Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tvätta bilen utan vattenmärken och vad göra med kalkfläckar

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
Turbolover
Ny Medlem

Tvätta bilen utan vattenmärken och vad göra med kalkfläckar

Inlägg av Turbolover » 14 jun 2015 16:36

Hej.

Är så att jag köpt en ny Volvo V70 Svart Metallic och som jag nu märkt så krävs det en del jobb för att hålla den fin :P

Så jag har lite amatörfrågor. Första är hur man på bästa sätt kan undvika att få massa vattenmärken kvar efter tvätt? Har rätt mycket järn och kalk i vattnet här hemma. Var nån form av lackskydd på den när jag hämtade ut den för några veckor sen men nu börjar den kännas lite strävare i lacken så det var väl inget långvarigt.

Ska förövrigt lämna in den på Mr Cap och få deras Master Treatment med FormulaU lackskydd framöver så då blir den förhoppningsvis lätt att tvätta.

Sen undrar jag hur man ska hålla efter den när man fått på lackskydd. Läst att många kör med detailer osv efter tvätt. Är det bara att spruta på och torka av så man får bra glans och även kanske bättrar på avrinningen ytterligare?

Vad det gäller tvätt nu kör jag först med HD Grön sommarspädning och sen med BBV Arti+ carnubavaxschampo och torkar med mikrofiberduk, kanske är helt galet? Vill ju undvika tvättrepor osv. så gott det går....
Ska nog beställa Dodo Juice Born to be mild eller Sour Power och prova med också för har använt born to be mild tidigare och det var riktigt bra tycker jag.

Så ös gärna på med tips vad man som glad amatör kan använda och göra för att hålla bilen så blank och fin som möjligt, jag har sett att det finns sjukt duktiga både amatörer och proffs som hänger på forumet :) :jeps
Senast redigerad av 1 Turbolover, redigerad totalt 17 gånger.
[Turbolover]
Volvo V70 D4 2015

Stefan N
Medlem

Re: Tvätta bilen utan att man får vattenmärken

Inlägg av Stefan N » 14 jun 2015 17:49

Torkar man med Diamantduk tycker inte jag det blir några vattenmärken. http://www.pingens.se/p/microfiber-13/d ... taren.html
:brumm Volvo V60 Polestar Engineered
:brumm Porsche 968

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 14 jun 2015 17:56

Torka bilen hyfsat torr med torkduk. Använd sedan en detailer eller snabbvax på bilen och torka helt tork med en fluffig mf duk. Då får du inga vattenmärken eller liknande samt en liten boost på lacken som skyddar till nästa tvätt.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 14 jun 2015 22:09

Mitt tips är att spara in pengarna på Mr Cap behandlingen.
Pengarna kan du istället lägga på en hyfsad polermaskin (oscillerande) och medel samt ett gäng bra torkdukar.
Mr Cap och Ditec m.fl är mer för de som inte är intresserade av bilvård själva. Vill du absolut inte fixa det själv så finns det en del på forumet som gör ett bättre jobb med likvärdiga eller bättre medel.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 14 jun 2015 22:22

CarPro Hydro2 hade ja lagt på Mr.Cap behandlingen. Just för att få bort så mycket vatten från lacken efter avspolning så torkningen går fort.

Stå och tvätta i solsken går inte med en svart bil.

RobbeS
Medlem

Inlägg av RobbeS » 14 jun 2015 22:55

Jag knycker tråden :D .

Jag ska köra Glare på min helt nya bil som levereras inom några veckor. Jag har kört Glare på ett par andra bilar men är inte riktigt nöjd med glansen. Visst, den är bra men jag saknar den där riktigt djupa Wet looken.
Dom andra bilarna har jag fixat till glansen med Meguiars Wax efter en vecka vilket gjort susen men medför en del gnidande.
Jag vill alltså ha ett riktig bra snabbvax i sprayform som man lägger på riktigt snabbt och som höjer Wet looken samt ger ett litet skydd. Bättre att nöta på ett snabbvax än på själva Glareförseglingen vid tvätt är min tanke. Det ska inte heller missfärga plastdetaljerna eller rutorna om jag råkar spraya lite fel.

Tips på ett riktig bra snabbvax i sprayform mottages alltså. Det spelar ingen roll om man ska lägger det på blöt eller torr bil.
Alltså:
-Snabbt att lägga på.
-Ett hyfsat skydd mot uv, pollen och andra föroreningar.
-Rejält med Wet look finish.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 14 jun 2015 23:11

RobbeS skrev:Jag knycker tråden :D .

