Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Vad göra på en ny bil?
-
Johan66
- Medlem
Vad göra på en ny bil?
Hej
Möjligen för er rävar här en dum fråga...
Jag har beställt ny bil som kommer (förhoppningsvis) bli levererad i juli.
Då bör bilen vara ren och fin, och finns det något enkelt knep att från början få bilen att blänka lite mer?
Hittat lite filmer på tuben efter att läst lite här, men känner att ju mer man tittar och läser så blir man mer villrådig
Ultima Paint Guard + eller Menzerna Powerlock eller BBV's Clear Shield, är detta något man skall göra?
Eller skall man (förmodligen någon annan...) göra en riktig lackförsegling?
Vad säger ni?
// J
(om det kan påverka vad man borde göra är det en metallic-färgad Volvo V70)
Möjligen för er rävar här en dum fråga...
Jag har beställt ny bil som kommer (förhoppningsvis) bli levererad i juli.
Då bör bilen vara ren och fin, och finns det något enkelt knep att från början få bilen att blänka lite mer?
Hittat lite filmer på tuben efter att läst lite här, men känner att ju mer man tittar och läser så blir man mer villrådig
Ultima Paint Guard + eller Menzerna Powerlock eller BBV's Clear Shield, är detta något man skall göra?
Eller skall man (förmodligen någon annan...) göra en riktig lackförsegling?
Vad säger ni?
// J
(om det kan påverka vad man borde göra är det en metallic-färgad Volvo V70)
- korvis
- Trogen Medlem

Re: Vad göra på en ny bil?
Ett valfritt lackskydd kan du ju lägga själv efter ordentlig rengöring.
Sen kan du ju polera tvättrepor nästa år och lägga nytt skydd (eller överlåta det till rekondfirma om du inte vill göra det själv)
Sen kan du ju polera tvättrepor nästa år och lägga nytt skydd (eller överlåta det till rekondfirma om du inte vill göra det själv)
- Perra83
- Entusiast

Polera för mer glans och lackskydda.
- e_king
- Entusiast

Stämmer in på den. [emoji106]Perra83 skrev:Polera för mer glans och lackskydda.
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Vad säger ni. Tycker ni inte att vi ska ta med fine clay ?
Nu vet jag inte bilens förvarings historia men många får beläggning från massförvaringsparkering eller under transport på lastbil.
Men det är bara min syn
Nu vet jag inte bilens förvarings historia men många får beläggning från massförvaringsparkering eller under transport på lastbil.
Men det är bara min syn
The passions is what drives the art. Detailing for life
- Perra83
- Entusiast

Ja det är klart. Går det inte bort i tvätten så.
- Norrhyttan
- Trogen Medlem

Vill du inte joxa själv allt för mycket tycker jag att du ska lämna bort bilen på polering och lackskydd. Vill du ha tips på vart du ska vända dig frågar du bara forumexpertisen.
Jag lämnade min nya bil på lättare polering och lackskydd när den var några månader gammal, ångrar att jag inte gjorde det allra första dagen. Nu är den två år gammal och har precis blivit polerad och delvis våtslipad följt av lackskydd igen. Först nu är den så bra som den borde varit från början!
Jag lämnade min nya bil på lättare polering och lackskydd när den var några månader gammal, ångrar att jag inte gjorde det allra första dagen. Nu är den två år gammal och har precis blivit polerad och delvis våtslipad följt av lackskydd igen. Först nu är den så bra som den borde varit från början!
Vad var det jag sa!
- Commander
- Trogen Medlem

Hör med bilfirman vad de har för erbjudande om lackskydd vid leverans?
-
HerrSvensson
- Ny Medlem
Kanske en glasbehandling för att slippa mekanisk nötning på rutan och tacksammare yta för att slippa vatten i olika former. Eller är det inget man skall göra på en ny ruta/bil?
Peugeot 508 SW 2013, Svart Perla Nera.
- Perra83
- Entusiast

