist pga. dess hållbarhet osv. Eller finpolerar man med Platinum? :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 26 jul 2009 08:44

Du lägger SS 2K ovanpå Platinum, (För mera glans)

Använder du tex Amaze så glänser/tar bort oxider/repor då behöver man inte lägga Platinum utan man lägger SS 2k direkt ovanpå..

Jag ska göra en bil med Platinum + SS 2K och ta kort på den så du får se resultatet..

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 26 jul 2009 12:52

När gamla Silver Seal fanns så la man Platinum ovanpå, enligt Smartab.
Låter skumt att lägga ett skydd där bäraren är ett lösningsmedel ovanpå ett svagare, också lösningsmedelsbaserat vax.
Det skulle lösa upp det svagare o göra jobbet meningslöst.........
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 26 jul 2009 13:19

bustorp skrev:När gamla Silver Seal fanns så la man Platinum ovanpå, enligt Smartab.
Låter skumt att lägga ett skydd där bäraren är ett lösningsmedel ovanpå ett svagare, också lösningsmedelsbaserat vax.
Samma sak är jag väldigt tveksam till,, Jag ser och reagerar alltid på annonser där det står i beskrivningen " Rubbing , Polering ,Vaxning & Lackförsegling"
Men antar att detta då är såna som kör smartab...
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 26 jul 2009 17:38

bustorp skrev:När gamla Silver Seal fanns så la man Platinum ovanpå, enligt Smartab.
Det går utmärkt att lägga Nano 2K ovanpå Platinum... Jag fick veta detta av deras säljare och på Smartabs egen recond kurs, blir en otrolig glans på detta sätt..

Annars skulle du ju inte kunna rubba bilen med tex Amaze/buffer 2000 sedan lägga nanon direkt ovanpå om det löser upp varandra.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 26 jul 2009 17:40

Ante_Bmw skrev:
Samma sak är jag väldigt tveksam till,, Jag ser och reagerar alltid på annonser där det står i beskrivningen " Rubbing , Polering ,Vaxning & Lackförsegling"
På vilken produkt som SmartAB säljer ser du följande text:
Rubbing , Polering ,Vaxning & Lackförsegling!

Skulle va roligt och veta ;)

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 26 jul 2009 17:56

Crille skrev: Annars skulle du ju inte kunna rubba bilen med tex Amaze/buffer 2000 sedan lägga nanon direkt ovanpå om det löser upp varandra.
Varför inte?
Rubbningen är ju ett mekaniskt ingrepp medan skyddet är ett kemiskt.
Det mekaniska kan man ju inte "nollställa" (man avverkar ju något) men det kan du med de kemiska (där tillför man något)....

Men det är nya tider o nya idéer - Silver Seal o Silver One har ett sätt att funka tillsammans med Platinum (man toppar skyddet), medan Nano2K då har det motsatta (man toppar MED skyddet)........
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 26 jul 2009 18:06

bustorp skrev:
Crille skrev: Annars skulle du ju inte kunna rubba bilen med tex Amaze/buffer 2000 sedan lägga nanon direkt ovanpå om det löser upp varandra.
Varför inte?
Rubbningen är ju ett mekaniskt ingrepp medan skyddet är ett kemiskt.
Det mekaniska kan man ju inte "nollställa" (man avverkar ju något) men det kan du med de kemiska (där tillför man något)....

Men det är nya tider o nya idéer - Silver Seal o Silver One har ett sätt att funka tillsammans med Platinum (man toppar skyddet), medan Nano2K då har det motsatta (man toppar MED skyddet)........

Du får väl köpa hem Nano 2K och Platinum och testa så du får se själv hur bra detta funkar... Jag har gjort på detta sätt sedan förra året och inte varit med om några missöden alls pga detta sätt... Jag brukar lyssna på mina leverantörer vad dom rekommenderar att blanda pga deras kunskap om sina produkter och vad som löser vad..

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 26 jul 2009 19:03

Crille skrev: Du får väl köpa hem Nano 2K och Platinum och testa så du får se själv hur bra detta funkar... Jag har gjort på detta sätt sedan förra året och inte varit med om några missöden alls pga detta sätt... Jag brukar lyssna på mina leverantörer vad dom rekommenderar att blanda pga deras kunskap om sina produkter och vad som löser vad..
Jo, jag har också lyssnat till Smartab, det är där jag fått min info ifrån, jag har dessutom kört det i 12-13 år.
Men jag har inget intresse av att köpa Nano2K (resten har jag) för 13-1400 spänn, eller vad det var, för att testa i vilken ordning jag ska toppa.
Det skulle förvåna mig om man med ögat ö h t ser någon skillnad oavsett vilket som ligger vad.
Då är det fel någonstans.
Mig veterligen är det bara Smartab då som toppar glansen med lackskyddet - alla andra toppar glansen ovanpå lackskyddet.
Det är bara det som förvånar mig..........men du har tydligen gått deras kurs i polering, jag har bara gått ett litet seminarium om produktkännedom av kem.......
Gammalt djungelordspråk

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 26 jul 2009 19:37

Crille skrev:
Ante_Bmw skrev:
På vilken produkt som SmartAB säljer ser du följande text:
Rubbing , Polering ,Vaxning & Lackförsegling!