Jag ska köra Glare på min helt nya bil som levereras inom några veckor. Jag har kört Glare på ett par andra bilar men är inte riktigt nöjd med glansen. Visst, den är bra men jag saknar den där riktigt djupa Wet looken.
Dom andra bilarna har jag fixat till glansen med Meguiars Wax efter en vecka vilket gjort susen men medför en del gnidande.
Jag vill alltså ha ett riktig bra snabbvax i sprayform som man lägger på riktigt snabbt och som höjer Wet looken samt ger ett litet skydd. Bättre att nöta på ett snabbvax än på själva Glareförseglingen vid tvätt är min tanke. Det ska inte heller missfärga plastdetaljerna eller rutorna om jag råkar spraya lite fel.

Tips på ett riktig bra snabbvax i sprayform mottages alltså. Det spelar ingen roll om man ska lägger det på blöt eller torr bil.
vad är det för färg på bilen och vad hade dina andra bilar för färg? Spelar en viss roll när det kommer till produkter och upplevd wet look.
Alltså:
-Snabbt att lägga på.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 15 jun 2015 05:46

Tjenare.
Det är alltid underarbetet som återspeglar slut resultatet.
Det som ligger ovan på är skydd.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 15 jun 2015 06:18

RobbeS skrev:Jag knycker tråden :D .

Alltså:
-Snabbt att lägga på.
Själv anser jag att Glare är ett lackskydd som ger viss wetlook gentemot många andra lackskydd som jag har testat. Dock så gillar jag också att få lite extra "bling" efter tvätt...och har testat ett antal olika sprayer. Det som jag fastnat mest för är Orchards Perfection som är drygt, luktar gott, ger avrinning samt ett extra lyster. Jag använder det själv efter var och varannan tvätt :).
mvh Manor

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Pierriewargen » 15 jun 2015 14:01

progge skrev:Tjenare.
Plus ett.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 15 jun 2015 14:32

progge skrev:Tjenare.
Mestadels rätt. T.ex. Master Sealant tillför också en grym wetlook.

RobbeS
Medlem

Inlägg av RobbeS » 15 jun 2015 22:00

Nu är jag ju inte missnöjd med glansen. Båda bilarna, en mörkgrön metallic och en grafitgrå metallic, blänker som bara sjutton även innan jag satte på Glare. Jag vill alltså bara förhöja Wetlooken vilket bevisligen funkar med Meguiars wax som tyvärr kräver en del gnuggande. :D

Turbolover
Ny Medlem

Inlägg av Turbolover » 17 jul 2015 20:45

Har en fråga angående kalkfläckar. Hade bilen inne på lackskydd i Tisdags och det spöregna dagen efter och har grusväg hem så spolade av det värsta på bilen igår. Det är bara det problemet att jag lät bilen självtorka efter jag spolat av den, eftersom man inte fick den helt ren ville jag inte torka av den så nu är det kalkfläckar över hela bilen.... Så kan man låta det va i 2 veckor utan att de är omöjliga att få bort sen eller ska man tvätta ordentligt nu i alla fall fast man inte ska? Bilen är svartmetallic förstås :oops: :oops: :oops:
[Turbolover]
Volvo V70 D4 2015

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Tvätta bilen utan vattenmärken och vad göra med kalkfläc

Inlägg av Lundberg » 17 jul 2015 22:44

Ja det är inte mycket att göra åt, du vill inte torka bilen om du inte har gjort en riktigt noggrann tvätt. Är det dock bara lite tvättvatten så krävs ju ingen värstingtätt för att få bilen ren. Se till att tvätta rätt bara, 2 hinksmetoden, en vettig tvättvante, ordentligt med skum i hinken och dra försiktigt på bilen i vågräta linjer.
// Jack

Turbolover
Ny Medlem

Inlägg av Turbolover » 17 jul 2015 23:20

Sitter väl lite "skit" kvar men den är ju inte jättesmutsig precis, en massa jäklar kalkfläckar över hela som jag vill få bort bara... Så de kan va ok att tvätta bilen även om det inte gått 2 veckor? Har gått typ 4 dagar sen skyddet las.
[Turbolover]
Volvo V70 D4 2015

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Lundberg » 17 jul 2015 23:28

Jaha det va så du menade, vet inte vad för skydd de lägger på mrcap men har inte hört om något medel här på forumet som behöver så lång härdning. 96 timmar låter som att du kan tvätta, men bara då mild schampoo blandning, ingen avfettning. Fast å andra sidan så gäller väl inga garantier om du tvättar... dilemma
// Jack

Turbolover
Ny Medlem

Inlägg av Turbolover » 18 jul 2015 08:13

Ja.... Jag vet inte om jag törs lämna bilen med de kalkfläckarna som är nu i fall de inte går bort, vill ju inte polera hela bilen för att få bort de sen.
[Turbolover]
Volvo V70 D4 2015

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Lundberg » 18 jul 2015 11:51

Dina kalk fläckar kommer gå bort sen också, no worries! Ser ju bara förbaskat tråkigt ut
// Jack

Skriv svar