Du ska definitivt behandla en ny ruta. Även sidorutor om dom inte är behandlade från fabrik.
Köp Aquapel och deras rengöringsservett. Blir kanon!!
-
Trasselsudden
- Ny Medlem
Me like =) på den!Perra83 skrev:Du ska definitivt behandla en ny ruta. Även sidorutor om dom inte är behandlade från fabrik.
Och sen krävs det mindre än du tror för att hålla den kalasig flera år framöver. Se till att du har ett bra lackskydd, låna inte ut nycklarna, och parkera inte bredvid skrothögar
- Norrhyttan
- Trogen Medlem

Parkera inte bredvid tjänstebilar eller bilar med barnstolar.Trasselsudden skrev:parkera inte bredvid skrothögar
Vad var det jag sa!
- Perra83
- Entusiast

Fy faan när man ser morsor med sambons bil stå och knöla in ungen i baksätet och håller samtidigt upp dörren med röven mot bilen bredvid 
- korvis
- Trogen Medlem

Jo tack!Perra83 skrev:Fy faan när man ser morsor med sambons bil stå och knöla in ungen i baksätet och håller samtidigt upp dörren med röven mot bilen bredvid
Eller har noll koll på kidsen som smäller upp dörrar eller kör kundvagnen utan å kunna bromsa
-
Johan66
- Medlem
Hej
Det var en del funderingar
För det första parkerar man redan så långt bort det går, gärna på en hörnplats också...
Där jag kommer hämta ut bilen har de servicen med att polera och rekonda bilar
De kör med Touchguard, och det jag hittat om detta verkar det vara en OK lösning.
Har tyvärr inte fått något pris ännu för detta, de skall återkomma till mig.
Vad är era kommetnarer om Touchguard?
Kan man också tolka era kommentarer att man inte skall göra något med en 1-komponentslösning?
Är det så att med 1-komponenten lägger man bara på ett ytterligare lager av något, men ser otroligt lätt ut (om man kan) på det man hittar på nätet. Inget maskerande, bara fläska på och torka efter...
Kommer först invänta svaret från dem innan jag gör nästa steg
Tackar så länge
// J
Det var en del funderingar
För det första parkerar man redan så långt bort det går, gärna på en hörnplats också...
Där jag kommer hämta ut bilen har de servicen med att polera och rekonda bilar
De kör med Touchguard, och det jag hittat om detta verkar det vara en OK lösning.
Har tyvärr inte fått något pris ännu för detta, de skall återkomma till mig.
Vad är era kommetnarer om Touchguard?
Kan man också tolka era kommentarer att man inte skall göra något med en 1-komponentslösning?
Är det så att med 1-komponenten lägger man bara på ett ytterligare lager av något, men ser otroligt lätt ut (om man kan) på det man hittar på nätet. Inget maskerande, bara fläska på och torka efter...
Kommer först invänta svaret från dem innan jag gör nästa steg
Tackar så länge
// J
- Manor
- Moderator

