Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nylackerad bil blev matt, lösning?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Walloballo
Ny Medlem

Nylackerad bil blev matt, lösning?

Inlägg av Walloballo » 05 maj 2015 09:00

Tjäna!

Lackerade min Volvo 740 i fredags med Lackspruta hemma i garaget med glasurit färg (köpt hos mekonomen) i Volvos klassiska röda färg.

Nu är det så att lacken blev ganska matt, vad har ni för förslag?
Våtslipa sen pröva polera?
Eller ska jag våtslipa och sen slänga på klarlack och hoppas på att det blir lite mer djup samt glans i färgen?

Har lackerat ett gäng bilar förut med solida färger och har då iofs våtslipat sen klarlackerat bilarna.

Ös in med tips, sommaren närmar sig med stormsteg.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Re: Nylackerad bil blev matt, lösning?

Inlägg av Crille » 05 maj 2015 19:18

Hade jag stått inför detta dilemma hade jag direkt mattat ner lacken och sprutat några vändor klarlack på den.

En fråga!! Spädde du färgen som du ska göra?.. Fukt i garaget? Hur varmt var det i garaget?.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 05 maj 2015 20:24

Är det färg som det ska vara klarlack på? Om det är färg som är avsedd att ha klarlack på blir den inte särskilt blank utan klarlack. Men är det färg som är avsedd att användas utan klarlack ska den bli blank av sig själv om det lackas som det är meningen med blandning och tryck och mängd. Hur det blir att lägga klarlack på färg som inte från början är avsedd för det vete farao. Och då ska den nog egentligen läggas innan färgen torkat ordentligt.

Är inte professionell lackerare på något sätt men lite har jag hållit på med det tidigare och så har jag fått det förklarat för mig av de som är det.

Om du inte får solid lack som inte är avsedd för klarlack att bli blank är risken stor att du inte får klarlacken blank heller. Då handlar det om lackeringen i sig.

Därför skulle jag polera om det inte är färg som måste ha klarlack. Verkar vara normalt att man får göra det, regel om man är amatör skulle jag säga.

P.S
det syns på ytan om det behöver våtslipas. Är inte ytan ojämn och apelsinskalig eller rinnig utan bara mindre blank skulle jag prova att polera först utan våtslipning.

Walloballo
Ny Medlem

Inlägg av Walloballo » 05 maj 2015 22:20

Hade en snubbe som arbetar som lackerare och kollade på bilen. Torr sprut är de och för lit färg tyvärr. Som tur är reklamerade jag färgen då den inte var den färg jag beställt. Får ny färg till helgen och lackar igen med större kompressor och en annan spruta.
Alltså det är fel nyans på färgen och är därför fel blandat kom dom fram till och ska som sagt få ny färg med rätt blandning gratis.

Tidigare lackeringar har gjorts med helt Annan spruta och väldigt stor kompressor.

Återkommer med resultatet!

Stort tack för hjälpen :D :D

Walloballo
Ny Medlem

Inlägg av Walloballo » 16 maj 2015 21:30

Lackerade bilen alldeles nyss med en vanlig Basröd färg.
Nu är bilen röd och blank.

Återstår bara våtslipning och polering, ngt tips hur man går till väga för bäst resultat?
Ska kolla eran guide också men kanske är ngt nytt bättre sätt på senare tid ;)

Bild

Walloballo
Ny Medlem

Inlägg av Walloballo » 04 jun 2015 23:57

Tjäna igen!

Fixade till några rinningar och la på mer färg på dessa ytor. Färgen räckte nästan till hela bilen igen, där färgen inte räckte till efter slipning av rinningar fick såklart färgdamm (huv, skuff, plåten mellan framruta å huv).

Prövat med clay men får inte bort den knottriga ytan till 100%, plus att den är väldigt matt.

Hur ska jag gå tillväga?
Färgen är en röd basfärg, ingen klarlack dvs. Hur tjockt lager färg jag hat lagt på är svårt att säga men gick 2 varv plus nästan ett helt till som jag beskrev ovan.
Är det våtslipning som gäller?
Kornstorlek isf på slip papper som jag helst bör använda. Jaga är inget proffs på polering och just nu skriker kontot så att lämna bort bilen är inget alternativ, möjligtvis att ngn polare som är bättre kan hjälpa mig.

Please, HELP ME! :D 8-)

Blankt vs matt:
Bild

Vänster sida av bilen, blankt å fint! Allt är blankt förutom det jag beskrivit ovan.
Bild

Skriv svar