Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Skummare till högtryckstvätt, hur funkar den och vad har man

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
Volatyle
Ny Medlem

Inlägg av Volatyle » 03 maj 2015 20:30

Hej,

Har nyss inhandlat en nilfisk 120.6. I denna högtryckstvätt ingår en såkallat skummunstycke som är en liten plastflaska man trycker på längst fram istället för det vanliga munstycket på högtryckstvätten.

Hur fungerar dessa? Är det den kan använder för att "skumma" bilen med? Vad har man i behållaren? Har köpt bilschampo från bbv. Ska det ligga där i? Koncentrerat eller utblandat?

Många frågetecken här som ni märker... [WHITE SMILING FACE]

Vol

AX3L
Medlem

Re: Skummare till högtryckstvätt, hur funkar den och vad har

Inlägg av AX3L » 03 maj 2015 20:53

Har ingen själv men, det mesta verkar man kunna köra med faktiskt. HD-grön, HD-grön blandat med ett schampo för mer skum, ett rent skumschampo (tex http://www.waxdog.se/product.php?id_product=587). Koncentrerat eller lite utspätt beroende på produkt (vilket koncentration det ska ha).

Biltema har ett högtrycksschampo som jag tycker är riktigt bra att lägga på utan skummare, det sägs vara en alkalisk avfettning likt HD-grön. 79 kronor för 4 liter Koncentrerat.

Volatyle
Ny Medlem

Inlägg av Volatyle » 03 maj 2015 20:54

Men hur fungerar det i praktiken? Hur blir doseringen?

Volatyle
Ny Medlem

Inlägg av Volatyle » 03 maj 2015 20:54

Är det för avfettning eller för schampo? Fattar inte riktigt [WHITE SMILING FACE]

AX3L
Medlem

Inlägg av AX3L » 03 maj 2015 21:02

Jag tror ibland du kan ställa doseringen, annars är den väl runt 10%. Har den någon liten ratt?

Alltså krångla inte till det här mer än nödvändigt. Den skickar ut en blandning av kemikalier på bilen lite snabbare och roligare än vanlig tryckflaska som du blandar i själv. Tar du något som skummar, antingen vanligt bilschampo eller ett speciellt skumschampo som är optimerat för det, kommer din bil se ut som en snögubbe. Verkar mest vara kul och fyller inte så mycket funktion vad jag kunnat läsa mig till, men än att medlen möjligtvis kan sitta på lite längre för att skummet inte torkar lika snabbt.

Du kan alltså dra på alla typer av avfettningar som blandas med vatten, alla schampon med olika resultat eller som många kör en blandning för att få fint skum från schampot och bra smutslösning av den alkaliska avfettningen.

Volatyle
Ny Medlem

Inlägg av Volatyle » 03 maj 2015 21:04

Intressant... Får helt enkelt prova..
:-)

Användarvisningsbild
jeensa
Medlem

Inlägg av jeensa » 03 maj 2015 21:12

Den som följde med min nilfisk går ej att justera blandningen på. Vet heller inte hur mycker den späder medlet. Köpte en riktig foamlance istället då den som ingick var dålig. Tanken är att kunna lägga schampo/avfettning i skumform istället för flytande så hålls medlet längre på bilen istället för att rinna ner på marken. Längre verknings tid innan man sköljer med trycktvätten.
Mvh jens

AX3L
Medlem

Inlägg av AX3L » 03 maj 2015 21:17

Volatyle skrev:Intressant... Får helt enkelt prova..
:-)
Det man kan säga är väl att det är bättre att du späder ut medlen lite extra när du inte vet vilken dosering det blir. Alltså, ska du pytsa i HD-grön som du kanske vill ha en 1:20 eller 1:40 blandning av på en normalt nedsmutsad bil så räkna högt med att lancen ger kanske 1:10 och späd så du får 1:40 ut då. Märker du att det är för tunt ökar du successivt mängden kem istället för att köra koncentrerat och få 1:10 på hela bilen.

Volatyle
Ny Medlem

Inlägg av Volatyle » 03 maj 2015 21:20

Så helt enkelt en blandning av arti Green (alkalisk avfettning) samt arti + (bilschampo) samt vatten i själva behållaren, typ?

AX3L
Medlem

Inlägg av AX3L » 03 maj 2015 21:40

Volatyle skrev:Så helt enkelt en blandning av arti Green (alkalisk avfettning) samt arti + (bilschampo) samt vatten i själva behållaren, typ?
Det låter jättebra tycker jag! Sedan ändrar du proportioner av de tre tills du har fint skum och ren bil :)

Förresten, jag kom att tänka på en sak. Om du vet vilket flöde den ger (skulle tro runt 40 liter/minut, men det står säkert) borde du ju faktiskt räkna på hur mycket kem den tar och hur mycket vatten som går åt om du vill få ett ungefärligt mått. Men nu är det bara ingenjören :geek: i mig som talar, att testa sig fram funkar säkert tillräckligt bra :)

Volatyle
Ny Medlem

Inlägg av Volatyle » 03 maj 2015 21:44

AX3L skrev:
Volatyle skrev:Så helt enkelt en blandning av arti Green (alkalisk avfettning) samt arti + (bilschampo) samt vatten i själva behållaren, typ?
Det låter jättebra tycker jag! Sedan ändrar du proportioner av de tre tills du har fint skum och ren bil :)

Förresten, jag kom att tänka på en sak. Om du vet vilket flöde den ger (skulle tro runt 40 liter/minut, men det står säkert) borde du ju faktiskt räkna på hur mycket kem den tar och hur mycket vatten som går åt om du vill få ett ungefärligt mått. Men nu är det bara ingenjören :geek: i mig som talar, att testa sig fram funkar säkert tillräckligt bra :)
Det är sant, det går ju faktiskt att räkna ut :-). Får ta fram tidtagaruret när jag kör igång nästa gång!

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 03 maj 2015 21:55

AX3L skrev:Om du vet vilket flöde den ger (skulle tro runt 40 liter/minut, men det står säkert)
Måste vara en rejält stor 3-fasmaskin för det flödet, och då räcker knappt den vanliga kranen så man får köra med bufferttank.
Googlade lite och en Kärscher för 50.000 kronor gav 16 liter/minut medan en Reno orkade 30 liter/minut, men då krävde den 25 ampere och 400 volt!

Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

AX3L
Medlem

Inlägg av AX3L » 03 maj 2015 22:21

Norrhyttan skrev:
AX3L skrev:Om du vet vilket flöde den ger (skulle tro runt 40 liter/minut, men det står säkert)
Måste vara en rejält stor 3-fasmaskin för det flödet, och då räcker knappt den vanliga kranen så man får köra med bufferttank.
Googlade lite och en Kärscher för 50.000 kronor gav 16 liter/minut medan en Reno orkade 30 liter/minut, men då krävde den 25 ampere och 400 volt!

Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Oj, fick med en nolla för mycket sådär på kvällskvisten! Eller nåt, vette fåglarna hur jag tänkte där riktigt :lol: Trust me, I'm an engineer :geek:

marc123
Medlem

Inlägg av marc123 » 04 maj 2015 12:33

Har också Nilfisk 120 men aldrig prövat skumbehållaren än. Tror det kommer ca 6 liter per minuts enligt specifikation.

Hade varit intressant att veta vilken blandning den ger..går det ringa support eller nåt?

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 04 maj 2015 13:05

Ett par bildexempel på produkter via foamlance.

Skumschampo:
Cotton passat.jpg
Alkalie:
CitrusPorsche_zpsbca78485.jpg
:brumm

Skriv svar