Skulle va roligt och veta ;)
Annonser från andra recondfirmor ! Alltså menar jag att dom säkert kör Smartab`s produkter
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 26 jul 2009 22:01

mq_foto skrev:Så länge vi är inne på Smartab produkter så vill jag veta vad ni tycker om G101 Extra som har testat? Den är favorit i England.
Har du Solvynol green så behöver du inte testa G101 ;)
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 27 jul 2009 13:42

bustorp skrev:
Crille skrev: Du får väl köpa hem Nano 2K och Platinum och testa så du får se själv hur bra detta funkar... Jag har gjort på detta sätt sedan förra året och inte varit med om några missöden alls pga detta sätt... Jag brukar lyssna på mina leverantörer vad dom rekommenderar att blanda pga deras kunskap om sina produkter och vad som löser vad..
Jo, jag har också lyssnat till Smartab, det är där jag fått min info ifrån, jag har dessutom kört det i 12-13 år.
Men jag har inget intresse av att köpa Nano2K (resten har jag) för 13-1400 spänn, eller vad det var, för att testa i vilken ordning jag ska toppa.
Det skulle förvåna mig om man med ögat ö h t ser någon skillnad oavsett vilket som ligger vad.
Då är det fel någonstans.
Mig veterligen är det bara Smartab då som toppar glansen med lackskyddet - alla andra toppar glansen ovanpå lackskyddet.
Det är bara det som förvånar mig..........men du har tydligen gått deras kurs i polering, jag har bara gått ett litet seminarium om produktkännedom av kem.......

Japps jag har gått deras egen kurs med deras kemiguru Göran som lärare, en kurs som håller hög kvalite om deras produkter m.m samt även historia om gamla sättets vaxning/polering, en himla intressant och lärande kurs med massa info i ryggsäcken efter kursens slut, och givetvis så kan man alltid ringa dom med frågor m.m om man stöter på problem...

Du lägger på Platinum sedan polerar du av det sedan lägger du på Nano 2K och som jag sa tidigare så funkar detta sätt 100% utan missöden med fint slutresultat.

Även om man jobbat med nått i 10-30år betyder inte att man kan allt och vet allt om just det man jobbar med, tekniken går framåt jämt..Det som är poppis idag är gammalt om något år och nya produkter/olika sammansättningar har tagits fram och olika metoder för att få produkten att funka.

Men nog om detta!!!...

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 27 jul 2009 14:36

marcus skrev:
Har du Solvynol green så behöver du inte testa G101 ;)
Eller HD Grön......
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 27 jul 2009 15:04

Crille skrev: Japps jag har gått deras egen kurs med deras kemiguru Göran som lärare, en kurs som håller hög kvalite om deras produkter m.m samt även historia om gamla sättets vaxning/polering, en himla intressant och lärande kurs med massa info i ryggsäcken efter kursens slut, och givetvis så kan man alltid ringa dom med frågor m.m om man stöter på problem...

Du lägger på Platinum sedan polerar du av det sedan lägger du på Nano 2K och som jag sa tidigare så funkar detta sätt 100% utan missöden med fint slutresultat.

Även om man jobbat med nått i 10-30år betyder inte att man kan allt och vet allt om just det man jobbar med, tekniken går framåt jämt..Det som är poppis idag är gammalt om något år och nya produkter/olika sammansättningar har tagits fram och olika metoder för att få produkten att funka.

Men nog om detta!!!...
Hur gör du när du lägger Silver One/SilverSeal o Platinum, vilket toppar du med då?
Jag bara tänkte, om Göran lärde dig något "poppis" som vi oldboys inte fick lära oss "förr i världen" ;)

När det gäller vilket som läggs på vad o varför så kan man gå mycket efter det Göran Högberg lär ut när det gäller kem:
Lika löser lika. Förmodligen hörde du det också.........mer än en gång.
Han var noga med att alla hörde det.