Det finns inga absoluta rätt eller fel.
Touchgard kan säkert vara bra, men jag har ingen koll på detta.
Vad jag förstått så är det få företag som gör någon egentlig polering på en ny bil innan de lägger på sitt lackskydd, spontant är dock svaret att en mildare polering kan man alltid kosta på sig...det kan bara bli bättre.
I mitt fall som kör en japansk bil så vet man att bilen trnsporterats en längre tid och att lacken alltid är "härdad och klar". När det gäller Volvo så kanske inte detta gäller så det kanske är värt att kolla upp hur det är med den saken. Jag vet att det varit uppe till diskussion förr...men Volvo friskrev sig åtminstone tidigare från sin lackgaranti om ett annat än av dem godkänt lackskydd använts. Jag vill minnas att det var Lahega som ställt till det för länge sedan, men vad det var har jag ingen koll på.
I annat fall så mår även en flång ny bil bra av:
- rejäl tvätt
- lera/clay (mild)...en bil som transporterats har alltid föroreningar i lacken
- mildare polering (typ "cleaner")
- lackskydd
Det finns lackskydd som är lättare än lättast att lägga på.
Har man en bra grund så är inget lackskydd jobbigt...det tar inte lång tid med vad man än använder.
Är det viktigt att det håller väldigt länge så är det keramiska lackskydd eller 2-komponents medel som håller bäst.
Det finns dock en drös medel som utan problem grejar en vintersäsong (som sliter mest) och att behandla bilen 2 gånger per år är nog inte problem för någon.
Om allt känns som osäkert så skippa poleringen och satsa på rengöring och lackskydd.
Jag har själv använt Glare Micro Finish till mildare polering, och Glare Professional Polish som lackskydd på 4 nya bilar. Lackskyddet kompletteras då och då med "något" som Orchards Perfection eller vax...för att jag vill och inget måste. Säsongen efter så gör jag en ny polering och brukar då oftast använda ett hållbarare lackskydd, men det går bra att köra vidare med Glare eller vad man nu väljer.
Touchgard kan säkert vara bra, men jag har ingen koll på detta.
Vad jag förstått så är det få företag som gör någon egentlig polering på en ny bil innan de lägger på sitt lackskydd, spontant är dock svaret att en mildare polering kan man alltid kosta på sig...det kan bara bli bättre.
I mitt fall som kör en japansk bil så vet man att bilen trnsporterats en längre tid och att lacken alltid är "härdad och klar". När det gäller Volvo så kanske inte detta gäller så det kanske är värt att kolla upp hur det är med den saken. Jag vet att det varit uppe till diskussion förr...men Volvo friskrev sig åtminstone tidigare från sin lackgaranti om ett annat än av dem godkänt lackskydd använts. Jag vill minnas att det var Lahega som ställt till det för länge sedan, men vad det var har jag ingen koll på.
I annat fall så mår även en flång ny bil bra av:
- rejäl tvätt
- lera/clay (mild)...en bil som transporterats har alltid föroreningar i lacken
- mildare polering (typ "cleaner")
- lackskydd
Det finns lackskydd som är lättare än lättast att lägga på.
Har man en bra grund så är inget lackskydd jobbigt...det tar inte lång tid med vad man än använder.
Är det viktigt att det håller väldigt länge så är det keramiska lackskydd eller 2-komponents medel som håller bäst.
Det finns dock en drös medel som utan problem grejar en vintersäsong (som sliter mest) och att behandla bilen 2 gånger per år är nog inte problem för någon.
Om allt känns som osäkert så skippa poleringen och satsa på rengöring och lackskydd.
Jag har själv använt Glare Micro Finish till mildare polering, och Glare Professional Polish som lackskydd på 4 nya bilar. Lackskyddet kompletteras då och då med "något" som Orchards Perfection eller vax...för att jag vill och inget måste. Säsongen efter så gör jag en ny polering och brukar då oftast använda ett hållbarare lackskydd, men det går bra att köra vidare med Glare eller vad man nu väljer.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Daniel N
- Medlem
Angående Volvos garanti så är det just Toughgard som är godkänt av dem. Det är ett 2-komp skydd. Hållbarheten är inte lika bra som en del keramiska skydd men väl i klass med PPS, Mrcap osv.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Johan66
- Medlem
Har tagit beslutet att Volvo får lägga på Touchguard 2-komp skyddet innan bilen hämtas.
Då är det bara att hoppas att de hinner bygga bilen i Torslanda innan de stänger ner för sommaren, är lovad leverans vecka 30 och det närmar sig fort...
/ J
Då är det bara att hoppas att de hinner bygga bilen i Torslanda innan de stänger ner för sommaren, är lovad leverans vecka 30 och det närmar sig fort...
/ J