Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Få bort alla prickar på vit bil

Allt utvändigt arbete och produktval.
Bosse78
Medlem

Få bort alla prickar på vit bil

Inlägg av Bosse78 » 08 apr 2016 16:26

Hej

Köpte i november min första vita bil. Precis som det sägs så håller den sig "ren" mkt längre än en svart bil, men nu på första tvätten på länge efter vintern finns massa små prickar som ej går bort. Köpte BILT HAMBER KORROSOL och fick bort en del prickar men har även en hel del kvar. Antar att dessa är av tjära/asfalt eller annat? Vad använder man bäst för detta och hur många medel ska man ha med sig egentligen för att få en helt ren bil !?!?

Stefan N
Medlem

Re: Få bort alla prickar på vit bil

Inlägg av Stefan N » 08 apr 2016 16:44

Den tar ju flygrost, för att ta asfalt så kan du köra Sonax Extreme eller motsvarande.
:brumm Volvo V60 Polestar Engineered
:brumm Porsche 968

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Pierriewargen » 08 apr 2016 16:44

Svarta prickar = kallavfettning, ex biltemas kallavfettning, degreaser wet eller liknande.
Gula/rostiga prickar = flygrostborttagare, ex korrosol.

Låt kallavfettningen sitta länge, inga problem med 10-20 minuter på sval lack i skugga/tvätthall.

Användarvisningsbild
jeensa
Medlem

Inlägg av jeensa » 09 apr 2016 20:04

Lera! Lera lera åter lera, sedan 1 lätt varv med lämplig polish!

Mvh jens

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 09 apr 2016 20:52

Prickbort i många omgångar. Billigt att köpa det på rusta.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 09 apr 2016 21:55

jeensa skrev:Lera! Lera lera åter lera, sedan 1 lätt varv med lämplig polish!

Mvh jens
Först kem...sen lera...så liten fysisk kontakt med lacken som möjligt, och speciellt om man inte ska polera direkt efteråt då lera alltid ger lite repor (som kanske inte syns på en vit bil så lätt...men ändå).
mvh Manor

Luuk
Ny Medlem

Inlägg av Luuk » 09 apr 2016 23:34

Jag lider av samma problem (vit bil) min är behandlad med Meguiars Ultimate Wax, Drar man på Kallavfettning för att få bort asfaltsstänk eller medel mot flygrost, hur påverkar det ytan? Är man körd så man får göra om allt? Borde man satsa på någon kralligare efterbehandlig, typ 2-kompomponent eller?

Ursäkta för trådkapningen...
//Lukas

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Pierriewargen » 09 apr 2016 23:55

Vaxet kommer ryka av en vända kallavfettning. Men använder man ett vax eller spraylackskydd samtidigt som man torkar bilen torrt efter tvätt så återför man ju skydd hela tiden. Helst då med ett vettigt lackskydd i grunden.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 10 apr 2016 23:36

Jag hade mosat på med mängder med kem för att få bort både fläckar och det gamla vaxet. Sedan tvättat med ett neutralt schampo och torkat torrt och sedan kört in bilen i garaget.
Väl i garaget hade jag lagt ett el två lager med ett bra lackskydd. Veckan efter hade jag tvättat bilen och avslutat med ett lager med CarPro Hyrd02. Testade det för första gången i helgen och det kommer jag köpa hem mer av!! Grannens 15 år gamla V70 blev riktigt blank och väldigt hal i lacken.

Bosses bil blir säkert ren efter några rundor med kallavfettning och flygrostborttagare. Vit är bra för där ser man lätt va det är för något som sitter på lacken.

Skriv svar