Det är av den anledningen det låter skumt att lägga ett "svagare" medel under som löses upp av det andra, motståndskraftigare medlets bärare.
Men Platinum tål väl kanske att gnuggas med nafta nuförtiden, vad vet jag.........det är så mycket nymodigheter som vi gamlingar inte förstår :lol: :lol:

Det har ingenting med hur länge man jobbat med saker o ting att göra utan att man försöker tänka logiskt själv. Det gör en del oldboys, de litar inte på vad alla andra säger alltid.......... ;)
Jag har kontaktat Benny Nygårds o bett honom förklara vad det beror på att man "vänder på steken" när man lägger SS Nano2K. Han brukar svara ganska snabbt..........gör han inte det så provar jag med Göran.
Jag vill gärna veta varför o inte bara att "det är bara så"...........
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 27 jul 2009 16:14

bustorp skrev:
Crille skrev: Japps jag har gått deras egen kurs med deras kemiguru Göran som lärare, en kurs som håller hög kvalite om deras produkter m.m samt även historia om gamla sättets vaxning/polering, en himla intressant och lärande kurs med massa info i ryggsäcken efter kursens slut, och givetvis så kan man alltid ringa dom med frågor m.m om man stöter på problem...

Men nog om detta!!!...
Hur gör du när du lägger Silver One/SilverSeal o Platinum, vilket toppar du med då?
Jag bara tänkte, om Göran lärde dig något "poppis" som vi oldboys inte fick lära oss "förr i världen" ;)

När det gäller vilket som läggs på vad o varför så kan man gå mycket efter det Göran Högberg lär ut när det gäller kem:
Lika löser lika. Förmodligen hörde du det också.........mer än en gång.
Han var noga med att alla hörde det.

Det är av den anledningen det låter skumt att lägga ett "svagare" medel under som löses upp av det andra, motståndskraftigare medlets bärare.
Men Platinum tål väl kanske att gnuggas med nafta nuförtiden, vad vet jag.........det är så mycket nymodigheter som vi gamlingar inte förstår :lol: :lol:

Det har ingenting med hur länge man jobbat med saker o ting att göra utan att man försöker tänka logiskt själv. Det gör en del oldboys, de litar inte på vad alla andra säger alltid.......... ;)
Jag har kontaktat Benny Nygårds o bett honom förklara vad det beror på att man "vänder på steken" när man lägger SS Nano2K. Han brukar svara ganska snabbt..........gör han inte det så provar jag med Göran.
Jag vill gärna veta varför o inte bara att "det är bara så"...........

När jag lägger Silver ONE så toppar jag absolut inget eftersom det blir sådan otrolig glans och avrinning med det... Platinum lägger jag aldrig själv eftersom jag kör med Nano 2K varför ha något annat?..

Jag fick nog höra det flertalet ggr under kursen det kan jag lova dig, han var precis lika noga att få ut detta till alla som var på kursen att "Lika löser Lika" så det har inte ändrat sig.

Jag tycker du ska prata med Göran för jag ringde honom idag om detta och jag gör precis helt rätt i mitt arbetssätt... Men som sagt bustorp jag tror du är en jävel på att polera bilar/fordon men du har svårt att tro att någon kan ha rätt när du tror motsatsen, ibland så spelar inte åldern någon roll utan som jag skrev tidigare, utvecklingen går framåt även för "Oldboys" som gärna vill stanna kvar i "gamla säkra tiden" men ibland så måste man hänga med i nymodigheterna tror faktiskt ibland att du också behöver göra detta och våga ta ut svängarna lite mera..

Jag påstår inte att jag kan allt eller vet allt är ju som sagt en "glad nybörjare", men som sagt jag lär mig nått nytt varje dag och är jäkligt glad åt all info/råd jag kan få i det som jag håller på med, Och vet jag inte svaret eller tvivlar på ett svar så kollar jag källa nr 2 eller nr 3 efter svaret.

Men detta med Platinum / Nano 2K så vet jag att Göran/försäljarna ALDRIG skulle ljuga för sina kunder/elever så det han sagt om sina produkter tror jag på till 200% sedan får andra kommentera/säga vad dom vill..

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 27 jul 2009 16:27

Jag använder en och annan produkt från Smartab med jämna mellanrum, men kan inte förstå varför dom envisas med att ha vax i alla sina polermedel utom Heavy Cut.

Vad det gäller "lika löser lika" så är jag delvis inne på samma linje som bustorp, dock tror jag inte att det är riktigt så enkelt alla gånger. Då bärare eller lösningsmedel inte alltid löser upp. En vattenburen lack löses ej av vatten efter den härdat/torkat, betong löses ej av vatten efter den torkat/bränt osv. Dock så är min erfarenhet av Platinum att den inte är speciellt tålig, och att använda den som filler/glaze under ett lackskydd låter lite udda även i mina öron så jag ser fram emot svar från Smartab.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar