Dock är jag väl lite förundrad över mätresultaten och skulle behöva lite tips och hjälp hur man tolkar dessa.
Insidan av dörrarna på Volvon (från 1997) gav värdet 280 um, och insidan av motorhuven gav ett värde runt 400 um. Nu ser denna lack likadan ut som all annan lack och inte som insidan av motorhuven på Suzukin som ser ut att sakna klarlack där.
En antal mätningar på taket gav värden som spänner från 270 till närmare 500 um, förardörren 310 um, passagerardörren 330 um och bakdörrarna 260-285 um, bakluckan 370 och slutligen motorhuven mellan 285 till 420 um.
Verkar dessa värden vettiga? Var lacken så tjock på 90-talsbilarna?
Några snabba mätningar på motorhuven på Suzukin (från 2014) gav värden mellan 85 - 110 um, vilket verkar kunna vara fallet med nyare japanska bilar (om jag tolkat saken rätt).
Vad säger då dessa mätningar? Hur ska jag tolka dem? Hur lågt värde kan man polera till på Volvon utan att riskera något? Går det att anta att man max kan gå ner till 130 um, eller ska man sätta gränsen så högt som 200 um?
Intressant att värdena diffar så mycket på olika delar av exempelvis taket, jag antar att någon gått på hårt med poleringen på vissa ytor...men 230 ums skillnad låter ju väldigt mycket!!?