Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskada...så besviken :(

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Re: Lackskada...så besviken :(

Inlägg av Manor » 17 nov 2013 19:26

Kapten Haddock skrev:Inte alls konstigt men det behöver ju inte vara så.
Det kan ha varit risk för en distinkt kant vid dörren så man kanske valde att skugga ut basen över halva dörren och klarlacken på hela.
Men det kan ju va så att man bara torkat av den oxå, ut o leta lackskarvar vetja :)
Jo, framdörren kan jag förstå...men inte bakdörren?
Hur ser en lackskarv ut? Jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter...jag ser inget speciellt alls på dörrarna.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 17 nov 2013 19:27

Grief skrev:
knox682 skrev:Nu har jag inte läst hela tråden o risk för att sticka ut hakan lite för långt. Men skulle det rent av kunna bero på att galven släpper eller ser det ut på ett helt annat sätt då? Tänkte mest att då kommer det ju underifrån.

Kanske är långsökt men man är ju bara amatör o lär så länge man lever :)
Galvsläpp blir som små blåsor med ojämna kanter:
Bild
Mina skador liknar inte alls det som syns på bilden.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 17 nov 2013 20:08

Nä men det kan ju varit nödvändigt, men troligtvis är det väl bara att dom rengjort som dom ska.
Lackskarven på en dörr lägger man ju precis i kanten så det kan va lite svårt att se men ofta skiter man i att demontera fönsterlisten och maskerar den vilket brukar lämna en kännbar eller synbar skarv, även om du öppnar dörren och känner tittar på själva väcket så brukar man kunna.
Kolla efter dammnoppor, annan struktur än den som är på resten av bilen.
Nu har du kanske fått ordning på din så att det är mindre skillnad men generellt så är det svårt att få till en så dålig finish som på en subaru, dom har nästan alltid ett torrblåst sista lager vilket man inte får till när man lackar för hand.

MVH/
Manor skrev:
Kapten Haddock skrev:Inte alls konstigt men det behöver ju inte vara så.
Det kan ha varit risk för en distinkt kant vid dörren så man kanske valde att skugga ut basen över halva dörren och klarlacken på hela.
Men det kan ju va så att man bara torkat av den oxå, ut o leta lackskarvar vetja :)
Jo, framdörren kan jag förstå...men inte bakdörren?
Hur ser en lackskarv ut? Jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter...jag ser inget speciellt alls på dörrarna.
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 17 nov 2013 21:06

Opti-Coat 2.0 ska ju tåla allt utom fysisk polering, så det är väl därför jag undrade lite...

Idag gjorde jag en riktig tvätt med avfettning (endast fram- och bakdörr på den lackade sidan), HD-grön, Cotton foam och handtvätt. Blåste allt rejält torrt med "bilfönen" och lade ett lager Ultima Paint Guard Plus trots att det bara var 7 grader ute...det blir lite av ett test. Därefter lät jag det vara i dryga halvtimmen innan jag på nytt blåste över ytan med "bilfönen". Det kändes som om ytan var "torr". Nu börjar det bli minus, men det gör det hyfsat torrt i luften också...imorgon står den i jobbgaraget över dagen (15 grader). Tanken är ju att det ska bli något skydd på lacken över vintern...ingen polering förrän till våren är tanken.
mvh Manor

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Lackskada...så besviken :(

Inlägg av Gråben » 19 nov 2013 08:05

Hej!

Jag har inget riktigt svar på vad som har hänt men det är som kaptenen säger med lackskarvar. Beroende på teknik och hur duktig/seriös en lackfirma är, och det låter som att denna firma är duktig.

Det finnes ju några saker, men dom har ni ju tagit upp:)

Framskärm och dörr delvis basade och sedan klarlackat dessa 2 detaljer. Sedan KAN dom ha polerat bakdörr för lackdamm. Eller att dom klarlackat den med. Men det är väldigt svårt att säga då man inte får se allt med egna ögon.

Är lackskarvarna mot olika detaljer bra gjort så är det sjukt svårt att se dessa, men som kaptenen säger, kika efter avvikande struktur och damm.

Med vänlig hälsning,
Magnus

Krakus
Medlem

Inlägg av Krakus » 23 feb 2016 21:13

Det var en intressant läsning. Hur har det gått med Subarun Manor? Över 2år. Nya prickar?
OBS! Jag är amatör!

Kör en gammal SLK.
Och en nyare vit E-Coupe.

Användarvisningsbild
Jensa
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Jensa » 23 feb 2016 22:25

Han har inte kvar Subarun längre

Krakus
Medlem

Inlägg av Krakus » 23 feb 2016 23:04

Ok. Vi får inget mer veta. Synd.
OBS! Jag är amatör!

Kör en gammal SLK.
Och en nyare vit E-Coupe.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 24 feb 2016 15:46

Hej igen!

Nej, Subarun är såld i juni (2015).
Det dök faktiskt upp några enstaka prickar igen. Jag var och visade upp en av prickarna, och även denna gång såg det ut att komma underifrån.
Det blev dock inte så många, och även om jag blev erbjuden en omlackning så valde jag att strunta i det. Lackeringen i sig var i det närmaste perfekt...inga konstiga färgskiftningar (silver metallic är visst lurigt) och då kändes faktiskt några få prickar bättre än att något annat skulle strula.
mvh Manor

Skriv svar