Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Färgstänk

Allt utvändigt arbete och produktval.
Oki
Ny Medlem

Färgstänk

Inlägg av Oki » 13 aug 2010 17:33

På väg hem från jobbet igår så hamnade jag bakom en sån där bil som målar vägstrecken. Körde om den och allt var frid o fröjd tills jag idag upptäcker miljoners med vita färgstänk nertill på bilen. :o Hjulhusen är mer vita än grå, nedanför listen är Volvon midnattsblå med vita prickar och stänkskydden ska jag inte ens nämna... Suck.

Lär ju vända o köra fort som f-n åt ett annat håll nästa gång jag ser en sån. :twisted:

Så, min fråga är alltså - hur kan jag få bort detta från lacken, hjulhus och stänkskydden?
Senast redigerad av 4 Oki, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Re: Färgstänk

Inlägg av Tantrum » 13 aug 2010 17:37

Testa vanlig kallavfettning och alkalisk avfettning först, följt av tvätt. Biter inte det hade jag testat försiktigt med clay.
Hur lätt man får bort färgen beror lite på vad den består av. Men när den väl stelnat spelar det nog ingen större roll, utan det är "mekanisk" nötning som gäller.

Ett annat alternativ hade kanske varit att ringa Svevia och höra med dem hur de tvättar sina vägmålar-fordon, alternativt hur man får bort färgen :) Det är garanterat fler som stött på samma problem.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Oki
Ny Medlem

Inlägg av Oki » 13 aug 2010 20:18

Ok, tack. Jag får prova mig fram då. Nu har det ju redan stelnat så det gör förmodligen inget om jag väntar nån dag till. Klantade ju till det idag igen då jag körde i skogen och ris intill vägen repade sidorna så det blir nog att polera upp hela bilen.
Har man inte jobb så skaffar man sig... :D

Göran

Inlägg av Göran » 13 aug 2010 21:14

Oki skrev:Ok, tack. Jag får prova mig fram då. Nu har det ju redan stelnat så det gör förmodligen inget om jag väntar nån dag till. Klantade ju till det idag igen då jag körde i skogen och ris intill vägen repade sidorna så det blir nog att polera upp hela bilen.
Har man inte jobb så skaffar man sig... :D
Det händer alla nå'ngång!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 03 okt 2010 21:58

Oki skrev:På väg hem från jobbet igår så hamnade jag bakom en sån där bil som målar vägstrecken. Körde om den och allt var frid o fröjd tills jag idag upptäcker miljoners med vita färgstänk nertill på bilen. :o Hjulhusen är mer vita än grå, nedanför listen är Volvon midnattsblå med vita prickar och stänkskydden ska jag inte ens nämna... Suck.

Lär ju vända o köra fort som f-n åt ett annat håll nästa gång jag ser en sån. :twisted:

Så, min fråga är alltså - hur kan jag få bort detta från lacken, hjulhus och stänkskydden?

Fick du bort det o Isf hur?
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Oki
Ny Medlem

Inlägg av Oki » 04 okt 2010 12:47

Nja, en del fick jag bort men inte allt. Kallavfettningen tog en del. HD-grön tog ingenting, clay tog en del och gnuggandet en del. men resten satt som berget. Nu är det inte så mycket kvar att det stör på samma sätt men det verkar peppar, peppar som att det försvinner lite mer efter varje tvätt. Så jag lär nog få nööööööta bort det. :twisted:

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 04 okt 2010 17:38

Oki skrev:Nja, en del fick jag bort men inte allt. Kallavfettningen tog en del. HD-grön tog ingenting, clay tog en del och gnuggandet en del. men resten satt som berget. Nu är det inte så mycket kvar att det stör på samma sätt men det verkar peppar, peppar som att det försvinner lite mer efter varje tvätt. Så jag lär nog få nööööööta bort det. :twisted:

:jeps I hjulhusen måste ju vara riktigt besvärligt att få bort sådant.
" En sjuk polernörd "

Skriv svar