Har hört att man ska akta sig för att spola med högtryckstvätt under bilen (på nyare bilar med vaxbaserade rostskydd) då rostskyddet kan förstöras.
personligen tycker jag det låter lite befängt. samtliga bilar jag har tvättar jag rent under noga och går över underredet med ficklampa (efter att det torkat) för att se om det finns några rostangrepp .
jag har kört med HD-grön och högtryckstvätt med mjukare stråle fast mycket vattenflöde torkat underredet i garaget med byggvärmefläktar över en natt eller 2
detta har inneburit att jag och tjejen har en saab 9000 -98 som är totalt rostfri, en Isuzu Gemini -89 som enbart har rostangrepp i ena balken efter en olycka från förra ägaren . resten av bilen är rostfri, en toyota Aygo -07 som också är rostfri. (rostskyddsbehandlad @ Mortil )
mitt nyförvärv av en toyota celica GT4 -94 kommer också behöva lite kärlek i vinter. finns rost i nederkanten på ena dörren . detta ska tas bort och lagas

i övrigt har jag inte hittat någon rost varken under den eller i den. Och så ska de hållas efter eventuell rostskydds behandling..